تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 9,997 |
تعداد مقالات | 83,560 |
تعداد مشاهده مقاله | 77,801,156 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 54,843,815 |
بررسی اهداف تعلیمی بازنویسیهای مثنوی مولوی در کتابهای کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با تکیه بر نظریّة فلسفه برای کودکان (فبک) | ||
فصلنامه بهارستان سخن | ||
دوره 20، شماره 59، خرداد 1402، صفحه 1-22 اصل مقاله (564.07 K) | ||
نوع مقاله: مقاله علمی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30495/bahar.2023.703125 | ||
نویسندگان | ||
فاطمه ستاری1؛ کامران پاشائی فخری* 2؛ پروانه عادل زاده2 | ||
1کارشناس آموزش و پژوهش / کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان | ||
2گروه زبان و ادبیات فارسی، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران. | ||
چکیده | ||
نظریّة فلسفه برای کودکان لیپمن با نام اختصاری «فبک» (p4c) یک الگوی آموزش تفکّر انتقادی در تعلیم و تربیت کودکان است که اهدافش توجه به تفکّر انتقادی است و در آن تأکید شده است کودکان در محیط مدرسه و هرگونه کلاس آموزشی به اندیشیدن بپردازند. داستانهای بازنویسی شده از متون کهن، یک شیوه آموزشی برای مخاطب کودک و نوجوان میتواند باشد که اهداف لیپمن در آن اجرا شود. بسیاری از حکایتهای مثنوی برای کودکان و نوجوانان بازنویسی و بازآفرینی شده است که به واسطه اهداف تعلیمی مولوی در جهت آموزش و پرورش کودک و رشد تفکّر انتقادی، نقش بسزایی دارد. در اصل حکایتها بنمایه فلسفی وجود دارد، عنصر استدلال، گفتگو، چالشبرانگیزی، پرسشگری در آنها در حد مطلوب است و میتوانند برای برنامۀ فبک منابع قابل استفادهای باشند، مقایسه بازنویسیها با اصل حکایت و هدف مولوی نشان میدهد در مواردی به دلیل عدم درک محتوایی، عدم توجّه به زبان مناسب مخاطب، تغییر محتوا و عدم توجه به پیام مولوی، صرفاً جنبة سرگرمی یافته و از اهداف آموزشی دور شدهاند، بنابراین تفکّر انتقادی برای کودک ایجاد نکرده است. لذا پیشنهاد میشود، با خوانش دوباره همراه با مربی، با یک اجتماع پژوهشی متون بازنویسی در جهت آموزش فلسفه برای کودکان بازسازی شوند. در این نوشتار 12 کتاب که از حکایتهای مولوی که برای گروه سنی «د» در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان بازنویسی شده است با توجّه به مؤلّفههای فبک بررسی گردیده است به موازات آن ساختار زبانی، محتوایی بازنویسیها تحلیل شده است. | ||
کلیدواژهها | ||
بازنویسی؛ فلسفه؛ کانون؛ کودک؛ لیپمن؛ مثنوی؛ مولوی | ||
سایر فایل های مرتبط با مقاله
|
||
مراجع | ||
فهرست منابع و مآخذ
الف: کتابنامه
ب- مقالات
ج: منابع لاتین
22- Lipman, M. (2003). Thinking in education. New York, NY: Cambridge University Press. 23- Fisher, Robert. 1996. Stories for thinking. Nash Pollock Publishing. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 130 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 66 |