تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 9,997 |
تعداد مقالات | 83,560 |
تعداد مشاهده مقاله | 77,800,504 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 54,843,309 |
اثربخشی آموزش تئوری انتخاب بر دشواری تنظیم هیجان، ارضای نیازهای اساسی و علائم داغدیدگی در پسران نوجوان داغدیده | ||
فصلنامه تعالی مشاوره و روان درمانی | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 05 تیر 1402 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
ملیحه علیجانی ممقانی* 1؛ فائزه صدری خراسان لو2 | ||
1گروه روانشناسی، واحد قم، دانشگاه آزاداسلامی، قم، ایران | ||
2گروه مشاوره، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران | ||
چکیده | ||
هدف: نوجوانان داغدیده معمولاً گستره وسیعی از ناسازگاریهای هیجانی و رفتاری را تجربه میکنند. بنابراین پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی آموزش تئوری انتخاب بر دشواری تنظیم هیجان، ارضای نیازهای اساسی و علائم داغدیدگی نوجوانان داغدیده انجام شد. روش: این پژوهش نیمهآزمایشی از نوع پیشآزمون، پسآزمون و پیگیری دوماهه با گروه کنترل بود. جامعه آماری شامل تمامی نوجوانان پسر داغدیده تحت پوشش یکی از خیریههای شهر تهران در سال 1401 بودند، که از بین آنها تعداد 30 نفر با روش در دسترس انتخاب و بهشیوه تصادفی در دو گروه مساوی جایگزین شدند. در گروه آزمایش برنامه تئوری انتخاب در 8 جلسه هفتگی (هر جلسه بهمدت 1 ساعت) اجرا گردید اما گروه کنترل این مداخله را دریافت نکرد. برای گردآوری دادهها از فرم اطلاعات دموگرافیک، پرسشنامههای دشواری تنظیم هیجان (گراتز و رومر، 2004)، نیازهای اساسی (سالاری و صاحبی، 1383) و سوگ کودکان و نوجوانان (دایرگرو و همکاران، 2001) استفاده شد. دادهها با تحلیل واریانس با اندازهگیریهای مکرر و آزمون تعقیبی بنفرونی در نرمافزار آماری SPSS-26 تحلیل شدند. یافتهها: نتایج نشان داد آموزش تئوری انتخاب باعث کاهش دشواری تنظیم هیجان، علائم داغدیدگی، ارضای نیازهای اساسی و کاهش مؤلفههای نیاز به امنیت، عشق و تعلق، آزادی، قدرت و تفریح در گروه آزمایش شد (05/0>P)، و این تأثیر در مرحله پیگیری پایدار و معنادار بوده است (05/0>P). نتیجهگیری: با توجه به نتایج این مطالعه، میتوان از آموزش تئوری انتخاب در مراکز درمانی جهت کاهش علائم سوگ، دشواری تنظیم هیجانی و بهبود ارضای نیازهای اساسی نوجوانان داغدیده استفاده کرد. | ||
کلیدواژهها | ||
تئوری انتخاب,,؛ ,،ارضای نیازهای اساسی,,؛ ,،دشواری تنظیم هیجان,,؛ ,،داغدیدگی | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 136 |