تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 9,997 |
تعداد مقالات | 83,560 |
تعداد مشاهده مقاله | 77,801,180 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 54,843,840 |
تاثیرآموزش مهارت های تفکر بر امید به زندگی و سازگاری اجتماعی دانش آموزان | ||
فصلنامه مهارت های روانشناسی تربیتی | ||
مقاله 6، دوره 13، شماره 4 - شماره پیاپی 52، اسفند 1401، صفحه 65-76 اصل مقاله (175.41 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
فرزانه ویسی1؛ فرانک موسوی* 2 | ||
1کارشناسی ارشد گروه روانشناسی و مشاوره، واحد کرمانشاه، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمانشاه، ایران | ||
2دانشیار گروه مدیریت آموزشی، واحد کرمانشاه، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمانشاه، ایران | ||
چکیده | ||
هدف این پژوهش بررسی تاثیرآموزش مهارت های تفکر بر امید به زندگی و سازگاری اجتماعی دانش آموزان دختر دوره متوسطه بود. پژوهش از نوع شبه آزمایشی با طرح دو گروهی پیش آزمون و پس آزمون بود. جامعه آماری 3000 نفر دانش آموزان دختر دوره متوسطه شهر کرمانشاه بود. حجم نمونه آماری 50 نفر(25 نفر گروه آزمایش و 25 نفر گروه کنترل) بود که به روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای انتخاب شدند. پس از همتاسازی گروه ها با توجه به متغیرهای وابسته، گروه آزمایش طبق پروتکل مربوطه در 10 جلسه تحت آموزش قرار گرفته و پس از اتمام جلسات، نمرات پس آزمون با استفاده از آزمون های آماری تحلیل کوواریانس در محیط نرمافزارSPSS24 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. ابزار گردآوری داده ها شامل دو پرسشنامه سازگاری اجتماعی (SAS) (1999) و پرسشنامه امید به زندگی (حلاجیان 1389) بود. یافته های تحقیق عبارتند از: آموزش مهارت های تفکر باعث افزایش امید به زندگی و افزایش سازگاری اجتماعی دانش آموزان می باشد لذا برای دستیابی به امید به زندگی و همچنین سازگاری اجتماعی دانش آموزان می توان با آموزش مهارت های تفکر اقدام نمود. | ||
کلیدواژهها | ||
مهارت های تفکر؛ امید به زندگی؛ سازگاری اجتماعی؛ دانش آموزان | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 554 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 165 |