تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 10,005 |
تعداد مقالات | 83,625 |
تعداد مشاهده مقاله | 78,456,431 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 55,471,185 |
تحلیل مردمشناسی اساطیری و دینی آیینهای وَر در جنوب کرمان | ||
ادبیات عرفانی و اسطوره شناختی | ||
مقاله 4، دوره 19، شماره 72، شهریور 1402، صفحه 89-119 اصل مقاله (1.12 M) | ||
نوع مقاله: علمی پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30495/mmlq.2023.703307 | ||
نویسندگان | ||
یوسف فاریابی1؛ معصومه برسم* 2 | ||
1دانشجوی دکتری پژوهش هنر دانشگاه هنر اصفهان. | ||
2دانشجوی دکتری باستانشناسی دانشگاه هنر اصفهان. | ||
چکیده | ||
وَر یک آزمایش ایزدی یا داوری ایزدی بوده است که در دین مزدیسنا از سوی داوران برای اثبات راستگویی یا حقانیت شخصی اجرا میشده است. آیین وَر، تنها ویژه ایرانیان نبوده بلکه در اروپا تا سدههای میانه رواج داشته است. در فرهنگ اساطیری و دینی جنوب کرمان از گذشته تا امروز برای اثبات راستگویی و حقانیت خود از آیین وَر، به شیوههای مختلف نظیر لقمهنویسی، تختهگردون، کاسهگردون، قسم چار و غیره بهره برده اند. هدف پژوهش حاضر معرفی و شناخت کارکرد آیین های وَر و شیوه اجرای آن در این منطقه است. روش پژوهش توصیفی ـ تحلیلی، با گرداوری اطلاعات اسنادی و مصاحبه با افراد بومی آن منطقه است. نتایج پژوهش نشان میدهد که آیینهای وَر، در فرهنگ عامه ریشه حماسی و تاریخی دارد و سرمنشأ آن را میتوان در متون حماسی دینی و اساطیری نظیر شاهنامه و اوستا پیدا کرد که در گذر زمان همانند سایر آیینها دچار تغیر و تحول شده اند. | ||
کلیدواژهها | ||
مردمشناسی؛ اساطیر؛ دین؛ آیین وَر؛ جنوب کرمان | ||
مراجع | ||
قرآن کریم.
اوستا، 1392، گزارش و پژوهش جلیل دوستخواه، تهران: مروارید.
آبادیان، محمد، 1399، مصاحبه شفاهی، اهل رودبارجنوب،68ساله
اسدی طوسی، علی. 1354. گرشاسبنامه. به کوشش حبیب یغمایی. تهران: انتشارات دنیای کتاب.
امیری، رزاق. 1394. تاریخ و فرهنگ مردم فراشبند. شیراز: نوید شیراز.
ایزنگ، هانسیورکن. 1350. درست و نادرست در روانشناسی. ترجمه ایرج نیکآئین، بیجا، شرکت سهامی کتابهای جیبی.
ایمانی، محمدتقی، 1391، تحقیق قومنگاری در رویکردهای کمی و کیفی تحقیق، نشریه دانشکد ه ادبیات و علوم انسانی
باقری، مهری. 1393. دینهای ایران باستان. تهران: قطره.
برسم، زهرا، 1399، جیرفت، بخش ساردوئیه، 55ساله
بلک. جرمی و گرین. آنتونی، 1383. فرهنگنامه خدایان دیوان و نمادهای بین النهرین باستان.ترجمه پیمان متین، تهران: امیرکبیر.
بهار، مهرداد. 1378. بندهش، تهران: توس.
بینالود، نادیا. 1381. سقاخانههای تهران. موسسه فرهنگی و هنری بینشپژوه. پژوهشکده مردمشناسی.
پاشایی، محمدرضا. 1389. «ریشهشناسی واژه سوگند در نامه باستان»، کتاب ماه ادبیات، شماره 40(پیاپی154)،44-47.
پورخالقی چتروددی، مهدخت و فرزاد قائمی. 1389. «تحلیل نمادینگی آتش در اساطیر بر مبنای نظریه همترازی و رویکرد نقد اسطورهای با تمرکز بر اساطیر ایران و شاهنامه فردوسی»، مجله جستارهای ادبی. دوره 43. شماره 3، 95-118 10.22067/jls.v43i3.9354.DoI:
پورداوود، ابراهیم. 1321. «سوگند»، مجله مهر ایران. شماره 5 و 6، سال هفتم. 281-293.
پورداوود، ابراهیم، 1381،ویسپرد، چاپ اول، تهران: اساطیر
پورداوود، ابراهیم، 1356، یشتها، تهران: اساطیر
پهلوان، حسین، 1401، مصاحبه شفاهی، جیرفت، روستای هوکرد، 38ساله
پولاک، یاکوب ادوارد .1368. سفرنامه پولاک(ایران و ایرانیان). ترجمه کیکاووس جهانداری. تهران: انتشارات خوارزمی.
جعفری (قنواتی)، محمد. 1394. تحقیقات میدانی؛ درآمدی بر فولکلور ایران. تهران: جامی
جهاندیده، عبدالغفور. 1396. «پژوهشی درباره آئین وَر در بلوچستان»، ماهنامه فرهنگ و ادبیات عامه. سال5، شماره16، صص20-38.Doi: 20.1001.1.23454466.1396.5.16.5.9
حداد، طاهره، 1391، پایان نامه کارشناسی ارشد با عنوان «بررسی وَر برپایه متون پهلوی »دانشگاه علامه طباطبایی، دانشکده ادبیات.
حیدری، دریا. 1392. «سوگند در شاهنامه و ارتباط اساطیری آن با آب و آتش»، پژوهشنامه ادب حماسی. سال نهم، شماره شانزدهم، 35-61. Doi: 20.1001.1.23225793.1392.9.16.2.7
حسام پور، سعید و ناهید دهقانی. 1387. «بررسی تحلیلی گونههای پیمان و سوگند در شاهنامه فردوسی»، پژوهشنامه ادب غنایی. دوره 6، شماره 11، 66-37. DoI: 10.22111/jllr.2008.919
محمودشاهی، دادمراد، 1400، مصاحبه شفاهی، جیرفت اهل روستای کریمآباد، 50ساله
دادور، ابوالقاسم و مبینی، مهتاب 1387. بررسی تطبیقی نقش گاو در اساطیر هنر ایران و هند، مجله مطالعات ایرانی، شماره(14)، 130-115.
دیانت، محسن1395، تاثیر نظریه کارکردگرایی بر شکلگیری بروکراسی و ساختار فرهنگ در ایران، فصلنامه پژوهشهای سیاسی جهان اسلام، سال ششم، شماره(2)، 125-105. DOI: 10.21859/priw-060205
دهخدا، علىاکبر. 1377. لغتنامه دهخدا. انتشارات: دانشگاه تهران.
راشد محصل، محمدتقیزند. 1370. بهمن یسن. تهران: مؤسسه مطالعات و تحقیقات فرهنگی.
رجبی، پرویز، 1380. هزارههای گمشده. تهران: نشر توس.
رستمی، علی حسین، 1399، مصاحبه شفاهی، جیرفت، روستای بهراسمان 77ساله
رضی، هاشم. 1360. «محاکمه و داوری وَر در ایران باستان»، مجله چیستا. شماره5، 554-575.
رمضانماهی، سمیه؛ فدوی، سیدمحمد و حسن بلخاری. 1389. «تجلی آیین وَر در گذر سیاوش از آتش»، نشریه هنرهای زیبا- هنرهای تجسمی. شماره41، 53-62.Doi: 20.1001.1.22286039.1390.2.41.6.2
رهبر، علی. 1348. «سوگند و ردپای آن در ادبیات فارسی»، مجله هنر و مردم. دوره7، شماره 83،35-44.
رسولی، جواد 1377، آئین اساطیری ور پیشینه سوگند در ایران و جهان، تهران: نشر سروش
روحالامینی، محمود، 1372، مبانی انسانشناسی، تهران: عطار
ریتزر، جورج، 1374، نظریه جامعهشناسی در دوران معاصر، مترجم محسن ثلاثی، تهران: نشر علمی.
زاویه، سعید؛ آمنه مافیتبار. 1392. «بررسی آیینهای اساطیری داوری ایزدی در ایران باستان». ادبیات عرفانی و اسطورهشناسی دانشگاه آزادذ اسلامی واحد تهران جنوب. سال9. شماره 30. ص66-86. Dor:20.1001.1.20084420.1392.9.30.4.2
شاملو، احمد. 1361. کتاب کوچه. تهران: انتشارات مازیار.
شریفی، محمد، 1399، مصاحبه شفاهی، اهل کهنوج،69ساله
شعبانی، هاجر، 1399، مصاحبه شفاهی، اهل جیرفت روستای کریمآّباد، 75ساله
شعبانی، اشرف، 1399، مصاحبه شفاهی، اهل جیرفت روستای کریمآّباد، 79ساله
شوالیه. ژان. ژاکو گربران، آلن. 1387. فرهنگ نمادها. ج3. ترجمه سودابه فضائلی. تهران: جیهون.
سهرانی، اسلام ، 1401، مصاحبه شفاهی، جیرفت،48ساله
سهرانی، محمد حسین، 1399، مصاحبه شفاهی، کهنوج روستای سهرون، 40ساله
عفیفی، رحیم. 1383. اساطیر و فرهنگ ایران در نوشتههای پهلوی، چاپ اول،. تهران: انتشارات طوس.
عزیزیفر، امیرعباس 1394. «بررسی بنمایههای اساطیری در داراب نامه طرسوسی»، متن شناسی ادب فارسی. دورة جدید، شماره ،101-118.
علیمردی، منصور، 1394،مصاحبه شفاهی، رودبار، 49ساله
غلامی، احمد 1385. سوگند به آتش در داستان سیاوش، نشریه رشد و ادبیات زبان فارسی،(77)، 42-40.
فاضلی، حبیبالله و یزدانپناه، میلاد 1399، نظام معنایی و کارکردهای سیاسی اجتماعی اجاق و آتش در میان قشقاییها، فصلنامه مطالعات ملی، سال21، شماره(4)، 85-100. Doi : 10.22034/rjnsq.2020.120491
فخر، حسین؛ لیلا نصیرپور. 1395. «قدرت اثباتی سوگند در حقوق کیفری ایران»، مجله کانون وکلای دادگستری. شماره42، 43-60.
فردوسی، ابوالقاسم. (1377). شاهنامه. بر اساس چاپ مسکو. تهران: جهانگستر.
فلاحتی موحد، مریم 1382. تقدس آتش در ادیان، اخبار ادیان، شماره(6)،43-41.
کافرلو، عالم،( 1399). مصاحبه شفاهی، اهل جیرفت روستای ابوذریه، 74ساله.
کیانی، حسین، 1371، سوگند در زبان و ادب فارسی. تهران: دانشگاه تهران.
مددی، غلامحسین و فخری زارعی 1394.«برسی تطبیقی آسمان خورشیدو ماه در اساطیر ونقش ایزد گونه آنها در شاهنامه». مجموعه مقالات دهمین همایش بینالمللی ترویج زبان فارسی. دانشگاه محقق اردبیلی.
مزداپور، کتایون.1369. شایست وناشایست. مؤسسه مطالعات و تحقیقات فرهنگی.
میرحسینی، سیدمحمد؛ انصاری، نرگس؛ قلندری، لیلا،( 1393). تحلیل ساختاری قسم در قران کریم، دوفصلنامه پژوهشهای قرانی در ادبیات، دانشگاه لرستان، سال اول، شماره دوم، 103-131.
نیکوبخت، ناصر؛ ذولفقاری، حسن، امیرعباس عزیزیفر،(1389)، ظرفیتهای رمزی دارابنامه طرسوسی، پژوهشهای ادبی دانشگاه تربیت مدرس، شماره28، سال7، 165-189.
واحددوست، مهوش،(1379)، نهادینههای اساطیری در شاهنامه فردوسی، تهران: سروش
ورمارزن، مارتین، (1386)، آیین مهر، ترجمه بزرگ نادرزاد، چاپ ششم، تهران: انتشارات چشمه
وندیدا، 1376، جلد1، مقدمه فرگردهای 1-4، ترجمه، واژهنامه و یاداشتها از هاشم رضی، تهران: فکر روز.
هاشمینیا، محمد مسیح؛ جاناحمدی، فاطمه، میرکاضهینژاد، حلیمه،( 1400)، تجلی آئین ور در داستانهای تاریخی و معاصر قوم بلوچ(نمونه موردی داستان ملکشاه و الاهی)، فصلنامه علمی و پژوهشی تاریخ، سال 16، شماره63، 117-85.
هینلز، جان. (1393)، شناخت اساطیر ایران. ترجمه ژاله آموزگار و احمد تفضلی. تهران: نشر چشمه. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 338 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 172 |