| تعداد نشریات | 418 |
| تعداد شمارهها | 10,013 |
| تعداد مقالات | 83,708 |
| تعداد مشاهده مقاله | 79,564,670 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 56,269,924 |
خاستگاه های قدرت در کلام سعدی | ||
| پژوهشنامه ادبیات تعلیمی | ||
| مقاله 6، دوره 14، شماره 56، اسفند 1401، صفحه 147-173 اصل مقاله (419.05 K) | ||
| نوع مقاله: علمی- پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.30495/pars.2023.704242 | ||
| نویسندگان | ||
| گیتی شیروان دهی1؛ فاطمه شیخلووند* 2؛ محمد فرهمند3؛ مسعود زبردست4 | ||
| 1دانشجوی دکتری گروه زبان و ادبیات فارسی، واحد اردبیل، دانشگاه آزاد اسلامی، اردبیل، ایران | ||
| 2استادیار گروه زبان و ادبیات فارسی، واحد اردبیل، دانشگاه آزاد اسلامی، اردبیل، ایران (نویسنده مسؤول) | ||
| 3استادیار گروه زبان و ادبیات فارسی، واحد اردبیل، دانشگاه آزاد اسلامی، اردبیل، ایران | ||
| 4استادیار گروه جامعه شناسی، واحد اردبیل، دانشگاه آزاد اسلامی، اردبیل، ایران | ||
| چکیده | ||
| در سطوح و لایههای ظاهری متن، سعدی در یک ساختاری هرمی، خاستگاه و منشأ قدرت را موهبت و فرۀ ایزدی میداند که به انسانهایی خاص اعطا میگردد و از آنها نیز به یکی از اعضای خانواده منتقل میشود، اما متن همچون زبان سرشتی مکالمهبنیاد دارد و همواره محل تجمع معانی و مفاهیم و صداهایی متعدد و متکثر است و علاوه بر نیت مؤلف و گفتمان غالب، صداهای متعدد دیگری را میتوان در آن شنید، از این رو متن امکاناتی را بر روی خواننده و پژوهشگر گشوده میدارد، که فراتر از برداشت گفتمان غالب است. این مقاله در گام نخست تلاش میکند با استفاده از آراء اندیشمندانی چون میخائیل باختین و رولان بارت و پل ریکور نشان دهد که متون ترکیب و تلفیقِ آواها و نقل قولها و ارجاعات و امکاناتی هستندکه از آگاهی مؤلفانه فراتر میروند و زمینه را برای خوانشها و دریافتهایی تازهتر فراهم میآورند، سپس میکوشد جایگاه سعدی را در نظریۀ ایرانشهری قدرت سیاسی بررسی کند و در پایان در پی آن است که با دستاوردهای تبارشناسی میشل فوکو در مورد قدرت نشان دهد که قدرت در اندیشۀ و آثار سعدی نه در یک نهاد و جایگاهی خاص بلکه در سراسر روابط و شبکههای اجتماعی جریان دارد. | ||
| کلیدواژهها | ||
| قدرت؛ متن؛ سعدی؛ میخائیل باختین؛ رولان بارت؛ میشل فوکو | ||
| مراجع | ||
|
| ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 124 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 58 |
||