تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 10,005 |
تعداد مقالات | 83,629 |
تعداد مشاهده مقاله | 78,550,499 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 55,698,492 |
تکریم مقام معلم: طراحی مدل و تبیین به روش داده بنیاد | ||
پژوهشهای برنامهریزی درسی و آموزشی | ||
دوره 13، شماره 1، اردیبهشت 1402، صفحه 205-218 اصل مقاله (247.81 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
پریسا عبدی پور1؛ علی معقول* 2؛ مسلم قبادیان3؛ فاطمه جعفر خانی4 | ||
1دانشجوی دکترا دانشگاه آزاد نیشابور | ||
2هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی نیشابور | ||
3استادیار دانشگاه فرهنگیان کرج | ||
4استادیار دانشگاه علامه طباطبائی fjafarkhani@atu.ac.ir | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر، با هدف طراحی مدلی برای تبیین مقام و منزلت معلم با رویکرد کیفی از استراتژی داده بنیاد با پارادایم برساختگرایی انجام شد. دادهها با مصاحبه عمیق نیمهساختاریافته و شرکت 17 نفر از اساتید دانشگاه و کارشناسان و مدیران مجرب اداره آموزش و پرورش شهر خرمآباد گردآوری شدند. این افراد با تکنیک گلوله برفی انتخاب شدند و تا اشباع نظری کار مصاحبه ادامه یافته است. تحلیل دادهها به روش مقایسه مداوم در طی سه مرحله کدگذاری باز، محوری و انتخابی با نرمافزار MAXQDA انجام گرفت. روایی یافتهها توسط مصاحبهشوندگان و سپس اساتید متخصص مورد بررسی و بازنگری قرار گرفت. پایایی نیز با روش بازآزمون 79 درصد تأیید شد. تحلیل دادهها با روش مقایسه مداوم در طی سه مرحله انجام شد و در نهایت، مدل پارادایمی تکریم مقام معلم تبیین شد. یافتههای پژوهش نشان داد تکریم مقام معلم در شهر خرمآباد تحت تأثیر پنج دسته شرایط خاص طبقهبندی میشود: شرایط علی شامل بر: اخلاق حرفهای، مراکز تربیت معلم، نقش مدیران، فرایندهای اجرایی و ارتقاء، دنیای اطلاعات و ارتباطات، تبلیغات و رسانهها؛ عوامل زمینهای شامل بر: ارزششناسی مقام معلم، پیشینه فرهنگی، اعتقادات مذهبی، درآمد امن، شایستهسالاری، قوانین؛ عوامل مداخلهگر شامل بر: بلوغ فکری جامعه، ساختار پشتیبان، طبقهبندی مشاغل؛ راهبردها شامل بر: اشتراکگذاری نقاط قوت، فرهنگسازی، بهبود استاندارد، اشاعه تفکر انتقادی، زیرساختهای حمایتی، اشاعه کارآفرینی، تعامل ملی و بینالمللی؛ پیامدها شامل بر: جهانیشدن، معلم پژوهشگر، معلم کارآمد، معلم خلاق، انگیزه درونی، جذب جوانان علاقهمند، گسترش عدالت اجتماعی، مسئولیتپذیری همهجانبه. | ||
کلیدواژهها | ||
تکریم معلم؛ داده بنیاد؛ مدل پارادایمی | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 144 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 77 |