تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 9,997 |
تعداد مقالات | 83,560 |
تعداد مشاهده مقاله | 77,801,249 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 54,843,894 |
تأثیر معنویت در محیط کار بر اثربخشی تدریس و اخلاق حرفهای تدریس در دانشجویان علوم پزشکی ساوه | ||
پژوهشهای برنامهریزی درسی و آموزشی | ||
دوره 13، شماره 1، اردیبهشت 1402، صفحه 67-80 اصل مقاله (565.73 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
مرجان خسروی1؛ امیرحسین محمدداودی* 2 | ||
1گروه مدیریت آموزشی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساوه | ||
2گروه مدیریت آموزشی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساوه، ساوه، ایران | ||
چکیده | ||
هدف این پژوهش، بررسی پیشبینی معنویت در محیط کار بر اثربخشی تدریس و اخلاق حرفهای تدریس در دانشجویان علوم پزشکی ساوه دردانشکده علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی ساوه بود. این پژوهش، بررسی توصیفی پیمایشی از نوع همبستگی و از نظر هدف کاربردی میباشد. جامعه آماری این پژوهش کل دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی ساوه در سال 1400 تحصیلی بود،) 535 تن (. بر اساس جدول مورگان 220 نفر انتخاب شد. روش نمونهگیری تصادفی ساده بود. در این پژوهش از سه پرسشنامه معنویت در کار میلیمن، اثربخشی تدریس ادموند پرسشنامه و اخلاق حرفهای تدریس دیوی استفاده شد. روایی محتوای پرسشنامهها توسط کمیته اساتید تأیید شد. نتایج تحلیل رگرسیون به روش اینتر نشان داد که " معنویت در محیط کار " بهطور معناداری " اثربخشی تدریس " را با ضریب 698/0=β پیشبینی میکند. همچنین "معنویت در محیط کار" بهطور معناداری "اخلاق حرفهای تدریس" را با ضریب 794/0=β پیشبینی میکند. نتیجه دیگر پژوهش با استفاده از آزمون تعیین نقش میانجی (سوبل) حاکی از این بود که معنویت در محیط کار به همراه نقش میانجی اخلاق حرفهای با اثربخشی تدریس تأثیر دارد. | ||
کلیدواژهها | ||
اخلاق حرفهای تدریس؛ معنویت در محیط کار؛ اثر بخشی تدریس؛ دانشجویان | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 117 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 81 |