تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 10,005 |
تعداد مقالات | 83,623 |
تعداد مشاهده مقاله | 78,424,628 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 55,450,108 |
مدلسازی ساختاری هویت تحصیلی بر اساس سبکهای یادگیری با نقش میانجی پیوند با مدرسه و جهتگیری هدف در دانش آموزان مدارس ابتدایی رحیم آباد | ||
پژوهشهای برنامهریزی درسی و آموزشی | ||
دوره 13، شماره 1، اردیبهشت 1402، صفحه 13-26 اصل مقاله (1 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
الهام پلرودی1؛ هایده عاشوری* 2 | ||
1کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی، واحد تنکابن، دانشگاه آزاد اسلامی، تنکابن، ایران | ||
2استادیار گروه مدیریت آموزشی، واحد تنکابن، دانشگاه آزاد اسلامی، تنکابن، ایران. (نویسنده مسئول) ashouri.hs@gmail.com | ||
چکیده | ||
هدف تحقیق حاضر، ارائه مدل ساختاری از هویت تحصیلی بر اساس سبکهای یادگیری با نقش میانجی پیوند با مدرسه و جهتگیری هدف در دانش آموزان مدارس ابتدایی رحیم آباد میباشد. این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از نظر روش تحقیق، توصیفی- همبستگی است. جامعه آماری دانش آموزان مدارس ابتدایی رحیم آباد به تعداد 2876 نفر بوده که به روش نمونهگیری تصادفی خوشهای تعداد 211 نفر بهعنوان نمونه آماری انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامههای جهتگیری هدف الیوت و مک گریگور (2001)، هویت تحصیلی واز و ایزاکسون (2008)، سبکهای یادگیری پینتریچ و دی گروت (1990) و پیوند با مدرسه رضایی شریف و حاجلو (1395) بود. از تحلیل عاملی تأییدی، ساختار کلی پرسشنامههای تحقیق مورد روائی سازه قرار گرفته است و روایی پرسشنامهها تأیید شده است. روش تجزیه و تحلیل دادهها، با استفاده از آمار توصیفی و آمار استنباطی و از روش معادلات ساختاری با استفاده از نرمافزار لیزرل برای بررسی فرضیههای تحقیق اقدام شده است. نتایج تحقیق نشان داد که میان سبکهای یادگیری با پیوند با مدرسه، جهتگیری هدف و هویت تحصیلی دانش آموزان رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. میان پیوند با مدرسه و جهتگیری هدف با هویت تحصیلی دانش آموزان رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. یافتههای تحقیق حاکی از آن است که پیوند با مدرسه و جهتگیری هدف، در رابطه میان سبکهای یادگیری با هویت تحصیلی دانش آموزان نقش میانجی داشتهاند. | ||
کلیدواژهها | ||
هویت تحصیلی؛ سبکهای یادگیری؛ پیوند با مدرسه؛ جهتگیری هدف | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 194 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 141 |