تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 9,997 |
تعداد مقالات | 83,560 |
تعداد مشاهده مقاله | 77,801,235 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 54,843,892 |
مطالعه نقاط قوت و ضعف آموزش های غیرحضوری در وزارت آموزش و پرورش | ||
تغییرات اجتماعی - فرهنگی | ||
دوره 19، شماره 4، اسفند 1401، صفحه 117-137 اصل مقاله (369.36 K) | ||
نوع مقاله: پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30495/jscc.2023.1986967.2107 | ||
نویسندگان | ||
منصوره اسکندری1؛ مجید رادفر* 2؛ حمید رضا فاتحی3 | ||
1دانشجوی دکتری جامعه شناسی گروه علوم اجتماعی دانشگاه ازاد اسلامی واحد رودهن ایران | ||
2دانشیار گروه علوم اجتماعی دانشگاه ازاد اسلامی واحد رودهن ایران | ||
3استادیار گروه علوم اجتماعی دانشگاه ازاد اسلامی واحد رودهن ایران | ||
چکیده | ||
آموزش الکترونیکی یا آموزش غیرحضوری به عنوان یک پارادایم جدید در آموزش مدرن، عبارت است از مجموعه فعالیتهای آموزشی که با استفاده از رسانههای الکترونیکی و فناوریهای آموزشی در مؤسسههای آموزشی صورت می گیرد و جزء محیط های شاخص یادگیری در عصر اطلاعات محسوب می شود. از مهمترین دستاوردهای عصر فناوری اطلاعات، آموزش غیرحضوری است که موجب تحولی بزرگ در نظامهای آموزشی شده است. مراکز آموزشی برای افزایش کامیابی خود در امر آموزش، چاره ای جز اتخاذ رویکردی منعطف با محیط بیرونی یعنی آموزش از راه دور یا آموزش غیرحضوری که به صورت مجازی و الکترونیکی ارائه می گردد، ندارند. هدف از انجام تحقیق حاضر این است که با مطالعه نقاط قوت و ضعف (SW) آموزش های غیرحضوری،به مدیران مدارس و مؤسسات آموزشی در اتخاذ راهبردهای مناسب در راستای بهبود آموزش و ارتقاءی عملکرد آموزشی کمک شود. بدین منظور، از طریق نمونه گیری هدفمند، اطلاعات 15 نفر از معاونان توسعه مدیریت، معلمان، کارشناسان سنجش تحصیلی و اعضای انجمن های اولیاء و مربیان آموزش و پرورش منطقه 3 تهران، از طریق مصاحبههای نیمه ساختار یافته گردآوری و تجزیه و تحلیل شد و با استفاده از روش نظریه برخاسته از داده، مطالعه نقاط قوت و نقاط ضعف آموزشهای غیرحضوری در وزارت اموزش و پرورش طراحی گردید. یافتههای این تحقیق کیفی نشان میدهند که بکارگیری صحیح آموزش غیرحضوری میتواند موجب ارتقاء جایگاه و اعتبار مدارس در سطح آموزش و پرورش، افزایش تعاملات درون مدرسه ای، و ارتقاء رضایتمندی والدین، دانش آموزان، و کادرآموزشی گردد. | ||
کلیدواژهها | ||
نقاط قوت؛ نقاط ضعف؛ آموزش غیرحضوری | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 240 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 169 |