تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 10,005 |
تعداد مقالات | 83,624 |
تعداد مشاهده مقاله | 78,435,442 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 55,456,016 |
بهینهسازی زمان انتظار در سیستم حمل و نقل عمومی شهری با رویکرد شبیهسازی (مطالعه موردی: شرکت واحد اتوبوسرانی اصفهان) | ||
دو فصلنامه علمی - تخصصی اقتصاد توسعه و برنامه ریزی | ||
دوره 10، شماره 1، مرداد 1402، صفحه 36-56 اصل مقاله (721.96 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسنده | ||
طوبی جبروتیان* | ||
گروه صنایع، دانشکده فنی و مهندسی، واحد خمینی شهر، دانشگاه آزاد اسلامی، خمینی شهر، اصفهان، ایران | ||
چکیده | ||
سیستم حمل و نقل عمومی نقش مهمی در رشد اقتصادی و توسعه شهری، از جمله کاهش هزینههای حمل و نقل و افزایش بهرهوری ایفا میکند. جهت افزایش سهم سیستمهای حمل و نقل همگانی از سفرهای درون شهری لازم است تا اقداماتی جهت برنامهریزی به سمت بهبود مدیریت و افزایش بهرهوری آن انجام گیرد. در همین راستا، مهمترین مرحله در روند برنامهریزی این حوزه، اصلاح و یا باز تعریف مسیر خطوط شبکه میباشد. این فرایند به عنوان مرحله راهبردی جهت مدیریت برنامههای بلند مدت شبکه شناخته میشود. با توجه به روند رو به رشد شهرنشینی در شهرهای بزرگ و نیاز به حمل و نقل عمومی مطمئن و کارآمد، بهینهسازی و بهبود عملکرد شبکههای حمل و نقل عمومی اهمیت بسیاری دارد. برنامه ریزی کارآمد و عملیات سیستمهای حمل و نقل نیازمند برآورد دقیق زمان انتظار مسافران است. در این مقاله، با استفاده از سیستم صف به بررسی شبیهسازی و بهینهسازی سیستم حمل و نقل عمومی شهری با مطالعه موردی شرکت واحد اتوبوسرانی اصفهان با هدف کاهش زمان انتظار در ایستگاهها پرداخته شده است. در این مطالعه، ابتدا با استفاده از شبیهسازی، عملکرد فعلی شبکه حمل و نقل عمومی شهر اصفهان مورد بررسی قرار گرفته و سپس با اعمال تغییرات به شبکه و تغییر پارامترهای مختلف، راهکارهای بهینهسازی زمان انتظار پیشنهاد شدهاند. نتایج حاصل از شبیهسازی سیستم اتوبوسرانی شهر اصفهان نشان میدهد که با اعمال تغییرات اصلاحی در ساختار و زمانبندی اتوبوسها، بهبود قابل توجهی در عملکرد شبکه حمل و نقل عمومی ایجاد میشود. | ||
کلیدواژهها | ||
سیستم صف حمل و نقل عمومی شهری؛ شبیهسازی؛ بهینهسازی زمان انتظار | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 177 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 136 |