تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 10,005 |
تعداد مقالات | 83,629 |
تعداد مشاهده مقاله | 78,552,265 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 55,725,064 |
نشانهشناسی فرهنگی کشفالمحجوب؛ بررسی فرایندهای معناورزی و الگوهای معناساز | ||
ادبیات عرفانی و اسطوره شناختی | ||
مقاله 6، دوره 19، شماره 72، شهریور 1402، صفحه 149-181 اصل مقاله (1.11 M) | ||
نوع مقاله: علمی پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30495/mmlq.2023.704810 | ||
نویسندگان | ||
زهرا ناظری* 1؛ مهدی فیاض2؛ سید محسن حسینی مؤخر3 | ||
1دانشجوی دکترای ادبیات عرفانی دانشگاه بینالمللی امامخمینی(ره)، قزوین، ایران. | ||
2استادیار گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه بینالمللی امامخمینی(ره)، قزوین، ایران. | ||
3دانشیار گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه بینالمللی امامخمینی(ره)، قزوین، ایران. | ||
چکیده | ||
در نسل سوم نشانهشناسی، توجّه خاصی به نظامهای معناورزی، تولید و انتقال معنا شده و با رویکردهای مختلف، سازوکارهای معناپردازی مورد مطالعه قرار گرفته است. یکی از این رویکردها، نشانهشناسی فرهنگی است که با تمرکز بر نشانههای یک فرهنگ، فرایندهای فرهنگیِ معناساز را بررسی میکند. در این پژوهش با معرفی ابرالگوی معناساز «فرهنگ ـ طبیعت»، سازوکارِ تولید معنا در متن عرفانی کشفالمحجوب، به روش توصیفی ـ تحلیلی در چهارچوب دیدگاه نشانهشناسی فرهنگی تبیین میشود. نتایج حاکی از آن است که بنیان مطالب کشفالمحجوب بر مدار ابرالگوی معناساز «فرهنگ ـ طبیعت» و از عمق معتقدات ایدئولوژیکی و فرهنگی هجویری نشأت گرفته است. وی برای این کار از سه زیر الگوی «فرهنگ/ پادفرهنگ»، طرح «کوسموس» یا نظمیعرفانی در برابر غیاب یا نفی آن و «خود/ دیگری» بهره برده است. بهمنظور تثبیت و هویتسازی، الگوی «فرهنگ/ پادفرهنگ» برای جناحبندی و ارزشگذاری دالّهای حوزة فرهنگ عرفانی و انباشت پدیدارهایی در قالب پادفرهنگ بهکاربرده میشود. چینشِ پرشمار دوگانهای نظممندی ـ بینظمی نیز در این متن، حکایت از غالبیّت و ارجمندی نشانههای حوزة عرفان داشته و حیطة مقابل را فضایی غیراصیل و مغلوب نشان میدهد. همچنین از طریق ضبط کنشهای مشایخ صوفیه در جایگاه آرمانیترین «خود» و با برساختِ بیشترین میزان دشمنی با نفسانسانی و شرح دقایق شناخت و مواجهة با آن، دورترین دیگری در پرتو الگوی «خود/ دیگری» ساماندهی میشود. | ||
کلیدواژهها | ||
کشفالمحجوب؛ نشانهشناسیفرهنگی؛ الگوی فرهنگ/ پادفرهنگ؛ الگوی نظم/ آشوب؛ خود/ دیگری | ||
مراجع | ||
قرآن کریم.
آقاابراهیمی، نیلوفر، 1397. «بازنمایی خود و دیگری در رمان فارسی نیمقرن اخیر»، رسالة دکترای تخصصی، دانشگاه الزهر(س)ا.
برامکی، اعظم و سجودی، فرزان، 1393. «تثبیت هویت فرهنگی خود در سرزمین میزبان از طریق فرایند دیگریسازی در منظومة خسروشیرین نظامی»، دوفصلنامة علمی کهننامه ادب پارسی، 5(3)، صص. 24ـ 1.
بهاری، سیدارسلان و محمدی، علی، 1401. «بررسی و تحلیل سرگذشت بهرامچوبین، در بستر تاریخ و شاهنامه براساس ناهمگونی رفتاری خود و دیگری از منظر نشانهشناسی فرهنگی»، فصلنامه علمی متنشناسی ادب فارسی ، 14(2). پیاپی54، صص. 56ـ 41.
پاکتچی، احمد، 1390. معناسازی با چینش آشوب در نظم در رویکرد نشانهشناسیفرهنگی. در نشانهشناسی فرهنگ(ی). مجموعه مقالات نقدهای ادبی هنری. به کوشش امیرعلینجومیان. چاپ اول. تهران: سخن.
ـــــــــــــــ. ، 1383. «مفاهیم متقابل طبیعتوفرهنگ در حوزة نشانهشناسیفرهنگی مکتب مسکوـتارتو». مجموعة مقالات اولین هماندیشی نشانهشناسیهنر. تهران: فرهنگستان هنر.صص179-199.
تابش، شکوهالسادات و شفیعیون، سعید، 1399. «تحلیل گناهکاری جمشید در آیین زرتشت با رویکرد نشانهشناسی فرهنگی»، فصلنامه علمی پژوهشی نقد ادبی، 13(49)، صص. 34ـ 1.
خدادادیان، مهدی و اسداللهی، خدابخش، 1398. «تحلیل نفثةالمصدور از منظر نشانهشناسی فرهنگی»، نشریه نثر پژوهیادب فارسی، 22( 45)، صص. 118 91.
دفتری، فرهاد، 1367. اسماعیلیه؛ در دائرةالمعارف بزرگ اسلامی. جلد 8. تهران: مرکزدائرةالمعارف بزرگ اسلامی.
دهقانی، ناهید، 1390. «بررسی تحلیلی ساختار روایت در کشفالمحجوب هجویری براساس الگوی نشانهشناسی رواییگرماس». فصلنامه متنپژوهیادبی، (48)، صص . 32ـ 9.
راهحق، دنیا و اکبرینوری، رضا، ۱۳۹۹.«چگونگی رابطه خود/ دیگری در ایران سدة اخیر با کاربست الگوی باختین و رهیافت شانتالموف». پژوهشنامه علومسیاسی، 15(3)، صص. 116-77.
سجودی، فرزان، 1388.نشانهشناسی؛ نظریه و عمل. چ اول. تهران: علم.
سلیمانی، آرزو و ساسانی، فرهاد، 1399. «بازنمایی دشمن در متن خاطرات زنیدراسارت؛ بررسی موردی کتاب خاطرات من زندهام»، دوماهنامة جستارهایزبان. (4). صص. 475 ـ 445.
سنسون، گوران، 1390. خود دیگری را میبیند؛ معنایدیگری در نشانهشناسیفرهنگی. ترجمۀ تینا امراللهی. در نشانهشناسیفرهنگی؛ مجموعه مقالات ترجمۀ گروه مترجمان. چ اول. تهران: علم.
شاهمیری، آزاده. 1395. «بازنمایی غرب در نمایشنامههای ایرانی»، رسالة دکتری تخصصی، دانشگاه الزهرا(س).
شخصیخازنی، سارا، 1398. «صوفیه و روابط قدرت (بررسی تأثیر روابط قدرت در صورتبندی گفتمان تصوف در متن کشفالمحجوب)»، پایاننامه کارشناسیارشد، دانشگاه فردوسی مشهد.
طهماسبی، ساسان، 1395. «روابط صوفیه و معتزله»، مطالعات تاریخ اسلام. 8(28). صص. 107 ـ 91.
عابدی، محمود، 1392. مقدمه بر تصحیح کشفالمحجوب ابوالحسن علیبنعثمان هجویری. چ 8. تهران: سروش.
لوتمان، یوری و اوسپنسکی، باریس، 1390. «در باب سازوکار نشانهشناختی فرهنگ»، ترجمۀ فرزان سجودی. در نشانهشناسی فرهنگی؛ مجموعه مقالات. ترجمۀ گروه مترجمان. تهران: علم.
هجویری، ابوالحسنعلیبنعثمان، 1392. کشفالمحجوب. تصحیح محمود عابدی.چ اول. تهران: سروش.
English sources Lotman. Juri& Uspenski, Boris .1978.“On the Semiotic Mechanism of Culture”. In New Literary History, Vol. 9 (2):Pp. 211-232. Lotman, Juri. A. Pjatigorskij, N.V.Topotov, V.V. Ivanov, B. Uspenskij. 1973.Theses on the Semiotic Study of Cultures (As Applied to Slavic Texts). translated by Silvi Salupere, In: Sebeok, Thomas A. (ed.), The Tell-Tale Sign: A Survey of Semiotics. Lisse (Netherlands): The Peter de Ridder Press. Pp. 57–84. Posner, Roland & Robering, Klaus & Sebeok, Thomas A. 2004.Semiotics. A Handbook on the Sign-theoretic Foundations of Nature and Culture. Berlin:Walter de Gruyter, vol 4. Semenenko, Aleksei. 2012. The Texture of Culture; An Introduction to Yuri Lotman’s Semiotic Theory. Palgrave Macmillan US. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 165 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 174 |