تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 10,004 |
تعداد مقالات | 83,629 |
تعداد مشاهده مقاله | 78,549,797 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 55,670,998 |
شناسایی ابعاد و مولفه های الگوی چابکی سازمانی مدیران آموزشی استان لرستان ( مطالعه موردی: مدیران مستقر در ادارات آموزش و پرورش) | ||
فصلنامه مطالعات مدیریت و رهبری در سازمان های آموزشی | ||
مقاله 4، دوره 3، شماره 2 - شماره پیاپی 10، مرداد 1402، صفحه 65-76 اصل مقاله (652.57 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30495/mlseo.2023.704708 | ||
نویسندگان | ||
محمد ضرونی1؛ ابراهیم پورحسینی* 2؛ حسین مهرداد3 | ||
1دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی، واحد خرم اباد، دانشگاه آزاد اسلامی، خرماباد، ایران. | ||
2استادیار گروه مدیریت آموزشی، واحد خرم آباد، دانشگاه آزاد اسلامی، خرم آباد، ایران. | ||
3گروه مدیریت آموزشی، واحد خرم آباد، دانشگاه آزاد اسلامی، خرم آباد، ایران. | ||
چکیده | ||
هدف اصلی این تحقیق شناسایی ابعاد و مولفه های الگوی چابکی سازمانی مدیران آموزشی مستقر در ادارات آموزش و پرورش استان لرستان بود. پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی، از حیث ماهیت توصیفی- همبستگی است. جامعه آماری مدیران آموزشی مستقر در ادارات آموزش و پرورش استان لرستان به تعداد 153 نفر (131 مرد و 22 زن) بود. نمونه آماری با استفاده از جدول کرجسی مورگان تعداد 115 نفر با روش تصادفی طبقهای نسبی انتخاب شدند (98 مرد و 17 زن). شیوهی مطالعات به دو شکل کتابخانهای و میدانی بود. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامهی بسته پاسخ بود. پایایی پرسشنامه با آزمون آلفای کرونباخ به شکل کلی 91/0 و عامل فرهنگی72/0، عامل خدمتی 77/0، عامل فرآیندی (سازمانی) 74/0، عامل دانشی (تکنولوژی) 76/0، عامل مدیریتی 82 و عامل انسانی 81/0 بود. برای تجزیه و تحلیل داده های تحقیق از روش تحلیل عاملی تاییدی مبتنی بر نرم افزار SPSS و مدل معادلات ساختاری )تحلیل مسیر) بر پایه نرم افزار لیزرل استفاده شده است. نتایج نشان داد که مقدار نسبت مجذور خی به درجه آزادی 06/2 و از 3 کوچکتر است و همچنین سایر شاخصهای برازش در محددهی قابل قبول قرار داشته که نشان دهندهی برازش مناسب مدل میباشد. ضرایب مسیر اثرات سازهها و معنیداری پارامترهای برآورد شده برای عامل فرهنگی 40/0، عامل خدمتی 65/0، عامل فرآیندی (سازمانی)69/0، عامل دانشی )تکنولوژی( 67/0، عامل مدیریتی 50/0 و عامل انسانی 40/0 بود که شاخص عامل فرآیندی یا سازمانی بیشترین تاثیر را بر چابکی سازمانی داشته است. به طور کلی، میتوان گفت چابکی سازمانی مدیران آموزشی مستقر در ادارات آموزش و پرورش استان لرستان در برگیرندهی شش مولفهی عامل فرهنگی، عامل خدمتی، عامل فرآیندی یا سازمانی، عامل دانشی یا تکنولوژی، عامل مدیریتی و عامل انسانی است. | ||
کلیدواژهها | ||
چابکی سازمانی؛ عامل فرهنگی؛ عامل خدمتی؛ عامل فرآیندی )سازمانی(؛ عامل دانشی )تکنولوژی(؛ عامل مدیریتی؛ عامل انسانی | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 157 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 60 |