تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 10,005 |
تعداد مقالات | 83,623 |
تعداد مشاهده مقاله | 78,416,567 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 55,445,089 |
نقش میانجی مسئولیت پذیری در رابطه بین سواد تربیتی والدین و تاب آوری تحصیلی دانش آموزان متوسطه دوم شهرستان کرج | ||
فصلنامه تعالی مشاوره و روان درمانی | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 07 تیر 1402 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
کریم دلاویز1؛ همام مویدفر* 2؛ قمر کیانی2 | ||
1دانشجوی دکتری گروه روانشناسی تربیتی، واحد زنجان، دانشگاه آزاد اسلامی، زنجان، ایران. | ||
2استادیار گروه روانشناسی تربیتی، واحد زنجان، دانشگاه آزاد اسلامی، زنجان، ایران. | ||
چکیده | ||
هدف: پژوهش با هدف نقش میانجی مسئولیت پذیری در رابطه بین سواد تربیتی والدین و تاب آوری تحصیلی در والدین دارای نوجوان و جوان پسر و دختر انجام شد.روش: اجرای این پژوهش توصیفی از نوع همبستگی و تحلیل مسیر انجام گرفت. جامعه آماری شامل همه دانش آموران پسر و دختر دوره دوم متوسطه شهر کرج به تعداد 60715 نفر در سال تحصیلی 1401- 1400 مشغول به تحصیل و مادران آنان بودند. نمونه آماری 389 نفر دانش آموز و 389 نفر مادران آنان بودند که با روش نمونه گیری خوشهای طبقهای تصادفی با توجه به جنسیت انتخاب شدند. برای جمع آوری دادهها از پرسشنامه فرزند پروری آلاباما، فریک(1996)، مسئولیت پذیری نوجوانان نعمتی(1387) و پرسشنامه تاب آوری تحصیلی ساموئلز(2008)، استفاده شد یافتهها: سواد تربیتی والدین بر تاب آوری تحصیلی و مسئولیت پذیری تاثیر مستقیم دارد.مسئولیت پذیری بر تاب آوری تحصیلی تاثیر مستقیم ندارد و سواد تربیتی والدین بر تاب آوری تحصیلی از طریق میانجی مسئولیت پذیری تاثیر غیر مستقیم ندارد. نتیجهگیری: سواد تربیتی والدین بر مسئولیت پذیری دانش آموزان تأثیر مستقیم دارد. سواد تربیتی والدین برتابآوری تحصیلی دانش آموزان تأثیر مستقیم دارد.مسئولیت پذیری دانش آموزان بر تابآوری تحصیلی دانش آموزان تأثیر مستقیم دارد و سواد تربیتی والدین با میانجیگری مسئولیت پذیری بر تابآوری تحصیلی دانش آموزان تأثیر غیرمستقیم دارد. | ||
کلیدواژهها | ||
"سواد تربیتی والدین",,؛ ,،"تاب آوری تحصیلی,,؛ ,،مسئولیت پذیری,,؛ ,،کارآمدی | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 529 |