| تعداد نشریات | 418 |
| تعداد شمارهها | 10,013 |
| تعداد مقالات | 83,708 |
| تعداد مشاهده مقاله | 79,569,171 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 56,271,631 |
تفسیر و تأویل در نظام عرفانی شیخ علاءالدوله سمنانی | ||
| فصلنامه مطالعات قرآنی | ||
| مقاله 59، دوره 14، شماره 55، بهمن 1402، صفحه 369-389 اصل مقاله (667.94 K) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.30495/qsf.2023.1975606.2953 | ||
| نویسندگان | ||
| قاسم رؤفی1؛ قدرت ا... خیاطیان* 2 | ||
| 1دانشجوی دکتری گروه الهیات، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه سمنان، شهر سمنان، ایران، | ||
| 2استاد گروه ادیان وعرفان دانشگاه سمنان،ایران،نویسنده مسئول khayatian@semnan.ac.ir | ||
| چکیده | ||
| شیخ علاءالدوله سمنانی از مفسّران عرفانی قرآن ضمن بهکارگیری آیات و روایات در آثار خود، دو نوع رویکرد تأویلپذیری و عدم تأویلپذیری درباره آیات دارد. وی با تفسیر و تأویل آیات متشابه، مخالف، اما نسبت به سایر آیات موافق است. او برخلاف بیشتر مفسّران، معتقد است که اضغاث احلام، نیازمند تفسیر و تأویلاند و از تفسیر و تأویل درحوزههای اصول و فروع دین، مکاشفات عرفانی،حروف، آیات و روایات استفاده میکند. وی تأویل را راهی برای عدم تکفیر مسلمانان، جذب دیدگاههای مختلف در دین اسلام ، نیفتادن در ورطه تناسخ و تعبیر مکاشفات عرفانی میداند. سنجش صحت تأویل و تفسیر از نظر وی، مطابقت با قرآن، حدیث، واقعیت، لغت عرب و عقل است. تفسیر وی ذوقی، بدون حشو و زواید، دارای رگههایی از علم کلام، مشابهت و تأثیرپذیری از تفسیر ابنعربی و شارحانش است. این پژوهش به روش توصیفی- تحلیلی در پی واکاوی جایگاه تفسیر و تأویل در نزد این عارف است. | ||
| کلیدواژهها | ||
| "؛ قرآن"؛ تفسیر عرفانی"؛ تأویل عرفانی"؛ شیخ علاءالدوله سمنانی"؛؛ "؛ لطایف سبعه" | ||
| مراجع | ||
|
| ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 122 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 29 |
||