تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 10,005 |
تعداد مقالات | 83,623 |
تعداد مشاهده مقاله | 78,416,319 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 55,444,860 |
تحقق حمل و نقل پایدارشهری با تأکید بر پهنه خانگی و آرامسازی ترافیکی (ملاصدرا، شیخآباد قزوین) | ||
فصلنامه مطالعات فضا و مکان | ||
مقاله 4، دوره 1، شماره 4، شهریور 1402، صفحه 55-68 اصل مقاله (1.85 M) | ||
نوع مقاله: مقاله تخصصی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30495/jsps.2023.1989798.1051 | ||
نویسندگان | ||
نفیسه مهاجری1؛ سید محمدرضا خطیبی* 2؛ امیر قاسمی3 | ||
1واحد قزوین، دانشگاه آزاد اسلامی، قزوین، ایران | ||
2گروه شهرسازی، واحد قزوین، دانشگاه آزاد اسلامی، قزوین، ایران | ||
3کارشناسی ارشد برنامه ریزی منطقه ای ،گروه طراحی و برنامهریزی شهری و منطقهای ، ،دانشگاه شهید بهشتی ،تهران، ایران. | ||
چکیده | ||
امروزه خیابانها به طور عمده تحت تسلط خودروها قرار گرفتهاند که منجر به اختلال در چرخه پایداری در حملونقل شهری شده است ، استفاده بیش از حد از خودروهای شخصی باعث کاهش افزایش احتمال تصادف میشود. این مقاله با استفاده از رویکردهایی مانند آرامسازی ترافیک و پهنه ی خانگی به این موضوعات پرداخته، بنابراین سنجش و ارزیابی عوامل مؤثر در آرامسازی ترافیک در محلههای شهری با تأکید بر ایجاد پهنه ی خانگی جهت تحقق حمل و نقل پایدار یکی از مطالعات ضروریست. مقاله حاضر در دسته بندی توصیفی-تحلیلی قرار می گیرد که با توجه به هدف پژوهش مطالعات کاربردی-کیفی نیز می باشد . در ابتدا، روش تحلیل شبکه ای (ANP) با استفاده از نرم افزار Super Decision برای اولویت بندی گزینه ها برای دستیابی به حمل و نقل پایدار بر اساس نظرات دو متخصص برجسته مورد ارزیابی قرار گرفته است . سپس معیارهای مناسب برای آرامسازی ترافیک با استفاده از روش دلفی تعیین مشخص شده ودر نهایت،در مطالعه تطبیقی (محله جدید در مقابل محله قدیمی) با استفاده از تحلیل آماری گزینههای مناسبتر انجام شده . بر اساس یافتههای مقاله، گزینههای حذف ترافیک عبوری، کاهش آلودگی هوا از طریق تجمع کاربریها و کاهش ازدحام خودروی شخصی و ارتقای سازگاری عملکردی بالاترین امتیاز را برای دستیابی به حملونقل پایدار کسب کردند که معادل معیارهای کالبد،کارکرد،فرم و زیباشناسی ،محتوی و رفتارشناسی که معیارهای اصلی تحقق ارامسازی ترافیکی نیز می باشند است ،در مرحله بعد با توجه به نتایج محله شیخ اباد متمایلتر به اقداماتی از جنس کارکرد و محتوی به نسبت ملاصدرا بودند. | ||
کلیدواژهها | ||
حمل و نقل پایدار؛ آرام سازی ترافیکی؛ پهنه خانگی؛ قزوین؛ فرایند تحلیل شبکه ای | ||
سایر فایل های مرتبط با مقاله
|
||
مراجع | ||
بختیاری کمری، جمشید، و حبیبیان، هما. (1396). آرام سازی ترافیک سواره در محلات مسکونی با تاکید برالویت به پیاده (محله کلپا شهر همدان). کنفرانس پژوهش های معماری و شهرسازی اسلامی و تاریخی ایران. SID. https://sid.ir/paper/895460/fa
تقوایی، مسعود، و سجادی، مسعود. (1395). ارزیابی و تحلیل شاخص های حمل و نقل پایدار شهری (مطالعه موردی: شهر اصفهان). معماری و شهرسازی پایدار، 4(1 )، 1-18.
جعفری، کامران رضایی؛ ملکی، سعید؛ گشتیل، معصومه (1397)، ارزیابی قابلیت پیاده مداری فضاهای شهری با رویکرد نوشهرگرایی نمونه موردی: محله کیانپارس در شهر اهواز. فصلنامه مطالعات عمران شهری، (6)2
حبیبی، آرش.، ایزدیار، صدیقه وسر افرازی، اعظم. (1393). تصمیمگیری چند معیاره فازی، رشت کتیبه گیل.
حدیقه جوانی, محسن. (1394). روشهای دستیابی به توسعه و حمل و نقل پایدار شهری. مدیریت شهری نوین، (11)3، 44-31.
سعیدی رضوانی،نوید وحبیبی،فرناز .(1389).ایجاد پهنه ی خانگی ،روشی برای تولید خیابان ها و محله های زیست پذیر (از مفهوم تا اجرا)، فصلنامه فن و هنر،24(5):20. 10.
زارعی گرگآباد، فاطمه.، آهنی، سمیه و داوودپور، زهره(1392). امکانسنجی پهنه امن خانگی (Home Zone) عاملی جهت ارتقا کیفیت محیط در کالبد محلات شهری (نمونه موردی: محله خانقاه سنندج)، فصلنامه آمایش محیط، ۲۲، ۱۲۱.
. سلطانی، علی (1390)، مباحثی در حمل و نقل پایدار شهری شیراز، انتشارات دانشگاه شیراز، چاپ اول
سلطانی، علی (1390)، مباحثی در حملونقل شهری با تأکید بر رویکرد پایدار، مرکز نشر دانشگاه شیراز.
صفارزاده، محمودرضا و چاوشی، امیرپوریا و زینالی، یاشار، 1387، نوآوری در فناوری حملونقل عمومی شهری در جهت توسعه پایدار، هشتمین کنفرانس مهندسی حملونقل و ترافیک ایران، تهران، https://civilica.com/doc/39696
طحانی، اسدالله و مرادقلی، فریده و نهتانی، محمد و علی احمدی، علیرضا،1396، بررسی آرام سازی ترافیک و روش های آن، دومین کنفرانس بین المللی مهندسی عمران،معماری ومدیریت بحران،تهران،https://civilica.com/doc/662546
عموشاهی ،نسرین . (1395) ، بررسی پایداری سیستم حمل و نقل شهری در خمینی شهر با استفاده از SWOT، سومین کنفرانس سالانه پژوهش های معماری، شهرسازی و مدیریت شهری، اصفهان، ص.4..
قره بگلو, مینو وخواجه سعید, فرناز. (1397). وونرف؛ مؤلفههای منظر شهری در خیابان برای زندگی منظر. 10(43), 42-51
معینی، سید محمد مهدی (1390)، شهرهای پیادهمدار، انتشارات آذرخش
Adams, W. J. L., & Saaty, R. (2003). Super decisions software guide. Super Decisions, 9, 43. Akimura,S.(2015).Transportation Statistics That Can Contribute To Policies And Social Infrastructure Development Aimed At Ensuring The Healthy Growth Of Cities And Providing Support For Smooth Economic Activity .LATSS Research39,9-18 Berthod, C., Leclerc, C.: Traffic calming in québec: speed humps and speed cushions. J. Civ. Eng. Archit. 7(4), 456–465 (2013) Biddulph, M. (2001). Home zones : A Planning And Design Handbook. Biddulph,M (2007),Introduction to Residential layout, Publisher: Taylor & Francis Children’s Play Council. 2002. Home Zone News. National Children’s Bureau, London.Accessed online at: http://www.homezonenews.org.uk/. Da silva ,F.P.,Santos , J.A.& Meireles,A.(2014).Road Accident: Driver Behavior,Learning and Driving Task. - Social and Behavioral Sciences. Donato, V., Camolese, S., Terenzi, A. (2014). Traffic Analysis and Solutions. In: Del Bo, A., Bignami, D. (eds) Sustainable Social, Economic and Environmental Revitalization in Multan City. Research for Development. Springer, Cham. https://doi.org/10.1007/978-3-319-02117-1_16 Saaty, T. L., & Takizawa, M. (1986). Dependence and independence: From linear hierarchies to nonlinear networks. European journal of operational research, 26(2), 229-237. Granà, A., Giuffrè, T., Guerrieri, M.. Exploring effects of area-wide traffic calming measures on urban road sustainable safety. J. Sustain. Dev. 3(4), 38–49 (2010) Rahman, F., Yoshida, S., Kojima, A., & Kubota, H. (2015). Paired comparison method to prioritize traffic calming projects. Journal of the Eastern Asia Society for Transportation Studies, 11, 2472-2487. -,-, Sheffield Home Zone Guidelies,published by Sheffied City Coucil. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 159 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 118 |