تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 9,997 |
تعداد مقالات | 83,560 |
تعداد مشاهده مقاله | 77,801,165 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 54,843,829 |
بررسی تسهیم دانش در مدارس ایران: تجربه زیسته مدیران مدارس متوسطه | ||
پژوهشهای برنامهریزی درسی و آموزشی | ||
دوره 13، شماره 1، اردیبهشت 1402، صفحه 231-240 اصل مقاله (587.9 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
مریم علیقلی زاده مقدم1؛ سعید مذبوحی* 2؛ صدرالدین ستاری3 | ||
1گروه علوم تربیتی، واحد اردبیل، دانشگاه آزاداسلامی، اردبیل، ایران. | ||
2گروه اموزش و پرورش دانشگاه علامه طباطبایی .تهران ،ایران | ||
3دانشیار گروه علوم تربیتی،واحد اردبیل ،دانشگاه ازاد اسلامی ،اردبیل ،ایران | ||
چکیده | ||
این پژوهش که با هدف بررسی تسهیم دانش در مدارس ایران انجام شده است، از روش کیفی و رویکرد پدیدارشناسی استفاده نموده است. لذا با 20نفر از مدیران مدارس متوسطه تهران به شکل هدفمند تا مرز اشباع نظری مصاحبه شد. نتایج بدون دستکاری ذهنی و کاملا مستقل مورد بررسی و تحلیل قرار گرفت و در نهایت پس از تحلیل محتوای مصاحبه، نتایج حاصل طی سه مرحله کد گذاری باز، محوری و گزینشی تهیه شد .10کد باز وکدهای محوری شامل چهار مقوله ( تسهیل استفاده از دانش سازمانی توسط کارکنان، ارسال گزارشات زمانبندی شده برای ذینفعان، برخورداری از مخازن داده و فرمهای متنوع برای نشر دانش،برخورداری از کنفرانسها، سخنرانیها و جلسات متعددی در زمینه نشردانش) استخراج شد هر یک از این کدها در بردارنده نشانگرهایی است که در پژوهش به تفصیل به آنها پرداخته میشود. برای رسیدن به تسهیم دانش باید افرادی که دانش خود را به اشتراک میگذارند را در واحدهای مختلف در سازمان قرارداد و از تکنیکهای تغییر برای دستیابی به اهداف استفاده نمود .در نهایت باید به خاطر داشت که فرهنگ، در ساختار دست به دست خواهد چرخید. | ||
کلیدواژهها | ||
مدیریت دانش؛ تسهیم دانش؛ تجربه زیسته | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 159 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 107 |