تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 9,997 |
تعداد مقالات | 83,560 |
تعداد مشاهده مقاله | 77,801,266 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 54,843,900 |
واکاوی روابط مبانی معرفت اخلاقی با تأکید بر مبنای عقل در کشف ارزشها از دیدگاه باربارا هرمن و ملاصدرا | ||
پژوهشهای معرفت شناختی | ||
دوره 11، شماره 24، تیر 1402، صفحه 219-234 اصل مقاله (285.71 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
سعیده حمله داری* 1؛ سید احمد فاضلی2 | ||
1دانشجوی دکتری فلسفه اخلاق، دانشگاه قم | ||
2استادیار گروه فلسفه اخلاق، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه قم؛ | ||
چکیده | ||
یکی از مهمترین موضوعات حوزه معرفتشناسی اخلاق، گفتگو در باب «مبانی» است. گرچه هر یک از عوامل میل، انگیزه، غایات الزامی، عواطف، وحی و شهود به عنوان مبنای معرفت اخلاقی شناخته شدهاند اما همواره توجه خاصی معطوف مبنای عقل بودهاست. بااین وصف، اگر میزان تأثیر عقل در کشف ارزشهای اخلاقی از یکسو و سایرمبانی از سوی دیگر مورد سنجش قرارگیرد نحوه تأثیر هریک از مبانی مذکور چگونه خواهد بود و چه روابطی میان این مبانی معرفتی با مبنای عقل میتوان تصور نمود؟ باربارا هرمن فیلسوف آمریکایی و ملاصدرا از آراء قابل تأملی در تبیین این مسئله برخوردارند لذا بررسی دیدگاه آنها حائز اهمیت و ضروری بود. پژوهش به روش توصیفی- تحلیلی و با استفاده از تحلیل متن صورت گرفته و یافتهها نشان داد با فرض سایر مبانی معرفت اخلاقی در کنار عقل سه رابطه متفاوت میتوان استخراج نمود. هر دو متفکر مدعی بودند میل، انگیزه و غایات واجب، از جمله مبانی نیازمند و وابسته به عقلاند لذا با عقل رابطه «اثرپذیری» دارند. ملاصدرا مبانی وحی و شهود را پشتیبان عقل میدانست پس رابطه وحی و شهود با عقل از نوع رابطه «اثرگذاری» تلقیشد و نهایتا هرمن عواطف را نه پشتیبان عقل و نه به آن وابسته بلکه مبنایی کاملا مستقل از عقل میدانست ازاینرو دو مبنای عواطف و عقل در یک رابطه «مستقل» قرارگرفتند. | ||
کلیدواژهها | ||
روابط مبانی معرفت اخلاقی؛ عقل؛ کشف ارزشها؛ باربارا هرمن؛ ملاصدرا | ||
مراجع | ||
دباغ، سروش. (1392). درس گفتارهایی در فلسفه اخلاق، تهران: صراط.
دهقان سیمکانی، رحیم. (۱۳۹۰). کاربرد عقل در اخلاق از منظر ملاصدرا و عبدالجبار معتزلی، قم: دانشگاه قم.
دیوانی، امیر.(1377). زبان اخلاق از دیدگاه توصیهگرایی، نشریه نقد و نظر، صص185-166، شماره 1 و 2.
شجاعیان، زهرا. (۱۳۹۴). بررسی تطبیقی مبانی معرفت شناختی اخلاقی امام غزالی و ملاصدرا، قم: دانشگاه قم.
صدرالدین شیرازی، محمد. (1360). اسرار الآیات. مصحح: محمد خواجوی، تهران: انجمن حکمت و فلسفه ایران.
همو. (1368). الحکمه المتعالیه فی الاسفار الاربعه، تهران: حیدری.
همو. (a1366). شرح اصول کافی، کتاب عقل و جهل، ج 1، مترجم: محمد خواجوی، تهران: موسسه مطالعات و تحقیقات فرهنگی وابسته به وزارت فرهنگ و آموزش عالی.
همو. (b1366). شواهد الربوبیه، ترجمه و شرح: جواد مصلح، تهران: انتشارات سروش.
همو. (1374). رساله سه اصل، مصحح: دکتر سیدحسیننصر، به اهتمام محمدرضا.
طاهریان دهکردی، بتول. (۱۳۹۷). بررسی تطبیقی مبانی نظری اخلاقی خواجه نصیرالدین طوسی، امام محمد غزالی و صدرالمتألهین، قم: دانشگاه پیام نور قم.
علیا، مسعود. (1391). فرهنگ توصیفی فلسفه اخلاق، تهران: هرمس.
Herman, B. (1991). "Agency, Attachment, and DifferenceAuthor(s)". Ethics, (101), pp. 775-797, The University of Chicago PressStable Herman, B. (2011). Embracing Kant's Formalism. Kantian Review, 16, pp 49-66 Herman, B. (2018). "Other to Self, Finding Love on The Path to Moral Agency" Herman, B. (2007). Moral Literacy, Harward university prees. Reath, A. (2011). "Will, Obligatory Ends and the Completion of Practical Reason: Comments on Barbara Herman's Moral Literacy", Kantian Review (16), pp 1–15 Stephen engstrom, E & Whiting, J. (1994). Aristotle, Kant, and the Stoics Rethinking Happiness and Duty. University of Pittsburgh. Wilson, D. (2009). "Moral Deliberation and Desire Development: Herman on Alienation", Canadian Journal of Philosophy, 39:2, PP 283-308 https://doi.org/10.5840/apapa201395.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 147 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 86 |