تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 10,006 |
تعداد مقالات | 83,641 |
تعداد مشاهده مقاله | 78,607,286 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 55,762,171 |
طراحی مدل پویای مدیریت کسب و کار های نوپا بر اساس پویایی شناسی سیستم | ||
مدیریت بهرهوری | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 28 مرداد 1402 اصل مقاله (1.35 M) | ||
نوع مقاله: علمی پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30495/qjopm.2023.1975154.3473 | ||
نویسندگان | ||
حمید عدل دوست1؛ محمود البرزی* 2؛ عبدالله امین موسوی3 | ||
1دانشجوی دکتری گروه مدیریت فناوری اطلاعات، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران، | ||
2دانشیار گروه مدیریت فناوری اطلاعات، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران | ||
3استادیار گروه مدیریت فناوری اطلاعات، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
هدف این پژوهش ایجاد یک مدل پویایی شناسی سیستم، برای مدیریت دوره حیات کسب و کار های نوپا بر اساس عوامل شناسایی شده موثر در شکست و موفقیت این کسب و کار ها و بررسی تاثیرات این عوامل در حلقه های مختلف است. روش این پژوهش در بخش شناسایی عوامل از نوع تئوری زمینه ای بوده و در بخش مدل سازی بر اساس پویایی شناسی سیستم می باشد. بر اساس مطالعات انجام شده، نرخ موفقیت کسب و کار های نوپا (استارتآپ ها) در سراسر جهان بسیار پایین و طبق نتایج پژوهشها کمتر از 10 درصد می باشد. لذا شناسایی عوامل موثر بر موفقیت و شکست استارت آپ ها و استخراج یک مدل پویا از این عوامل، می تواند به مدیریت استارت آپ ها و افزایش احتمال موفقیت بیانجامد. جهت استخراج عوامل شکست و موفقیت در این پژوهش، 25 مصاحبه با فعالین حوزه کسب و کار های نوپا در تهران، در چهارچوب روش نظریه زمینه ای ساخت گرا صورت پذیرفته است و پس از شناسایی عوامل مذکور شامل 87 مفهوم، 32 مقوله و 7 مقوله کلی، ابتدا نمودار های علی-حلقوی در حوزه های مختلف ترسیم شده و سپس یک مدل بر اساس پویایی شناسی سیستم شامل 13 متغیر حالت از عوامل موثر ایجاد گردیده است. مدل حاصل، با تست های متعدد بررسی شده و نتایج نشان از امکان پیش بینی روند رشد و یا شکست استارت آپ ها از طریق مدلسازی و تعیین ضرائب مربوطه دارد. | ||
کلیدواژهها | ||
پویایی شناسی سیستم؛ کسب و کار های نوپا؛ عوامل موفقیت و شکست؛ مدل کسب و کار | ||
مراجع | ||
A., Agrawal, A., Choudhary, A Krishna. (2016). Predicting the Outcome of Startups: Less Failure, More Succes. IEEE 16th International Conference on Data Mining Workshops (ICDMW), 798-805. Anh, D., Hoa, Q. & Quoc, T. (2012). Critical success factors for Vietnamese software companies: A framework for investigation. Journal of Sociological Research, (2)3, 160-169 Anna Klabunde.(2015). How Much Should an Investor Trust the Startup Entrepreneur? - A Network Model. Journal of Economic Interaction and Coordination. 11(2) Arto Wallin، Kaisa Still، و Katja Henttonen. (2016). Entrepreneurial Growth Ambitions: The Case of Finnish Technology Startups. Technology Innovation Management Review. 6(10)5-16 Chuthamas Chittithaworn، Md. Aminul Islam، Thiyada Keawchana، Dayang Hasliza، و Dayang Hasliza Muhd Yusuf. (2011). Factors Affecting Business Success of Small & Medium Enterprises (SMEs) in Thailand. Asian Journal of Social Science, 7(5),180-190. Daniel Cockayne. (2019) What is a startup firm? A methodological and epistemological investigation into research. Elsevier, 107, 77-78. Erik Stavnsager Rasmussen، و Stoyan Tanev. (2015). The emergence of the lean global startup as a new type of firm. Technology Innovation Management Review, 5(11), 12-19. Haiyang Li. (2001). How does new venture strategy matter in the environment–performance relationship? The Journal of High Technology Management Research, 12(2),183-204. Hormiga, E., Batista-Canino, R. & Sánchez-Medina, A. (2010) . The role of intellectual capital in the success of new ventures. International Entrepreneurial Management Journal, 7(1) 1-22. J Lee. (2001). Grounded Theory: Integration and Internalization in ERP Adoption and Use, Unpublished Doctoral Dissertation. University of Nebreska, In Proquest UMI Database. J Mohr، S Sengupta، و S Slater. (2010). Marketing of High-Technology Products and Innovations, 3rd Edition. New Jersey, Upper Saddle River, USA: Pearson Education, Inc. Jane Mills, Ann Bonner, Karen Francis. (2006). The Development of Constructivist Grounded Theory. International Journal Of Qualitative Method, 26-35 John Sterman. (2000). Business Dynamics. McGraw-Hill Education. John T. Gourville. (2006). Eager Sellers and Stony Buyers: Understanding the Psychology of New-Product Adoption. Harvard Business Review. José Santisteban & David Mauricio. (2017). Systematic literature review of critical success factors of Information Technology startups. Academy of Entrepreneurship Journal,1-23. K Charmaz. (2006). Constructing grounded theory: A practical guide through qualitative analysis. sage. Kelly Carvalho Vieira، José Willer do Prado، Valderí de Castro Alcântara، Paulo Henrique de Souza Bermejo. (2015). External Sources in the process of Open Innovation: Reinforcing and Restrictive Factors in Tech Startups. Journal on Innovation, 6(3), 3-28 L Yoon-Jun. (2010). Technology strategy by growth stage of technology-based venture companies. International, 6(6), 216-234. Leitão, A., Cunha, P., Valente, F., Marques, P. (2013). Roadmap for business models definition in manufacturing companies. Forty Sixth CIRP Conference on Manufacturing Systems, 7, 373-388 M., Mendes, E., Urquhart, C., Riaz, M. & Tempero, E Sulayman. (2014). Towards a theoretical framework of SPI success factors for small and medium web companies. Information and Software Technology, 56, 807-820 M., Strielkowski, W. & Cabelkova, I Krejci. (2015). Factors that influence the success of small and medium. Business: Theory and Practic, 16(2), 304-315. Makizadeh. V, Sharaei. F, (2021) An Analysis of the Impact of Corporate Foresight on Innovation in Startups, Journal of future studies management [In Persian] M.S Martis. (2006). Validation of simulation based models: a theoretical outlook. electronic journal of businessresearch method, 4, 39-46. Mike Simpson، Joanne Padmore، و Nicki Newman. (2012). Towards a new model of success and performance in SMEs. International Journal of Entrepreneurial Behaviour & Research, 18(3), 264-285. Mirzaee. Y, Mahmoudi Maymand.M, Rajabzadeh. A, Samiei Nasr. M, (2020), Journal of future studies (103-116) [In Persian] Moayya.A, Otarkhani. A, Rezaeian. A, Hajipour. B, (2022) Identifying drivers of Business Model Innovation, Journal of IT Management Studies, (201-231) [In Persian] Monica Zimmerman، و Hung Manh Chu. (2013). otivation, Success, and Problems of Entrepreneurs in Venezuela. Journal of Management Policy and Practice, 14, 76-90 Mueller, S., Volery, T. & Von, B. (2012). What do entrepreneurs actually do? An observational study of entrepreneurs’ everyday behavior in the start-up and growth stages. Entrepreneurship Theory and Practice, 36(5), 995-1017. N.M.P. Bocken. (2015). Sustainable venture capital e catalyst for sustainable start-up success. Journal of Cleaner Production, 647-658 Nadafi. R, Ahmadvand M, (2017) Identification and Prioritization of Development Factors of Startups Using Q methodology. Journal Of Entrepreneurship development. (517-534) [In Persian] Ng, A., Macbeth, D. & Southern, G. (2014). Entrepreneurial performance of early-stage ventures: Dynamic resource management for development and growth. International Entrepreneurship Management Journal, 10(3), 1-19. Pirolo, L. & Presutti, M. (2010). The impact of social capital on the start-ups’ performance growth. Journal of Small Business Management, 48(2), 197-227. R., Bortoluzzi, G. & Zupic, I Pugliese. (2016). Putting process on track: Empirical research on start-ups’ growth drivers. Management Decision, 54(7), 1633-1648.
Spiegel, O., Abbassi, P., Zylka, P., Schlagwein, D., Fischbach, K. & Schoder, D. (2015). Business model development, founders’ social capital and the success of early stage internet start-ups: A mixed-method study. Information Systems Journal, 26(5), 1-30 . Spyros J. Vliamos, Nickolaos G. Tzeremes. (2012). Factors Influencing Entrepreneurial Process and Firm Start-Ups: Evidence from Central Greece. Journal of the Knowledge Economy, 3(3), 250-264. Tari.G, Porhelm. H, (2020) Structural Model of Factors Affecting Survival and Growth of Startups in Iran, Journal of Executive Management (315-341) [In Persian] Wing-Ki, W. Hong-Man, C. & Venuvinod, P. (2005). Assessing the growth potential of high-technology startups: An exploratory study from Hong Kong. Journal of Small Business and Entrepreneurship, 18(4), 453-470.
Z., Zandi, F. and Bahmani, N Arasti. (2014). Arasti, Z., Zandi, F. and Bahmani, N., 2014. Business failure factors in Iranian SMEs: Do successful and unsuccessful entrepreneurs have different viewpoints. Journal of Global Entrepreneurship Research, 4(1), 1-10. Zahra Arasti, Fahimeh Zandi, Neda Bahmani. (2014). Business failure factors in Iranian SMEs: Do successful and unsuccessful entrepreneurs have different viewpoints? Journal of Global Entrepreneurship Research, 4-14.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 301 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 330 |