تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 9,997 |
تعداد مقالات | 83,560 |
تعداد مشاهده مقاله | 77,801,180 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 54,843,840 |
بررسی نقش میانجی تعللورزی تحصیلی در رابطه میان راهبردهای فراشناخت با اضطراب امتحان | ||
پژوهشهای برنامهریزی درسی و آموزشی | ||
دوره 13، شماره 1، اردیبهشت 1402، صفحه 109-126 اصل مقاله (1.13 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
آناهیتا عبدالله زادگان1؛ علی خانه کشی* 2 | ||
1دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی، گروه روانشناسی، واحد تنکابن، دانشگاه آزاد اسلامی، تنکابن، ایران | ||
2استادیار گروه روانشناسی،واحد تنکابن،دانشگاه آزاد اسلامی،تنکابن،ایران | ||
چکیده | ||
مطالعه حاضر، با هدف بررسی نقش میانجی تعللورزی تحصیلی در رابطه میان راهبردهای فراشناخت با اضطراب امتحان انجام شد. روش این مطالعه، از نوع توصیفی-همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش، دانش آموزان مدارس دخترانه دوره متوسطه دوم شهر چابکسر به تعداد 1142 نفر بودند که از این تعداد، 209 نفر به روش نمونهگیری تصادفی خوشهای بهعنوان حجم نمونه انتخاب شدند. جهت گردآوری دادهها از پرسشنامههای استاندارد اضطراب امتحان فریدمن(1997) با ضریب پایایی (0.84)، تعللورزی تحصیلی سواری(1390) با ضریب پایایی (0.81) و راهبردهای فراشناختی ولز و هاتون(1994) با ضریب پایایی (0.86) استفاده شد که روایی آنها توسط صاحبنظران دانشگاهی و پایایی آنها نیز از طریق آزمون ضریب آلفای کرونباخ مورد تأیید قرار گرفت. به منظور تحلیل دادهها از تکنیک معادلات ساختاری با استفاده از نرمافزار آماری Smart PLS و Spss ویرایش 22 استفاده شد. یافتههای کمّی حاصل از آزمون فرضیههای پژوهش نشان داد که راهبردهای فراشناخت بر تعللورزی تحصیلی دانش آموزان اثر معکوس دارد. تعللورزی تحصیلی دانش آموزان بر اضطراب امتحان آنها اثر مستقیم دارد. راهبردهای فراشناخت بر اضطراب امتحان دانش آموزان اثر مستقیم دارد. راهبردهای فراشناخت بر اضطراب امتحان دانش آموزان با نقش میانجی تعللورزی تحصیلی اثر غیرمستقیم دارد. نتایج پژوهش نیز نشان داد که مؤلفههای خودآگاهی شناختی، باورهای مثبت، تضاد شناختی، مهارناپذیری و مهار افکار به ترتیب بیشترین تأثیر را بر تعللورزی تحصیلی و اضطراب امتحان دارند. | ||
کلیدواژهها | ||
تعللورزی تحصیلی؛ راهبردهای فراشناخت؛ اضطراب امتحان | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 226 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 117 |