| تعداد نشریات | 418 |
| تعداد شمارهها | 10,013 |
| تعداد مقالات | 83,708 |
| تعداد مشاهده مقاله | 79,623,679 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 56,297,793 |
مدل علی روابط ذهنیت فلسفی و خودکارآمدی معلم بر کیفیت تدریس با نقش واسطه ای سرمایه روانشناختی و تعهد سازمانی در معلمان ابتدایی | ||
| فصلنامه آموزش و پرورش متعالی | ||
| دوره 2، شماره 4 - شماره پیاپی 8، بهمن 1401، صفحه 82-94 اصل مقاله (992.52 K) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.30495/ee.2023.1962584.1106 | ||
| نویسندگان | ||
| سید محمد جواد علوی* 1؛ سعید طالبی2؛ مریم معتمدی3؛ حجت اله مرادی کوچی4 | ||
| 1کارشناس ارشد علوم تربیتی پیام نور خرامه، آموزگار ابتدایی شهرستان داراب، فارس، ایران. | ||
| 2دانشیار گروه علوم تربیتی، دانشکاه پیام نور، فارس، ایران. | ||
| 3کارشناس ارشد اپیدمیولوژی، دانشگاه زاهدان | ||
| 4کارشناسی آموزش ابتدایی، دانشگاه فرهنگیان شهید رجایی شیراز | ||
| چکیده | ||
| مقدمه و هدف: معمولاً ویژگیهای معلم یکی از عوامل اثرگذار بر تدریس بوده و پیامد آن بر پیشرفت دانشآموزان موثر است. محققان نشان دادند که بهترین معلمان لزوماً با تجربهترین آنها نیستند. بهترین معلمان معمولاً اشتیاق و حرارت فراوان در تدریس خود دارند، نسبت به پیشرفت تک تک دانشآموزان حساس هستند. روابط مثبت، انگیزش بالا و تعهد زیاد دارد. هدف این پژوهش ارائه مدل علی روابط ذهنیت فلسفی و خودکارآمدی معلم بر کیفیت تدریس با نقش واسطه ای سرمایه روانشناختی و تعهد سازمانی معلمان ابتدایی شهر داراب بوده است. روش شناسی پژوهش: روش این پژوهش همبستگی و جامعه آماری شامل تمامی معلمان ابتدایی شهر داراب (210 نفر،28 نفر مرد و 182 نفر زن) بوده است. برای تعیین حجم نمونه، از جدول مورگان تعداد 132 نفر انتخاب و همچنین از روش نمونه گیری طبقه بندی نسبتی استفاده شد. یافته ها: یافته ها نشان داد، بیشترین اثر مستقیم مربوط به فلسفه تدریس بر سرمایه روانشناختی(۲۸/۰) و کمترین اثر مستقیم مربوط به خودکارآمدی معلم بر کیفیت تدریس(۱۱/۰) است علاوه بر این بیشترین اثرغیرمستقیم مربوط به تاثیر فلسفه تدریس بر کیفیت تدریس(۱۲/۰) و کمترین اثر غیرمستقیم مربوط به تاثیر خودکارآمدی معلم بر کیفیت تدریس (۰۴/۰) می باشد. بحث و نتیجه گیری: سرمایه روانشناختی نیز مانند ذهنیت فلسفی و خودکارآمدی معلم بر کیفیت تدریس هم اثرمستقیم و هم غیر مستقیم دارد با این تفاوت که سرمایه روانشناختی مانند خودکارآمدی معلم، تنها از طریق متغیر تعهد سازمانی بر کیفیت تدریس اثرگذار است و افزایش سرمایه روانشناختی موجب افزایش تعهد سازمانی و در نتیجه افزایش کیفیت تدریس می شود. | ||
| کلیدواژهها | ||
| ذهنیت فلسفی؛ خودکارآمدی معلم؛ کیفیت تدریس؛ سرمایه روانشناختی | ||
| مراجع | ||
|
| ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 246 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 154 |
||