تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 9,997 |
تعداد مقالات | 83,560 |
تعداد مشاهده مقاله | 77,800,512 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 54,843,315 |
ﻣﺴﺘﻘﻴﻢ آﻣﻮزش1 | ||
پژوهش های کاربردی در علوم رفتاری | ||
دوره 1، شماره 2، اسفند 1388، صفحه 10-30 اصل مقاله (241.11 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسنده | ||
اﻋﻈﻤﻲ ﻣﺤﻤﻮد1 ﺟﻌﻔﺮی ﻋﻠﻴﺮﺿ اﻋﻈﻤﻲ ﻣﺤﻤﻮد1 ﺟﻌﻔﺮی ﻋﻠﻴﺮﺿ* | ||
ﻋﻠﻤـــــﻲ ﻋﻀـــــﻮءﻫﻴﺎت اﻧﺴـــــﺎﻧﻲ ﻋﻠـــــﻮم داﻧﺸـــــﻜﺪه راﻫﻨﻤـــــﺎﻳﻲ، و ﻣﺸـــــﺎور گـــــﺮوه واﺣـــــﺪاﺑﻬﺮ آزاداﺳـــــﻼﻣﻲ داﻧﺸـــــگﺎه mahmoodazami@gmail.comEmail: 2 ﻋﻠﻤﻲ ﻋﻀﻮءﻫﻴﺎت روان گﺮوه داﻧﺸﻜﺪه ﺷﻨﺎﺳﻲ، اﻧﺴﺎﻧﻲ ﻋﻠﻮم ی واﺣﺪاﺑﻬﺮ آزاداﺳﻼﻣﻲ داﻧﺸگﺎه | ||
چکیده | ||
ﻣﺴﺘﻘﻴﻢ آﻣﻮزش1 ﺗﺎرور ﺳﺎرا2 ﻣﺠﺪ اﻣﻴﺮی ﻣﺠﺘﺒﻲ دﻛﺘﺮ 3 اﺳﺖ ﻣﺤﻮر ﻣﻌﻠﻢ آﻣﻮزش از وﻳﮋه ﻣﺪل ﻳﻚ ﻣﺴﺘﻘﻴﻢ آﻣﻮزش.اﻳﻟﺤـﺎظ از روش ﻦﺗﺄﻛﻴـﺪاﻫﻤﻴـﺖ ﺑـﺮ آﻣﻮزش)اﺳﺖ ﺷﺪه آﻣﻮﺧﺘﻪ ﺷﺎﮔﺮد ﺑﻪ ﻣﻄﺎﻟﺐ ﭼﮕﻮﻧﻪ(ﺑﺮﻧﺎﻣ ﻃﺮاﺣﻲ اﻫﻤﻴﺖ ﻧﻴﺰ وﺔدرﺳﻲ)داﻧـﺶ ﺑـﻪ ﭼﻴﺰی ﭼﻪ آﻣﻮزآﻣﻮزشﭼﻪ ﺑﻪ و ﺷﺪه دادهﺗﺮﺗﻴﺒﻲ(اﺳـﺖ ﻣﺘﻔـﺎوت آﻣﻮزﺷـﻲ روﻳﻜﺮدﻫـﺎی دﻳﮕـﺮ ﺑـﺎ. ﻓﻠﺴﻔ اﺻﻠﻲ ﻋﻨﺎﺻﺮﺔاز ﻋﺒﺎرﺗﻨﺪ ﻣﺴﺘﻘﻴﻢ آﻣﻮزش: •ﻫﺴﺘﻨﺪ آﻣﻮزان داﻧﺶ ﻳﺎدﮔﻴﺮی ﻣﺴﺌﻮل ﻣﻌﻠﻤﺎن. •ﻣﻬ ﻧﻘﺶ آﻣﻮز داﻧﺶ ﭘﻴﺸﺮﻓﺖ در ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ ﻃﺮاﺣﻲﻤﻲدارد. اﻓﺰاﻳﺶ ﻛﻤﻚ ﺑﻪ آﻣﻮز داﻧﺶ ﻳﺎدﮔﻴﺮی در ﺗﺴﺮﻳﻊ ﻣﺴﺘﻘﻴﻢ آﻣﻮزش ﻫﺪفﻛﺎرآﻳﻲاراﺋـ و ﻃﺮاﺣـﻲ درﺔ ا آﻣﻮزشﺳﺖ.ﻛﺎرآﻳﻲدﺳﺖ ﺑﻪ زﻣﺎﻧﻲﻣﻲﺑ آﻣﻮزان داﻧﺶ ﻛﻪ آﻳﺪﺘﺑـﻪ را ﺷـﺪه آﻣﻮﺧﺘـﻪ ﻣﻄﺎﻟـﺐ ﻮاﻧﻨـﺪ ﻣﺤﻴﻛﻼس از ﺧﺎرج ﻂﺗﻌﻤﻴﻢدﻫﻨﺪ.درﻣﺴـﺘﻘﻴﻢ، آﻣﻮزشﺑﺮﻧﺎﻣـﻪ، ﻃﺮاﺣـﻲاز اﻃﻤﻴﻨـﺎن ﺑـﺮایاﻳﻨﻜـﻪ ﺗﻌﻤﻴﻢاﺳﺖ، ﮔﺮﻓﺘﻪ ﺻﻮرتاﺳﺖ اﻫﻤﻴﺖ ﺣﺎﻳﺰ ﺑﺴﻴﺎر.ﺑﺮﻧﺎﻣ ﻃﺮاﺣﻲ اﺻﻮلآﻣﻮزش ﺔﻧﻈﺮﻳـ ﺑﺮ ﻣﺴﺘﻘﻴﻢﺔ ﻳﺎدﮔﻴﺮیاﺳﺖ اﺳﺘﻮار آﻧﺠﻠﻤﻦ ﺗﻌﻤﻴﻢ و.ﻣﻔﺮوﺿﻪﻫﺎیاﻳاز ﻋﺒﺎرﺗﻨﺪ ﻧﻈﺮﻳﻪ ﻦ: •ﺑ را ﭼﻴﺰی اﺑﺘﺪا آﻣﻮز داﻧﺶﻪﻋﻴﻨـ و ﻣﻠﻤﻮس ﺻﻮرتﻲﻧ ﻓـﺮاﻤـﻲﺑﻌـﺪ ﺗـﺎ ﮔﻴـﺮدﻫﺑـﻪ را آن ﺎ ﻣﺠﻤﻮﻋﺔﺑﺰرگﺗﺮدﻫﺪ، ﺗﻌﻤﻴﻢ یﻳﺎ در ﺣﺘﻲ ﺑﻠﻜﻪﺻﻮرت ﺗﻌﻤﻴﻢ ﻧﻴﺰ اوﻟﻴﻪ دﮔﻴﺮیﻣﻲﭘﺬﻳﺮد. •ﻣﺜﺎل از اﺳﺘﻔﺎده ﺑﺎﻫﺎﺑﺮای ﻛﻪ ﺗﻮﺿﻴﺤﺎﺗﻲ وﺷﺒﺎﻫﺖ اﻧﺘﻘﺎلﻫﺎیاز ﻣﺠﻤﻮﻋﻪ دو ﻣﻴﺎن اﺳﺎﺳﻲ ﻣﺜﺎلﻫﺎﻛﺎر ﺑﻪﻣﻲرودﻣﻲﻧﻈﺎم و واﺿﺢ ﺻﻮرت ﺑﻪ را ﺗﻌﻤﻴﻢ ﺗﻮانداد آﻣﻮزش دار. •ﻣﻌﺮف ﺗﻌﻤﻴﻢﻛﺎرآﻳﻲاﺳﺖ آﻣﻮزش. 1 Tarver, Sara G. (1999): Direct Instruction, Current ptactice Alert, Issue 2, Summer 1999, www.Teaching LD.org 2 Sara G.Tarver (Prof. in Department of Rehabilitation Psychology & Special Education, University of Wisconsin-Modison) 3 - ﺷﻨﺎﺳﻲ، روان اﺳﺘﺎدﻳﺎر داﻧﺸﻜﺪه ﺷﻨﺎﺳﻲ، روان ﮔﺮوه اﺑﻬﺮ واﺣﺪ اﺳﻼﻣﻲ آزاد داﻧﺸﮕﺎه اﻧﺴﺎﻧﻲ، ﻋﻠﻮم ی E-mail: amitimgid@yahoo.com | ||
کلیدواژهها | ||
ﺜﺎلﻫﺎﻛﺎر ﺑﻪﻣﻲرودﻣﻲﻧﻈﺎم و واﺿﺢ ﺻﻮرت ﺑﻪ را ﺗﻌﻤﻴﻢ ﺗﻮانداد آﻣﻮزش دار؛ •ﻣﻌﺮف ﺗﻌﻤﻴﻢﻛﺎرآﻳﻲاﺳﺖ آﻣﻮزش | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 5 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 68 |