تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 9,997 |
تعداد مقالات | 83,560 |
تعداد مشاهده مقاله | 77,801,192 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 54,843,851 |
بررسی میزان آشنایی کتابداران دانشگاه های علوم پزشکی با مهارت های فردی و سازمانی مدیریت زمان | ||
دانش شناسی | ||
مقاله 4، دوره 16، شماره 60، خرداد 1402 | ||
نوع مقاله: پژوهشی | ||
نویسنده | ||
فاطمه تهرانی فر* | ||
کارشناس ارشد علم اطلاعات و دانششناسی، دانشکده پرستاری مامایی، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
هدف: مدیریت زمان از جمله اصول مدیریت اثربخش است که نیازمند برخى مهارتهاست. می توان آن را به دو مقوله کلی مهارت فردی و سازمانی تقسیم کرد. این پژوهش به دنبال بررسی چگونگی رابطه بین مقوله های مهارتفردی، سازمانی در مدیریت زمان و میزان آشنایی کتابداران شاغل درکتابخانههای دانشگاههای علوم پزشکی مستقردر شهر تهران با این مولفه ها میباشد. روش پژوهش: در این پژوهش روش تحقیق توصیفی و از نوع کاربردی بود. جامعه آماری شامل تمامی کتابداران کتابخانه های دانشگاههای علوم پزشکی تهران که با روش نمونه گیری تمام شمار در دسترس135 نفر از آنها انتخاب شدند. جهت گردآوری دادهها از پرسشنامه ی پژوهشگرساخت دو قسمتی جمعیت شناختی و سنجش مهارت فردی و سازمانی مدیریت زمان استفاده شد. دادههای گردآوری شده با استفاده از شاخص های آماری توصیفی، آزمون همبستگی پیرسون و t تک نمونه در نرم افزار SPSS19 تجزیه وتحلیل شدند. یافته ها: رابطه بین مهارت فردی با رفتار سازمانی با ضریب همبستگی192/0 مثبت می باشد (05/0>p) میزان آشنایی کتابداران با مهارت فردی مدیریت زمان در وضعیت خوب و مهارت سازمانی بسیار خوب بود. از نظر جنسیت و نوع دانشگاه کاربرد مهارتهای مدیریت زمان تفاوتی نداشت و تقریباً برابر بود. نتیجه گیرى: آشنایی کتابداران با مولفه های مهارت های سازمانی بیش از مهارتهای فردی بود و بین مهارتهای فردی مدیریت زمان با ابعاد ششگانه مهارتهای سازمانی رابطه مثبت و معناداری وجود داشت و در مولفه هدفگذاری، بیشترین رابطه و تفویض اختیار کمترین ارتباط دیده شد. | ||
کلیدواژهها | ||
مدیریت زمان؛ کتابداران؛ کتابخانه ها؛ دانشگاههای علوم پزشکی | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 90 |