| تعداد نشریات | 418 |
| تعداد شمارهها | 10,013 |
| تعداد مقالات | 83,708 |
| تعداد مشاهده مقاله | 79,569,192 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 56,271,633 |
اثربخشی آموزش مبتنی بر پذیرش و تعهد بر تحمل پریشانی و اضطراب امتحان دانش آموزان | ||
| فصلنامه علمی پژوهش های یاددهی و یادگیری دانشگاه آزاد واحد بجنورد | ||
| دوره 18، شماره 76، آذر 1402 | ||
| نوع مقاله: پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.30495/educ.2023.1984367.2980 | ||
| نویسندگان | ||
| سید وحید جوادی1؛ محمدحسن غنی فر* 2؛ فاطمه شهابی زاده3 | ||
| 1دانشجوی دکتری رواشناسی تربیتی، دانشکده علوم انسانی، واحد بیرجند، داشگاه آزاد اسلامی، بیرجند، ایران seyyedvahidjavadi@yahoo.com | ||
| 2گروه روانشناسی، دانشکده علوم انسانی، واحد بیرجند، دانشگاه آزاد اسلامی، بیرجند، ایران(نویسنده مسئول) ghanifar@iau.ac.ir | ||
| 3گروه روانشناسی، دانشکده علوم انسانی، واحد بیرجند، دانشگاه آزاد اسلامی، بیرجند، ایران | ||
| چکیده | ||
| هدف از پژوهش حاضر تعیین اثربخشی آموزش مبتنی بر پذیرش و تعهد بر تحمل پریشانی و اضطراب امتحان دانشآموزان پسر متوسطه دوم شهر بیرجند بود. این پژوهش از نوع نیمه آزمایشی بود که به صورت پیشآزمون- پسآزمون با دوره پیگیری 3 ماهه اجرا شد. جامعهی آماری شامل دانشآموزان پسر متوسطه دوره دوم شهر بیرجند بود. از بین مدارس متوسطه دوم شهر بیرجند یک مدرسه به صورت تصادفی انتخاب و با استفاده از نرم افزار G Power حجم نمونه 52 نفر در نظر گرفته شد و دانش آموزان به طور تصادفی و با در نظر گرفتن ریزش نمونه در دو گروه (26 نفر گروه آموزش مبتنی بر پذیرش و تعهد و 26 نفر گروه گواه) قرار گرفتند. دادهها با پرسشنامههای تحمل پریشانی سیمونز و گاهر (2005) و اضطراب امتحان ابوالقاسمی و همکاران (1375) جمعآوری شد و آزمودنیها با پروتکل هیز، استروسال و ویلسون (2000) آموزش دیدند. دادهها با آزمون تحلیل واریانس اندارهگیری مکرر تحلیل شدند. یافتههای پژوهش حاضر نشان داد که آموزش مبتنی بر پذیرش و تعهد باعث افزایش سطح تحمل پریشانی و کاهش اضطراب امتحان دانشآموزان نسبت به گروه کنترل میشود (001/0p<). نتایج آزمون بونفرونی نشان داد تأثیرگذاری آموزش مبتنی بر پذیرش و تعهد در طول زمان برای اضطراب امتحان و تحمل پریشانی معنی دار بوده است. با توجه به تأثیرگذاری آموزش مبتنی بر پذیرش و تعهد بر افزایش تحمل پریشانی و کاهش اضطراب امتحان در دانشآموزان، مشاوران و درمانگران میتوانند از این رویکرد جهت کاهش اضطراب امتحان و همچنین افزایش سطح تحمل پریشانی دانشآموزان استفاده کنند. | ||
| کلیدواژهها | ||
| آموزش مبتنی بر پذیرش و تعهد؛ تحمل پریشانی؛ اضطراب امتحان | ||
| مراجع | ||
|
| ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 213 |
||