تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 9,997 |
تعداد مقالات | 83,560 |
تعداد مشاهده مقاله | 77,800,521 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 54,843,329 |
اثربخشی آموزش به روش قصه گویی بر مهارت های اجتماعی و عملکرد تحصیلی درس علوم تجربی دانش آموزان | ||
فصلنامه آموزش و پرورش متعالی | ||
دوره 3، شماره 1 - شماره پیاپی 9، فروردین 1402، صفحه 45-60 اصل مقاله (1.29 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30495/ee.2023.1985612.1169 | ||
نویسندگان | ||
سیده زینب مویدی* 1؛ احمدرضا اوجی نژاد2؛ فرشته دهقانیان3 | ||
1دانشجوی کارشناسی ارشدرشته علوم تربیتی، واحد مرودشت، دانشگاه آزاد اسلامی، مرودشت، ایران. | ||
2استادیار گروه علوم تربیتی، واحد مرودشت، دانشگاه آزاد اسلامی، مرودشت، ایران. | ||
3آموزگار دوره ابتدایی، اداره آموزش و پرورش ناحیه 3 شیراز | ||
چکیده | ||
هدف: هدف پژوهش حاضر، اثربخشی آموزش به روش قصهگویی بر مهارتهای اجتماعی و عملکرد تحصیلی درس علوم تجربی دانش آموزان دوره دوم دبستان شهر شیراز است روش شناسی پژوهش: روش پژوهش حاضر شبهتجربی همراه با پیشآزمون و پسآزمون در دو گروه آزمایش و گواه بود. در این پژوهش آزمودنیها در دو گروه کنترل و آزمایش قرار میگیرند. جامعهی آماری در این پژوهش شامل کلیه دانشآموزان دوره دوم دبستان شهر شیراز در سال تحصیلی 1402-1401 بود. محقق به صورت روشنمونه گیری خوشهای مرحلهای، چهار کلاس را به عنوان نمونه انتخاب کرد. بدین منظور به 80 نفر از دانشآموزان پرسشنامهها داده شد و به طور تصادفی 40 نفر به عنوان گروه آزمایش و 40 نفر هم به عنوان گروه کنترل انتخاب شدند. گروه آزمایش از طریق آموزش به روش قصهگویی آموزش دیدند و گروه کنترل هیچ نوع آموزشی نداشتند. داده ها با استفاده از دو پرسشنامه مهارت اجتماعی و پرسشنامه عملکرد تحصیلی جمع آوری شده است یافته ها: همانطور که نتایج نشان داد، قصهگویی بر عملکرد تحصیلی و مهارتهای اجتماعی درس علوم تجربی دانشآموزان تاثیر معنادار دارد. قصهگویی بر ابعاد عملکرد تحصیلی دانشآموزان تاثیر معنادار دارد. قصهگویی بر ابعاد مهارتهای اجتماعی دانشآموزان تاثیر معنادار دارد. بحث و نتیجه گیری: به نظر میرسد روش قصهگویی بر مهارتهای اجتماعی و عملکرد تحصیلی درس علوم تجربی دانش آموزان دوره دوم دبستان شهر شیراز تاثیر معنادار دارد | ||
کلیدواژهها | ||
آموزش به روش قصه گویی؛ مهارت های اجتماعی؛ عملکرد تحصیلی | ||
مراجع | ||
References
Adam, E.K. Chyu, L. Hoyt, L.C. Doane, L.D. Boisjoly, J. Duncan, G.J. ChaseLansdale, P.L., & McDade, T.W. (2011). Adverse Adolescent Relationship Histories and Young Adult Health: Cumulative Effects of Loneliness, Low Parental Support, Relationship Instability, Intimate Partner Violence, and Loss. Journal of Adolescent Health, 49, 278-286
Asad, M., & Moqaddar, L. (2022). The effectiveness of targeted storytelling on life values (responsibility - respect) and moral judgment of elementary school children. Tafakor va Koodak Journal. ]in persian[
Afzalkhani, M. (1400). Comparison of two methods of playing and telling stories on self-help skills and social skills of preschool children. Scientific Quarterly of Educational Research Journal of Azad University, Bojnord Branch, 17(69), -. doi: 10.30495/educ.2022.686645.. ]in persian[
Bahmani, P., & Barzgar, M. (2017). The effectiveness of bibliotherapy in reducing aggression and increasing social skills in preschool children. Scientific Journal of Psychological Methods and Models, 8(30), 205-218. ]in persian[
Bagherian, H., Zare, A., & Golmohamdian, M. (1400). The effectiveness of storytelling on the social intelligence education of preschool children in Kermanshah. Library and Information, 23(4), 155-172.]in persian[
Factor, R., Rea, H., Dahiya, A., & Albright, J. (2021). An Initial Pilot Study Examining Child Social Skills, Caregiver Styles, and Family Functioning in the PEERS® for Preschoolers Program for Young Autistic Children and their Caregivers. Research in Developmental Disabilities, 121(2), 41-52. https://doi.org/10.1016/j.ridd.2021.104152.
Fereydouni Moghadam, M. (2013). The examination anxiety and its relationship with academic performance. Journal of Knowledge and Health, 3(3). ]in persian[
Frouzanfar, F., & Frouzanfar, F. (2016). The effectiveness of storytelling on children's social skills. In National Conference on New Researches in Management, Economics and Human Sciences, Kazerun. ]in persian[
Lee, J. (2020). The impact of storytelling therapeutic methods on enhancing children's resilience against domestic violence.
Khalilpour, P., Karimi, V., & Rafiei, N. (2021). The effectiveness of using storytelling and creative performance curriculum on the self-expression skills of preschool children. In Fifth National Psychology Conference (Science of Life). ]in persian[
Marie-Nathalie Beaudoin, Amanda Tan, Caitlin Gannon, Meredith Moersch. (2017). A Comparative Study of the Effects of 6, 12, and 16 Weeks of Narrative Therapy on Social and Emotional Skills: An Empirical Analysis of 722 Children's Problem-Solving Accounts. Journal of Systemic Therapies, 36(4), 57-73.
Nasirzadeh, B. (1401). The relationship between parenting styles and emotional intelligence in students. New Ideas of Psychology. ]in persian[
Podat, F. (2019). The effect of storytelling on the development of students' skills, intelligence, and social activities. Ormuzd Dureh Research Journal, 49(Appendix No. 2), 6-19.]in persian[
Pouladi, S. (1399). The role and position of storytelling in children. In the 6th National Conference on Positive Psychology Innovations. ]in persian[
Rahimian Bogor, I., Shareh, H., Habibi Asgarabad, M., & Besharat, M. A. (2021). The study of the effect of assertiveness training methods on social adaptation. Journal: Educational Innovations, 6(23), 29-54. ]in persian[
Wilson, A., & Sanderz, L. (2015). The efficacy of narrative therapy on the skill social of children Journal of psychology, 04, 40-24
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 170 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 88 |