تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 9,997 |
تعداد مقالات | 83,560 |
تعداد مشاهده مقاله | 77,801,280 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 54,843,913 |
مراتب کمال گرایی در بلوهر و بوذاسف بر اساس نظریه یونگ | ||
پژوهشنامه ادبیات تعلیمی | ||
مقاله 4، دوره 15، شماره 57، خرداد 1402، صفحه 87-115 اصل مقاله (323.23 K) | ||
نوع مقاله: علمی- پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30495/pars.2023.704720 | ||
نویسندگان | ||
رسول کاظم زاده* 1؛ محمد پاشایی2؛ ملیحه حدیدی3 | ||
1دکتری زبان و ادبیات فارسی دانشگاه شهید مدنی آذربایجان (نویسنده مسؤول) | ||
2دانشیار گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه شهید مدنی آذربایجان | ||
3دکتری زبان و ادبیات فارسی، واحد شبستر، دانشگاه آزاد اسلامی، شبستر، ایران | ||
چکیده | ||
داستان بلوهر و بوذاسف حاوی سرگذشت بوداست و پس از قرنها با حکایات و سخنان حکمتآمیز درآمیخته و در قالب تمثیلها و داستانهای عبرتانگیز بیان شدهاست. این تمثیلها از زبان فرزانهای وارسته به نام «بلوهر» برای ارشاد «بوذاسف» و ترغیب وی برای رهاکردن جاه دنیا و تشویق برای یافتن حقیقت نقل میشود. در این داستان بیشتر بر مفهوم کمالگرایی تاکید شدهاست. کمالگرایی به معنای بالاتر رفتن، بلند شدن، رسیدن به اوج، گرایش به رشد و پیشرفت و تعالی و کاملتر شدن، مهمترین ویژگی انسان است و خودشناسی تنها نشانِ انسانِ پخته و فرهیخته است که در ادب تعلیمی بر آن تاکید میشود. این الگو در میان تمام ملتها، ادیان و مکاتب با عناوین متفاوت مطرح شده است. در اسلام با هدایت تکوینی، در عرفان با سیر و سلوک به سوی حضرت حق و در تعالیم بودا با تمرکز روانی یا مراقبه میتوان به نیروانا یا آزادی از اوهام و رهایی از رنج و تعلقاتِ دنیای فانی رسید. بدین ترتیب انسان همواره در اقیانوس زایشهای دوباره، گذرگاهی یافته و به کمال میرسد. این پژوهش با روش توصیفی- تحلیلی و با تکیه بر روش کتابخانهای مراحل نمادین فرازپویی در داستان تعلیمی بلوهر و بوذاسف را مورد بررسی قرار میدهد و بنمایههای اصلی و شاکله مفهومی این کتاب تعلیمی را نشان میدهد. با ارزش تعلیمی این اثر آشنا میکند بنمایهها و شاکلۀ مفهومی آموزش آن را بیشتر آشکار میکند. این داستان در پیرنگ پاگشایی، دارای کهنالگوهای تولد قهرمان، پیر فرزانه، آنیما، سایه است. در پیرنگ سیر و سلوک و نیمه دوم زندگی، وحی و الهام، فراخوان و دعوت به سفر، قبول دعوت، جدایی و عبور از آستانه، تشرف به سرزمین خاص دیده میشود. در مرحلۀ سوم کهنالگوها و در بازگشت به خویشتن، کهنالگوی خویشتن با تجلی حق تعالی، بازگشت و فرازپویی مشاهده میشود. | ||
کلیدواژهها | ||
ادب تعلیمی؛ بلوهر و بوذاسف؛ کهنالگو؛ کمالگرایی؛ فرازپویی | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 167 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 86 |