| تعداد نشریات | 418 |
| تعداد شمارهها | 10,013 |
| تعداد مقالات | 83,708 |
| تعداد مشاهده مقاله | 79,558,168 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 56,267,152 |
یادگیری خود تنظیمی در کلاس درس: پدیدارشناسی تجربیات دانش آموزان و معلمان | ||
| پژوهشهای برنامهریزی درسی و آموزشی | ||
| دوره 7، شماره 2، بهمن 1396، صفحه 115-123 اصل مقاله (688.99 K) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| نویسنده | ||
| سعید صفدری* | ||
| گروه زبان انگلیسی، واحد چالوس، دانشگاه آزاد اسلامی، چالوس، ایران | ||
| چکیده | ||
| دانش فراشناختی و راهبردهای شناختی از ارکان مهم یادگیری محسوب میشوند. یادگیری خودتنظیمی که مطلوب بسیاری از کارشناسان آموزش و پرورش است میتواند برآیند آنها باشد. پژوهش حاضر با استفاده از رویکرد کیفی و روش پدیدارشناسی به دنبال کاوش در ادراکات و تجربیات دانشآموزان و معلمان از یادگیری خودتنظیمی و نقش راهبردهای شناختی و دانش فراشناختی در شیوههای آموزش و یادگیری بوده است. تعداد شش معلم و 64 دانشآموز دبیرستانی در این تحقیق شرکت داشتند. دادهها از طریق مشاهده و مصاحبه گردآوری و سپس تجزیه و تحلیل شدند. یافتهها نشان دادند که دانشآموزان آموزش راهبردها و تدریس هدفمند را در یادگیری خود بسیار موثر یافتند. اما تفاوتهایی هم میان دانشآموزان سطوح مختلف توانایی در درک و استفاده از راهبردهای خودتنظیمی مشاهده شد. نتایج نشان دادند که معلمان باید استفاده و آموزش راهبردها را با سطح دانش و توانمندی دانشآموزان هماهنگ نمایند و سپس با فراهم آوردن مقدمات و مدل سازی مناسب نسبت به اجرای عملی آن اقدام نمایند. همچنین مشخص شد که تمرین مستمر و استفاده دایم از راهبردها در تقویت آنها نقش بسیار مهمی دارند. | ||
| کلیدواژهها | ||
| خودتنظیمی؛ فراشناخت؛ راهبرد؛ پدیدارشناسی | ||
| مراجع | ||
|
| ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 95 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 107 |
||