تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 9,997 |
تعداد مقالات | 83,560 |
تعداد مشاهده مقاله | 77,800,512 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 54,843,315 |
بررسی جایگاه آموزش خودمراقبتی در برنامه درسی قصد شده علوم تجربی دوره دوم ابتدایی | ||
پژوهشهای برنامهریزی درسی و آموزشی | ||
دوره 13، شماره 1، اردیبهشت 1402، صفحه 165-178 اصل مقاله (778.1 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
حسن گلچین نژاد دزفولی1؛ خلیل غفاری* 2؛ علیرضا فقیهی3 | ||
1دانشجوی دکتری برنامه ریزی درسی ، گروه علوم تربیتی ، دانشکده علوم انسانی ، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اراک ، اراک ، ایران | ||
2دانشیار ، گروه علوم تربیتی ، برنامه ریزی درسی ، دانشکده علوم انسانی ، دانشگاه آزاد اسلامی واحد الیگودرز ، الیگودرز ، ایران | ||
3استادیار ، گروه علوم تربیتی ، مدیریت آموزشی ، دانشکده علوم انسانی ، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اراک ، اراک ، ایران | ||
چکیده | ||
هدف: پژوهش حاضر، با هدف بررسی جایگاه آموزش خودمراقبتی در برنامه درسی قصد شده علوم تجربی دوره دوم مقطع ابتدایی بود. روشها: روش پژوهش از مطالعات تحلیل محتوا و با اهداف کاربردی بود. جامعه پژوهش کتاب علوم تجربی بود. جهت تجزیه و تحلیل دادهها از روشهای آمار توصیفی استفاده شد. پایایی دادهها از روش هولستی بررسی شد. نتایج: در دستهبندی اول مؤلفههای خودمدیریتی، مهارتهای ارتباطی و مهارت کسب اطلاعات بررسی شد که مؤلفه مهارتهای ارتباطی بهطور قابل ملاحضهای بیش از دو مؤلفه دیگر مورد توجه بود. دستهبندی دوم مؤلفههای فردی، رفتاری و محیطی به یک میزان مورد توجه بود. دستهبندی سوم مؤلفه حفظ سلامت نسبت به بیماریهای جزئی، مزمن و حاد فراوانی بیشتری داشت. دستهبندی چهارم مؤلفه تنظیمکننده بر سایر مؤلفهها یعنی پیشگیرانه، واکنشی و بازگرداننده سلامتی برتری داشت. دستهبندی پنجم مؤلفه جسمی نسبت به مؤلفه روانی، عاطفی، معنوی، مدرسه و جامعه بیشتر مورد توجه بود. نتیجهگیری: با توجه به نتایج پژوهش، همگونی در مؤلفههای مختلف خودمراقبتی در کتاب علوم تجربی رعایت نشده است و با توجه به این یافتهها به برنامهریزان درسی پیشنهاد میشود، وضعیت آموزش خودمراقبتی در کتاب علوم تجربی دوره دوم ابتدایی بازنگری شود. | ||
کلیدواژهها | ||
آموزش خودمراقبتی؛ برنامه درسی قصد شده؛ علوم تجربی؛ بهداشت | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 137 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 168 |