تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 10,005 |
تعداد مقالات | 83,629 |
تعداد مشاهده مقاله | 78,550,013 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 55,683,860 |
طراحی یک مدل استوار برای برنامه مسیریابی و جداول زمانبندی حرکت قطارها (مطالعه موردی: شبکه ریلی متروی تهران) | ||
مجله فناوری اطلاعات در طراحی مهندسی | ||
دوره 15، شماره 2، اسفند 1401 اصل مقاله (1.42 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
داود جعفری1؛ مهران خلج2؛ پژمان صالحی* 3 | ||
1دانشکده مهندسی صنایع، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد پرند | ||
2مهندسی صنایع، دانشگاه آزاد اسلامی واحد پرند | ||
3دانشجوی دکتری مهندسی صنایع دانشگاه آزاد اسلامی واحد پرند | ||
چکیده | ||
در این مطالعه یک مدل برنامهریزی خطی عدد صحیح مختلط برای تدوین جداول زمانبندی بهمنظور تعیین زمانهای تلفشده در گرههای شبکه برای هر قطار فعال در مسیر تخصیص یافته است. همچنین در این مدل تعدادی از گرههای خطوط ریلی که توسط مدل مسیریابی به دست آمده است، بهعنوان رزرو در نظر گرفته شده است. رویکرد مورداستفاده در تحقیق حاضر برخلاف سایر رهیافتهای پیشنهادی در مطالعات پیشین، قبل از طراحی و ایجاد جداول زمانبندی بر بخش زیرساخت شبکه مترو متمرکز نموده است. خروجیهای این مدل در ایستگاه متروی صادقیه (تهران) بهعنوان نمونه آزمایشی اجرا و نتایج آن از طریق شبیهسازی مورد صحت آزمایی قرار گرفت. یافتههای پیادهسازی مدل نشان میدهد که برنامه مسیریابی و طراحی جداول زمانبندی حرکت قطارها تا ۱۱ % در مقایسه با سایر برنامههای زمانبندی پیشنهادی در مطالعات قبلی بهتر است. همچنین خروجی های مدل از طرحهای معمول مسیریابی که توسط بخش برنامهریزی ترافیک متروی تهران بهصورت اسمی و مکتوب تدوینشده تا حدود ۲ % بهبودیافته است. | ||
کلیدواژهها | ||
مسیریابی؛ جداول زمانبندی حرکت قطارها؛ استواری؛ متروی تهران | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 70 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 49 |