تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 9,997 |
تعداد مقالات | 83,560 |
تعداد مشاهده مقاله | 77,801,359 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 54,843,968 |
نقش میانجی نگرش به آموزش مجازی در رابطه میان سواد اطلاعاتی با خودکارآمدی علمی معلمان | ||
پژوهشهای برنامهریزی درسی و آموزشی | ||
دوره 12، شماره 1، مرداد 1401، صفحه 301-312 اصل مقاله (925.31 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
کبری اشکور وکیلی1؛ میترا صدوقی* 2 | ||
1کارشناس ارشد علوم تربیتی، گروه علوم تربیتی، واحد تنکابن، دانشگاه آزاد اسلامی، تنکابن، ایران | ||
2*-استادیار گروه علوم تربیتی، واحد تنکابن، دانشگاه آزاد اسلامی،تنکابن، ایران (مسئول مکاتبات) sadoughi_mitra@ yahoo.com | ||
چکیده | ||
هدف اصلی تحقیق حاضر، بررسی نقش میانجی نگرش به آموزش مجازی در رابطه میان سواد اطلاعاتی با خودکارآمدی علمی معلمان بود. این پژوهش از نظر هدف در حیطه تحقیقات کاربردی و از نظر روش تحقیق، همبستگی میباشد. جامعه آماری تحقیق را معلمان مدارس دخترانه دوره متوسطه دوم در استان مازندران به تعداد 2776 نفر تشکیل دادهاند که تعداد 337 نفر از آنها به روش نمونهگیری در دسترس بهعنوان نمونه آماری انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها، شامل پرسشنامههای نگرش نسبت به آموزش مجازی وطنپرست و همکاران (1395)، با پایایی (0.85)، خودکارآمدی علمی مگان-اسچانن موران و وولفولک-هوی(2001)، با پایایی (0.79) و سواد اطلاعاتی یزدانی (1391) با پایایی(0.83)، بودند.جهت سنجش ابزار تحقیق از روایی صوری و محتوا استفاده شد و روایی پرسشنامهها خوب ارزیابی شد. جهت تعیین پایایی از ضریب آلفای کرونباخ استفاده شد که مورد تأیید قرار گرفت. به منظور تحلیل دادهها از تکنیک معادلات ساختاری با استفاده از نرمافزار آماری Lisrel و نیز نرمافزار آماریSpss استفاده شد.یافتههای تحقیق نشان داد میان سواد اطلاعاتی و نگرش به آموزش مجازی با خودکارآمدی علمی معلمان رابطه مستقیم و معناداری وجود دارد و نگرش به آموزش مجازی در رابطه میان سواد اطلاعاتی با خودکارآمدی علمی معلمان نقش میانجی دارد | ||
کلیدواژهها | ||
نگرش به آموزش مجازی؛ سواد اطلاعاتی؛ خودکارآمدی علمی | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 119 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 86 |