تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 9,997 |
تعداد مقالات | 83,560 |
تعداد مشاهده مقاله | 77,801,203 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 54,843,868 |
بررسی تطبیقی مراتب عقل نظری از دیدگاه ابن سینا و نظریه ی رشد شناختی ژان پیاژه | ||
کاوش های عقلی" | ||
دوره 2، شماره 1، خرداد 1402، صفحه 221-240 اصل مقاله (943.87 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
گودرز شاطری* 1؛ آفرین زنگنه2 | ||
1استادیار گروه فلسفه و کلام اسلامی، واحد اهواز،دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران | ||
2دانش آموخته کارشناسی ارشد روان شناسی | ||
چکیده | ||
علم النفس فلسفی هر چند از نظر موضوع و روش با روانشناسی جدید تفاوتهای آشکاری دارد؛ اما بادقت نظر میتوان برخی مسائل مشترک را در آنها یافت. یکی از این مسائل مراحل رشد شناختی ژان پیاژه در روانشناسی جدید است که از بسیاری جهات با مراتب عقل نظری ابنسینا قابلمقایسه است. به طوری که مراتب چهارگانه عقل نظری در ابن سینا روند و پیمایشی یک سان با مراحل رشد شناختی پیاژه دارد.نظریه رشد شناختی پیاژه یک نظریه جامع درباره فرایند شناسایی انسان است. این نظریه به مطالعه تواناییهای کودکان در مراحل رشد و تعامل آنها با محیط میپردازد. پیاژه بر این باور بود که در فرایند رشد شناختی خود کودک شرکتکنندهای فعال است و نقش اصلی را خودش ایفا میکند درحالیکه در تفکر ابنسینا ابتکار عمل از آن نفس بشری نیست.برایناساس این مقاله با روش تحلیلی توصیفی به مقایسه رشد شناختی پیاژه با مراتب عقل نظری در تفکر ابنسینا میپردازد. | ||
کلیدواژهها | ||
واژگان کلیدی: ابن سینا؛ عقل نظری؛ پیاژه؛ مراحل رشد شناختی | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 455 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 338 |