تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 9,997 |
تعداد مقالات | 83,560 |
تعداد مشاهده مقاله | 77,801,185 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 54,843,842 |
بررسی موازنه دو رهیافت ناسازنما در مصیبتنامه عطار «تسلیم در برابر تقدیر» یا «تلاش برای تغییر» | ||
ادبیات عرفانی و اسطوره شناختی | ||
مقاله 1، دوره 19، شماره 72، شهریور 1402، صفحه 13-31 اصل مقاله (888.14 K) | ||
نوع مقاله: علمی پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30495/mmlq.2023.704661 | ||
نویسندگان | ||
فاطمه رحیمی* 1؛ هاتف سیاه کوهیان2 | ||
1استادیار گروه فلسفه و کلام اسلامی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران | ||
2استادیار گروه ادیان و عرفان، واحد تاکستان، دانشگاه آزاد اسلامی، تاکستان، ایران. | ||
چکیده | ||
عطار در مصیبتنامه سرنوشت انسان را با رویکردی تقدیرگرا، تابع ارادة ازلی خداوند و رستگاری نهایی او را امری بیرون از دایره اراده و عمل آدمی میداند و از سوی دیگر بر ارزش تلاش انسانی به عنوان رهیافتی مهم در سیر و سلوک تأکید ورزیده و تکاپوی طاقتفرسای سالک فکرت را به عنوان نمونهای از کوشش صوفیانه میستاید. اکنون این سؤال پیش میآید که این دو رویکرد ناسازنما را چگونه میتوان در یک نظام اندیشگانی پذیرفت؟ و آیا تقابل این دو رویکرد متفاوت در اندیشه عطار یک پارادوکس لاینحل است یا برای برقراری ارتباط میان آنها میتوان آن دو را با هم، همسو ساخت؟ هدف پژوهش حاضر با روش توصیفی ـ تحلیلی، بررسی رابطه دو رهیافت ناسازنمای تسلیم و تلاش در مصیبتنامه عطارست. نتایج پژوهش نشان میدهد که در اندیشه عطار تلاش انسان اگرچه نمیتواند تقدیر وی را تغییر دهد، اما شرط لازم برای تحقق تقدیر اوست. کارکرد تلاش انسان از نظر عطار فعلیتبخشی به کمال و سعادت بالقوهای است که در تقدیر ازلی الهی برای وی رقم خورده است، در این نگرش تلاش انسان در صورتی ثمربخش است که مسبوق به درونداشتی پیشینی به نام «استعداد» یا توفیق ازلی الهی باشد. | ||
کلیدواژهها | ||
عطار؛ اندیشه عرفانی؛ تقدیر الهی؛ تلاش انسانی؛ مصیبتنامه | ||
مراجع | ||
قرآن کریم.
ابونعیم اصفهانی، احمد بن عبدالله. بیتا. حلیة الاولیاء و طبقات الاصفیاء. چ1. قاهره: دار امالقراء للطباعة و النشر.
اشعری، ابیالحسن علی بن اسماعیل، بیتا. الابانه عن اصولالدیانه. چ1. بیروت: دار ابنزیدون.
پورنامداریان، تقی، 1382. دیدار با سیمرغ. چ3. تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.
دهخدا، علیاکبر، 1373. لغتنامه. چ1. تهران: دانشگاه تهران.
دهقان، زیبا، 1391. «کشش و کوشش در مثنوی معنوی». پایاننامه کارشناسیارشد دانشکده ادبیات دانشگاه اراک.
ریتر، هلموت، 1377. دریای جان. ترجمه عباس زریابخویی و مهرآفاق بایبوردی. ج1. چ1. تهران: الهدی.
زرّینکوب، عبدالحسین، 1386. صدای بال سیمرغ. چ5. تهران: سخن.
سیاه کوهیان، هاتف، 1398. «بررسی کارآمدی یا ناکارآمدی جهد در برابر عنایت در منطقالطیر عطار نیشابوری»، فصلنامه علمی پژوهشی ادیان و عرفان، 52(2)، صص. 281-261. 10.22059/jrm.2020.287644.629976
سیدان، الهام، 1396. «مفهوم جذبه در نظام معرفتی عرفان اسلامی». فصلنامه علمی ادیان و عرفان، 50(1)، صص. 46-29.
شیمل، آنماری، 1375. ابعاد عرفانی اسلام. ترجمه عبدالرحیمگواهی. چ2. تهران: فرهنگ اسلامی.
شریفی، محمد، 1389. «کشش و کوشش در آثار عطار نیشابوری». عرفانیات در ادب فارسی 1(4)، صص.93-80.
عبدالحی، ا.ک.م، 1362. «مذهب اشعری». ترجمه نصرالله پورجوادی و عبدالحسین آذرنگ. تاریخ فلسفه در اسلام. به کوشش میرمحمد شریف، ج 1. چ1. تهران: علمى و فرهنگى.
عطار نیشابورى، فریدالدین. 1388الف. مصیبتنامه. با تصحیح و تعلیقات محمدرضا شفیعیکدکنی. چ4. تهران: سخن.
ــــــــــــــــــــــــ ، 1388ب. منطقالطیر. با تصحیح و تعلیقات محمدرضا شفیعیکدکنی.چ3. تهران: سخن.
ــــــــــــــــــــــــ ، 1388ج. الهینامه. با تصحیح و تعلیقات محمدرضا شفیعیکدکنی. چ3. تهران: سخن.
ــــــــــــــــــــــــ ، 1388د. اسرارنامه. با تصحیح و تعلیقات محمدرضا شفیعیکدکنی. چ4. تهران: سخن.
ـــــــــــــــــــــــــ ، 1905م. تذکرهالأولیاء. به تصحیح رینولد آلین نیکلسون. ج1. چ1. لیدن: مطبعه لیدن.
عظیمیاقدم، مریم و یوسفیفام، عالیه، 1391. «فرجامشناسی در الهینامه و مصیبتنامه عطار نیشابوری». فصلنامه مطالعات نقد ادبی، 6(28)، صص. 43-18.
غزالی، ابوحامد محمد، ١٣٨٦. احیاء علومالدین. ترجمۀ مؤیدالدین خوارزمی. به کوشش حسین خدیوجم. چ1. تهران: علمی و فرهنگی.
غنیپور، احمد و اسفندیار، سبیکه، 1392. «مایههای عرفانی در قصاید سعدی و مقایسة آن با مصیبتنامۀ عطّار». فصلنامه علمی پژوهشی ادیان و عرفان. س46. ش2. صص193-220. 10.22059/jrm.2013.51114
فروزانفر، بدیعالزمان، 1374. شرح احوال و نقد و تحلیل آثار شیخ فریدالدین محمد عطار نیشابوری. چ2. تهران: انجمن آثار و مفاخر فرهنگی.
قشیری، ابوالقاسم عبدالکریم، 1374. رساله قشیریه به تصحیح بدیعالزمان فروزانفر. چ1. تهران: علمى و فرهنگى.
مستملى بخارى، اسماعیل، 1363. شرحالتعرف لمذهبالتصوف. جلد 1و2. چ1. تهران: اساطیر.
مهدیپور، حسن، 1395. «تعارض نظر و عمل در مسئلۀ جبر و اختیار در اندیشه عطار نیشابوری». فصلنامه علمی ادبیات عرفانی و اسطوره شناختی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب. 8(15)، صص.180-214.
میبدى، ابوالفضل رشیدالدین، 1371. کشفالأسرار و عدةالأبرار. به تصحیح علیاصغر حکمت. ج4. چ5. تهران: امیرکبیر.
مینوی، مجتبی، 1363. احوال و اقوال شیخ ابوالحسن خرقانی. چ3. تهران. طهورى.
هجویرى، ابوالحسن على، 1375. کشفالمحجوب. بهتصحیح و. ژوکوفسکى و والنتین آلکسى یریچ. چ4. تهران: طهورى.
Eglish Sources Ritter, Hellmut (2003), The Ocean Of The Soul Man, the World and God in the Stories of Farid al-Din cAttar, Translated by John O’Kane with Editorial Assistance of Bernd Radtke, Brill, Leiden: Boston. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 150 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 118 |