| تعداد نشریات | 418 |
| تعداد شمارهها | 10,013 |
| تعداد مقالات | 83,708 |
| تعداد مشاهده مقاله | 79,610,238 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 56,290,612 |
بررسی اسلوب داستانپردازی و ساختار روایی مثنویهای خلدبرین، ناظر و منظور و فرهاد و شیرین وحشی بافقی و تطبیق آن با معیارهای داستانپردازی ادب معاصر | ||
| زیباییشناسی ادبی | ||
| دوره 14، شماره 55، تیر 1402، صفحه 343-383 اصل مقاله (683.32 K) | ||
| نوع مقاله: علمی پژوهشی | ||
| نویسندگان | ||
| معصومه اسدزاده1؛ فرهاد فلاحت خواه* 2؛ نجیبه هنرور3 | ||
| 1دانشجوی دکتری گروه زبان و ادبیّات فارسی، واحد خوی، دانشگاه آزاد اسلامی، خوی، ایران | ||
| 2استادیار گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشکده علوم انسانی، واحد خوی، دانشگاه آزاد اسلامی، خوی، ایران | ||
| 3استادیارگروه زبان و ادبیّات فارسی، واحد خوی، دانشگاه آزاد اسلامی، خوی، ایران. | ||
| چکیده | ||
| در این پژوهش، ضمن تعاریف جامع و روشن از عناصر داستانی، به شیوهی توصیفی-تحلیلی به «بررسی شیوة داستانپردازی و ساختار روایی مثنویهای خلدبرین، ناظر و منظور و فرهاد و شیرین وحشی بافقی و تطبیق آن با معیارهای داستانپردازی ادب معاصر» پرداخته شده است . یافتههای پژوهش نشان میدهد در آثار وحشی، عناصر داستانی در خدمت پیشبرد داستانها به کار گرفته شدهاند و طرحی مبتنی بر روابط علی، آنها را از آغاز تا پایان، استحکام میبخشد. از این رو سلسله منظم حوادث و روابط علی و معلولی بین آنها، خواننده را ترغیب به ادامه داستان میکند؛ وحشی بافقی در سرودن فرهاد و شیرین به کیفیت عناصر و انسجام آن بیشتر از منظومههای دیگر نظر داشته است. در بررسی شیوة داستانپردازی، کیفیت بهرهگیری از عناصری چون: طرح، شخصیتپردازی، مناظره و گفتگو، زاویه دید، درونمایه و در ساختار روایی، ابزارهایی چون: توصیف، تغییر در زاویه دید، کشمکش، گرهافکنی، تنوع در گفتگو، صحنهپردازی و شیوههایی از این نوع، از دیدگاه داستان پرداری معاصر مورد بررسی است. | ||
| کلیدواژهها | ||
| وحشی بافقی؛ ناظر و منظور؛ فرهاد و شیرین؛ خلد برین؛ داستان پردازی | ||
|
سایر فایل های مرتبط با مقاله
|
||
| مراجع | ||
|
| ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 77 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 45 |
||