تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 10,005 |
تعداد مقالات | 83,625 |
تعداد مشاهده مقاله | 78,443,590 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 55,462,160 |
تحلیل محتوای کتابهای فارسی خوانداری و نوشتاری دوره دوم ابتدایی از نظر توجه به مؤلفههای مهارتهای تفکر انتقادی | ||
پژوهشهای برنامهریزی درسی و آموزشی | ||
دوره 13، شماره 1، اردیبهشت 1402، صفحه 153-164 اصل مقاله (635.72 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
حسین افلاکی فرد* 1؛ امین امیری2 | ||
1گروه اموزش علوم تربیتی ،دانشگاه فرهنگیان ،تهران ،ایران | ||
2راهبر آموزشی دوره ابتدایی، کامفیروز، ایران. amin94a@yahoo.com | ||
چکیده | ||
کتب درسی، یکی از مهمترین عوامل یادگیری هستند. هدف از پژوهش حاضر، تحلیل محتوای کتابهای فارسی خوانداری و نوشتاری دوره دوم ابتدایی از نظر توجه به مؤلفه های مهارتهای تفکر انتقادی بود. برای دستیابی به این هدف ابتدا مولفههای؛ استنباط، استنتاج، ارزیابی مدارک و دلایل، تشخیص پیشفرضها، و تعبیر و تفسیر بهعنوان مؤلفههای تفکر انتقادی بر اساس بررسیهای صورت گرفته از مقالات و پژوهشهای مرتبط و مدل تفکر انتقادی لیپمن تعیین گردید و برای هر یک از مؤلفه ها نیز مصادیقی مشخص شد. روش پژوهش حاضر، تحلیلی -توصیفی و از نوع تحلیل محتوا بود. جامعه آماری، کتابهای فارسی خوانداری و نوشتاری دوره دوم ابتدایی که حجم نمونه برابر با جامعه آماری در نظر گرفته شد. ابزارهای گردآوری داده، در بخش تحویل اسنادی، فرم فیشبرداری و در بخش تحلیل محتوا، فرم وارسی تحویل محتوای محققساخته است. واحد تحلیل این پژوهش صفحه (متن، تمرینها و تصاویر) است. برای تجزیه و تحلیل دادهها از شاخص آمار توصیفی استفاده شد. تجزیه و تحلیل محتوای کتابهای فارسی خوانداری و نوشتاری نشان داد که از بین مؤلفه های مهارتهای تفکر انتقادی؛ مؤلفه استنتاج و تعبیر و تفسیر نسبت به مؤلفه های دیگر در کتاب خوانداری و نوشتاری دوره دوم ابتدایی دارای بیشترین فراوانی بود. | ||
کلیدواژهها | ||
تحلیل محتوا؛ کتاب خوانداری؛ کتاب نوشتاری؛ دوم ابتدایی | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,260 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 374 |