تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 9,997 |
تعداد مقالات | 83,560 |
تعداد مشاهده مقاله | 77,801,170 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 54,843,829 |
بررسی تجربه زیسته مدیران زن از مفهوم خودباوری مدیریتی در مدارس ابتدایی: رویکرد پدیدارشناسی | ||
پژوهشهای برنامهریزی درسی و آموزشی | ||
دوره 13، شماره 1، اردیبهشت 1402، صفحه 81-94 اصل مقاله (686.41 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
صدیقه جمشیدی اول1؛ سیده خدیجه معافی مدنی* 2 | ||
1دانش آموخته کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی، واحد تنکابن، دانشگاه آزاد اسلامی، تنکابن، ایران | ||
2استادیار گروه علوم تربیتی، واحد تنکابن،دانشگاهآزاداسلامی، تنکابن،ایران | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر، با هدف بررسی تجربه زیسته مدیران زن در ارتباط با مفهوم خودباوری مدیریتی در مدارس ابتدایی انجام شد. روش پژوهش کیفی با رویکرد پدیدارشناسی بود. جامعه آماری شامل مدیران زن مدارس ابتدایی شهرستان تنکابن بود که از 28 نفر مدیر زن با سابقه، 12 نفر از طریق نمونهگیری هدفمند تا مرز اشباع نظری در فرایند مصاحبه نیمه ساختاریافته مشارکت داده شدند. دادههای کیفی حاصل از مصاحبهها با روش هفت مرحلهای کلایزی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. بر اساس نتایج حاصل از کدگذاری، 68 کد مفهومی استخراج شد که در 20 موضوع استنباطی خوشهبندی گردید و در نهایت، 6 تم بسط یافته، نشان داد که درک و تجربه مدیران زن از مفهوم خودباوری مدیریتی، شامل دانش کافی و مناسب (9 مؤلفه)، تجربه (11 مؤلفه) ، نگرش عاطفی و دینی(6 مؤلفه)، هدفمندی و خلاقیت(6 مؤلفه)، کیفیت محیط سازمانی(4 مؤلفه) و اعتماد به تجربه دیگران(3 مؤلفه) میباشد. بررسی تجارب مدیران زن نشان داد که نقش خودباوری مدیریتی هموار کردن مسیر برای مدیرانی است که میخواهند به نحو احسن، خلاقانه و متفاوت در شرایط متداول محیط سازمانی پیش روند و دستاوردهای نوینی را در عرصه آموزش و پروش ایجادکنند. | ||
کلیدواژهها | ||
خودباوری؛ خودباوری مدیریتی؛ مدیران زن؛ پدیدارشناسی | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 152 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 78 |