تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 10,005 |
تعداد مقالات | 83,625 |
تعداد مشاهده مقاله | 78,443,590 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 55,462,160 |
پیش بینی خود ناتوان سازی تحصیلی بر اساس حمایت اجتماعی و سلامت روان در دانش آموزان | ||
فصلنامه مهارت های روانشناسی تربیتی | ||
مقاله 1، دوره 14، شماره 1 - شماره پیاپی 53، خرداد 1402، صفحه 1-9 اصل مقاله (158.38 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
فاطمه احمدی1؛ مسعود عموپور* 2 | ||
1کارشناس ارشد گروه روانشناسی، واحد رشت، دانشگاه آزاد اسلامی، رشت، ایران | ||
2استادیار، گروه روانشناسی، واحد رشت، دانشگاه آزاد اسلامی، رشت، ایران | ||
چکیده | ||
این پژوهش با هدف پیش بینی خود ناتوان سازی تحصیلی بر اساس حمایت اجتماعی و سلامت روان در دانش آموزان انجام شد. نوع پژوهش توصیفی و روش آن همبستگی بود. جامعه آماری شامل تمامی دانش آموزان دختر دوره متوسطه دوم شهر سنگر در سال تحصیلی 96-1395 به تعداد 460 نفر بود که از بین آنها تعداد 210 نفر به روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شد. برای جمع آوری داده های مورد نیاز از پرسشنامه های حمایت اجتماعی شربورن و استوارت (1991)، سلامت روانی گلدبرگ و هیلر (1979) و خود ناتوان سازی تحصیلی جونز و رودوالت (1982) استفاده شد. داده ها با استفاده از آزمون استنباطی ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون و بوسیله نرم افزارSPSS24 تجزیه و تحلیل شد. نتایج نشان داد که بین حمایت اجتماعی و سلامت روان با خود ناتوان سازی تحصیلی دانش آموزان همبستگی منفی معناداری وجود دارد (05/0>P). با توجه به یافته های پژوهش می توان نتیجه گرفت که حمایت اجتماعی و سلامت روان پیش بین مناسبی برای کاهش خود ناتوان سازی تحصیلی دانش آموزان می باشد. | ||
کلیدواژهها | ||
حمایت اجتماعی؛ سلامت روان؛ خود ناتوان سازی تحصیلی؛ دانش آموزان | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 284 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 138 |