| تعداد نشریات | 418 |
| تعداد شمارهها | 10,013 |
| تعداد مقالات | 83,708 |
| تعداد مشاهده مقاله | 79,564,469 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 56,269,877 |
بررسی و قیاس منادشناسی لایب نیتس و بسیط الحقیقه ملاصدرا | ||
| کاوش های عقلی" | ||
| دوره 2، شماره 1، خرداد 1402، صفحه 264-293 اصل مقاله (812.1 K) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| نویسندگان | ||
| بهمن دیناروند* 1؛ فرج اله براتی* 2 | ||
| 1دانشجوی دکترای فلسفه و کلام اسلامی، دانشگاه آزاداسلامی واحداهواز | ||
| 2استادیار فلسفه اسلامی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهواز | ||
| چکیده | ||
| از جمله مسائل مهم و اساسی فلسفه که طی سده های اخیر مورد بحث قرار گرفته است ، قاعده «بسیط الحقیقه » و یا حقیقت بسیط و غیر مرکب در میان حکما و فلاسفه شرق و غرب عالم بوده است . این قاعده جایگاه ویژه ای جهت حل سایر مسائل فلسفی و بویژه اثبات توحید یا وحدانیت داشته است . ملاصدرا (صدرالدین شیرازی) معتقدبه قاعده «بسیط الحقیقة کلُالاشیاء و لیس بشی ءٍ منها» است، به معنای بسیط حقیقی همه اشیا است، در حالی که هیچیک از اشیا نیست؛ یعنی واجد کمالات و جهات وجودی و خیر همه چیز، و فاقد نقایص و حدود و تعیّنات آنهاست وی این قاعده را از غوامض علوم الهی دانسته و درک حقیقت آن را جز برای کسانی که از جانب حق تعالی به سرچشمه علم و حکمت راه می یابند، آسان ندانسته است از طرف دیگر لایب نیتس از فلاسفه بزرگ غرب نیز با بیان «جوهر فرد » یا «مناد» به بررسی و تحلیل و اثبات آن همت گماشته است . لایب نیتس معتقد بود که «مناد» جوهری است منفرد و بخش ناپذیر و عنصری و دارای خاصیت های متعدد، ولی چون بسیط است اجزایی ندارد. بنابر آنچه در این مقاله آمده است وجود بسیط ، وجود مطلق و نامتناهی به یک معنا هستند و این مطلبی است مشترک بین ملاصدرا و لایب نیتس . | ||
| کلیدواژهها | ||
| بسیط الحقیقه؛ مناد؛ یک گرایی؛ جوهر بسیط؛ ملاصدرا؛ لایب نیتس | ||
| مراجع | ||
|
| ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 88 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 77 |
||