تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 9,997 |
تعداد مقالات | 83,560 |
تعداد مشاهده مقاله | 77,801,148 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 54,843,811 |
تجلی ذاتی خدا در کائنات به روایت عهد عتیق و قرآن با تکیهبر تفاسیر عرفانی قرن سیزدهم میلادی و قرن هفتم هجری | ||
عرفان اسلامی | ||
مقاله 8، دوره 20، شماره 76، خرداد 1402، صفحه 147-164 اصل مقاله (632.69 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.2234/erfan.2023.703029 | ||
نویسندگان | ||
سعیده الوان1؛ بخشعلی قنبری* 2؛ محمدرضا آرام3 | ||
1دانشجوی دکتری علوم قرآن و حدیث، واحد تهران مرکزی،دانشگاه آزاد اسلامی، تهران،ایران. | ||
2دانشیار گروه علوم قرآن و حدیث، واحد تهران مرکزی،دانشگاه آزاد اسلامی، تهران،ایران.نویسنده مسئول: dr.gh6570@gmail.com | ||
3دانشیار گروه علوم قرآن و حدیث، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران،ایران. | ||
چکیده | ||
یکی از راههای شناخت خداوند، از طریق درک تجلی ذاتی خدا در کائنات است که به کمک اسماء و صفات و افعال حاصلمیشود. یهودیان بهرغم پایبندی به توحید در متون دینی و معتبرشان، بعضاً تمثل و تجسد را به ذات الهی نسبتدادهاند درحالیکه قرآن کریم باوجود پذیرش تمثل برای برخی موجودات، تمثل و تجسد را برای ذاتخداوند نفیمیکند و قائل به تجلی ذاتی در تمام خلقت است. خدا در عهد عتیق با اسامی متعددی معرفیشده و در مواردی صفات انسانی دارد و بر یهودیان به طرقی ملموس، متجلیمیشود. حضور خداوند در سراسر عهد عتیق با عنوان «شخینه» بهمثابه مخلوقی جدای از خداوند به بندگان اعلامشده و حضور خداوند در بین مردم به حضور شخینه مشروط است درحالیکه قرآن، حضور الهی را دائمی میداند. تجلی ذاتی خدا در قرآن بهگونهای است که شائبه تشبیه در آن نباشد درحالیکه در تورات دستکم در مواردی به حضور مستقیم و تصورات انسانی از خداوند اشارهشدهاست و همین استفاده از الفاظ انسانی و نسبتدادن رفتارهای انسانی به خداوند در عهد عتیق، شناخت خدا را از مدار تنزیه وارد مدار تشبیه نسبتاً شدیدی میکند؛ هرچند که میتوان وجود چنین عباراتی را صرفاً برای نزدیکتر ساختن مفهوم ذات الهی به ذهن بشر دانست و آنها را بهمنظور درک عامه بهگونهای تأویل نمود که با تنزیه خداوند منافات نداشتهباشد ولی هیچ کتابی مانند قرآن، به تنزیه خداوند از هرگونه باور شرکآلود نپرداختهاست. بر اساس آموزههای قرآن، خداوند در همه مخلوقات تجلیکردهاست و ذات الهی قابلرؤیت نیست و نخواهدبود. | ||
کلیدواژهها | ||
خدا؛ تجلی؛ ذات؛ قرآن؛ عهد عتیق؛ تورات؛ مقایسه؛ تطبیقی | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 46 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 71 |