تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 10,005 |
تعداد مقالات | 83,623 |
تعداد مشاهده مقاله | 78,424,126 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 55,449,862 |
نسبت میان «رندِ نظرباز»(انسان کامل عالم عرفان) و «دازاین»(ابرانسان عالم غرب)، در پدیدارشناسی «حریم» | ||
عرفان اسلامی | ||
مقاله 10، دوره 20، شماره 76، خرداد 1402، صفحه 187-210 اصل مقاله (374.23 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.2234/erfan.2023.703031 | ||
نویسندگان | ||
رضا جعفرپور1؛ محمدهادی کابلی* 2؛ آزاده شاهچراغی3 | ||
1پژوهشگر دکتری، گروه معماری، واحد تهران غرب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران. | ||
2استادیار دانشکدۀ هنر ومعماری، دانشگاه آزاد اسلامی، دماوند، ایران.نویسنده مسئول: hadikaboli@gmail.com | ||
3دانشیار دانشکدۀ هنر و معماری، واحد علوم و تحقیقات تهران، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
حریم، از اساسیترین مفاهیم پرتکرار در پارادایم معماری است که تا به امروز تعریفی ریشهای و فلسفی از آن ارائهنشدهاست. دشوارۀ تعریف حریم، از وابستگی آن به مفاهیم انتزاعیتری چون فرهنگ و جهانبینی نشأتمیگیرد و فراوانی تعداد و تنوع المانهای فرهنگی، تبیین آن را بهمراتب دشوارتر خواهدکرد. پدیدارشناسی بهعنوان یک شاخۀ فلسفی، ازآنجاکه سعی در حذف فاکتورهای وابسته و دسترسی به جوهرۀ مفاهیم دارد میتواند در این مورد کارآمدترین ابزار فلسفی باشد. با اینهمه، پرسش اساسیتری مطرحمیشود: حال که پدیدارشناسی خود ماحصل فرهنگ و تفکر غربی است؛ آیا میتوان آن را در تعریف مفهوم حریم در ایران بهکاربست؟ یا به تعبیری آیا زبان هستیشناسانۀ ایرانیان متفاوت از زبان هستیشناسانۀ غرب است؟ هدف این پژوهش ضمن پاسخ به پرسشهای بالا، یافتن تفاوتها و نسبتهای اندیشۀ هستیشناسانۀ غرب و ایران در پدیدارشناسی حریم است. این پژوهش تلاش دارد تا با رویکرد کیفی ابتدا، ادبیات موضوعی اندیشۀ هستیشناسانه غرب و پهنۀ فرهنگی ایران را مورد بررسی قراردهد و سپس به شیوۀ تحلیلی-تفسیری، به مقایسه پدیدارشناسی مفهوم حریم در این دو پارادایم بپردازد. در پدیدارشناسی هایدگری، دازاین بهعنوان ابرانسان، فضا را با اگزیستانس خود مکانمند میکند. ابزار دازاین جهت مکانبخشی، جهتگیری او به جهان در دو عامل تقرّب و دوریکردن است. لذا برای دازاین، حریم نه متأثر از فاصله و اندازه؛ که از التفات و توجه او به فضا و چیزهاست. از آن سو، رند نظرباز در مقابل دازاین، بهعنوان الگوی کامل انسانی در سنت تأویلی شاعرانه و اندیشۀ هستیشناسانۀ پهنۀ فرهنگی ایران حضور دارد. ماهیت مکان در نظر رندِ نظرباز، منبعث از اسطورۀ آفرینش و دوگانۀ درون و بیرون است. ماهیتی که بازتاباننده خاطرۀ ازلی باشد و از همینرو، ریشهایترین عنصر ادراک حریم، توجه به درونِ خویشتن خویش است. | ||
کلیدواژهها | ||
پدیدارشناسی؛ دازاین؛ رند؛ نظرباز؛ حریم | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 51 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 54 |