| تعداد نشریات | 418 |
| تعداد شمارهها | 10,013 |
| تعداد مقالات | 83,708 |
| تعداد مشاهده مقاله | 79,559,650 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 56,268,048 |
بررسی جایگاه آموزش خودمراقبتی در برنامه درسی قصد شده علوم تجربی دوره دوم ابتدایی | ||
| پژوهشهای برنامهریزی درسی و آموزشی | ||
| دوره 13، شماره 1، اردیبهشت 1402، صفحه 165-178 اصل مقاله (778.1 K) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| نویسندگان | ||
| حسن گلچین نژاد دزفولی1؛ خلیل غفاری* 2؛ علیرضا فقیهی3 | ||
| 1دانشجوی دکتری برنامه ریزی درسی ، گروه علوم تربیتی ، دانشکده علوم انسانی ، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اراک ، اراک ، ایران | ||
| 2دانشیار ، گروه علوم تربیتی ، برنامه ریزی درسی ، دانشکده علوم انسانی ، دانشگاه آزاد اسلامی واحد الیگودرز ، الیگودرز ، ایران | ||
| 3استادیار ، گروه علوم تربیتی ، مدیریت آموزشی ، دانشکده علوم انسانی ، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اراک ، اراک ، ایران | ||
| چکیده | ||
| هدف: پژوهش حاضر، با هدف بررسی جایگاه آموزش خودمراقبتی در برنامه درسی قصد شده علوم تجربی دوره دوم مقطع ابتدایی بود. روشها: روش پژوهش از مطالعات تحلیل محتوا و با اهداف کاربردی بود. جامعه پژوهش کتاب علوم تجربی بود. جهت تجزیه و تحلیل دادهها از روشهای آمار توصیفی استفاده شد. پایایی دادهها از روش هولستی بررسی شد. نتایج: در دستهبندی اول مؤلفههای خودمدیریتی، مهارتهای ارتباطی و مهارت کسب اطلاعات بررسی شد که مؤلفه مهارتهای ارتباطی بهطور قابل ملاحضهای بیش از دو مؤلفه دیگر مورد توجه بود. دستهبندی دوم مؤلفههای فردی، رفتاری و محیطی به یک میزان مورد توجه بود. دستهبندی سوم مؤلفه حفظ سلامت نسبت به بیماریهای جزئی، مزمن و حاد فراوانی بیشتری داشت. دستهبندی چهارم مؤلفه تنظیمکننده بر سایر مؤلفهها یعنی پیشگیرانه، واکنشی و بازگرداننده سلامتی برتری داشت. دستهبندی پنجم مؤلفه جسمی نسبت به مؤلفه روانی، عاطفی، معنوی، مدرسه و جامعه بیشتر مورد توجه بود. نتیجهگیری: با توجه به نتایج پژوهش، همگونی در مؤلفههای مختلف خودمراقبتی در کتاب علوم تجربی رعایت نشده است و با توجه به این یافتهها به برنامهریزان درسی پیشنهاد میشود، وضعیت آموزش خودمراقبتی در کتاب علوم تجربی دوره دوم ابتدایی بازنگری شود. | ||
| کلیدواژهها | ||
| آموزش خودمراقبتی؛ برنامه درسی قصد شده؛ علوم تجربی؛ بهداشت | ||
| مراجع | ||
|
| ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 149 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 191 |
||