تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 10,005 |
تعداد مقالات | 83,625 |
تعداد مشاهده مقاله | 78,456,226 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 55,471,035 |
طراحی و اعتبارسنجی برنامه آموزش خلاقیت برای کودکان پیش دبستانی | ||
ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی | ||
دوره 12، شماره 4 - شماره پیاپی 48، خرداد 1402، صفحه 1-30 اصل مقاله (708.66 K) | ||
نوع مقاله: پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
مرجان السادات قاضی زاده فرد1؛ خدیجه ابوالمعالی* 2؛ هایده صابری3؛ حسین ابراهیمی مقدم4 | ||
1دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی، واحد رودهن، دانشگاه آزاد اسلامی، رودهن، ایران | ||
2دانشیار گروه روانشناسی، واحد تهران شمال، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران | ||
3استادیار گروه روانشناسی، واحد رودهن، دانشگاه آزاد اسلامی، رودهن، ایران. | ||
4دانشیار گروه روانشناسی بالینی، واحد رودهن، دانشگاه آزاد اسلامی ، رودهن، ایران. | ||
چکیده | ||
هدف: پژوهش حاضر با هدف طراحی و اعتبارسنجی برنامه آموزش خلاقیت برای کودکان پیش دبستانی انجام شد. روش: روش پژوهش، کیفی با رویکرد تحلیل محتوا بود. جامعه شامل متون تخصصی در حوزه آموزش خلاقیت به زبان فارسی و انگلیسی در بازه زمانی ۱۰ سال اخیر (۱۴۰۰-۱۳۹۰ و ۲۰۲۱-۲۰۱۱) بررسی شد و همچنین متخصصان در حوزه خلاقیت بود. از۱۰۰ مقاله استخراج شده، ۵۰ مقاله که ملاکهای ورود را داشتند بررسی شدند. ۷ متخصص (تا رسیدن به اشباع) به روش هدفمند انتخاب و مورد مصاحبه قرار گرفتند. برای تحلیل دادهها از کدگذاری باز و محوری استفاده شد. برای اعتبارسنجی برنامه آموزشی پیشنهادی از نظر متخصصان استفاده شد. یافتهها: در مجموع ۵۲۰ کد اساسی از مقالات و مصاحبه ها استخراج شد. سپس این کدها در کدهای سطح بالاتر از جمله: مشارکت کودکان در طراحی و تغییر در فضا و چیدمان کلاس، تعامل با دیگر کودکان، ارائه مهارتهای کودک با کمک فن بیان، هنر نمایشی، مهارتآموزی برپایه موسیقی، نمایش خلاق، عکاسی، شعرخوانی، مهارتهای جسمانی-حرکتی، نقش همسالان در تبادل اطلاعات در جهت حلمساله و موارد دیگر طبقهبندی شدند. براساس کدهای شناسایی شده، برنامه آموزشی خلاقیت برای کودکان پیش دبستانی تدوین شد. نتیجه گیری: برنامه آموزش خلاقیت میتواند کودکان پیش دبستانی را تشویق کند تا جهان و ارتباط متقابل عناصر تشکیل دهنده آن را با انعطاف پذیری، تخیل و مهارتهای حل مسأله تحریک کنند. | ||
کلیدواژهها | ||
برنامه آموزش خلاقیت؛ کودکان پیش دبستانی؛ تحلیل محتوا | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 365 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 290 |