تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 10,005 |
تعداد مقالات | 83,625 |
تعداد مشاهده مقاله | 78,456,181 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 55,470,991 |
اثربخشی آموزش مهارت تنظیم هیجان بر آمادگی برای بی حوصلگی، باور به دنیای عادلانه و سیستم های مغزی_رفتار در نوجوانان با گرایش به رفتارهای پرخطر | ||
پژوهش های کاربردی در علوم رفتاری | ||
دوره 14، شماره 54، اسفند 1401، صفحه 30-49 اصل مقاله (883.81 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30495/sbq.2023.705374 | ||
نویسندگان | ||
فاطمه رحیمی* 1؛ محمدکاظم فخری2 | ||
1کارشناس ارشد روان شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد ساری، مازندران، ایران | ||
2استادیار، گروه روان شناسی، واحد ساری، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری، ایران | ||
چکیده | ||
چکیده این پژوهش با هدف تعیین اثربخشی آموزش مهارت تنظیم هیجان بر آمادگی برای بی حوصلگی، باور بوه دنیای عادلانه و سیستم های مغزی_رفتار در نوجوانان با گرایش به رفتارهای پرخطر انجام شد. پوژوهش حاضر نیمه آزمایشی و به شیوه پیش آزمون_ پس آزمون با گروه گواه بود. جامعوه آمواری پوژوهش کلیوه نوجوانان پسر مقیم در کانون اصلاح و تربیت شهر ساری در سال 1401 بودند که از میان آنهوا 30 نفور به روش نمونه گیری هدفمند انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه )هر گروه 15 نفر( جایگزین شدند. گروه آزمایش تحت 8 جلسه آموزش مهارت تنظیم هیجان قرار گرفوت و گوروه گووا ه توا پایان پژوهش، هیچ مداخله ای دریافت نکرد. ابزار پژوهش پرسشنامه های گرایش بوه رفتارهوای پرخطور زاده محمدی و همکاران ) 1390 (، آمادگی برای بی حوصلگی فالمن و همکاران ) 2013 (، باور بوه دنیوای عادلانه ساتون و داگلاس ) 2005 ( و سیستم های مغوزی _رفتوار کوارور و وایوت ) 1994 ( بوود. داده هوای پژوهش با آزمون تحلیل کوواریانس چند متغیره و استفاده از نرم افزار spss نسخه 24 تجزیوه و تحلیول شد. نتایج نشان داد که آموزش مهارت تنظیم هیجان بر آمادگی برای بی حوصلگی، باور به دنیای عادلانه و سیستم های مغزی_رفتار در نوجوانان با گرایش بوه رفتارهوای پرخطور تواثیر دارد ) 05 / 0 > P(. نتوایج پژوهش حاکی از آن است که مهارت تنظیم هیجان از طریق تکنیک های تغییر ارزیوابی هوای شوناختی، آموزش ابراز و تخلیه هیجان و ارزیابی مجدد منجر به کاهش بی حوصلگی، افزایش باور به دنیای عادلانه و سیستم های بازداری رفتار در نوجوانان با گرایش به رفتارهای پرخطر می شود. | ||
کلیدواژهها | ||
کلید واژه ها: تنظیم هیجان؛ بی حوصلگی؛ باور به دنیای عادلانه؛ سیستم های مغوزی _رفتوار؛ رفتارهوای پرخطر | ||
مراجع | ||
منابع اکبرپور، فرهاد؛ زارع بهرام آبادی، مهدی؛ دوایوی، مهودی و حسونی، فریبوا ) 1400 (. اثربخشوی آمووزش مهارت های تنظیم هیجان بر نشانگان درونی سازی و خودکنترلی در نوجوانان با گرایش به رفتارهای پرخطر. فصلنامه تعالی مشاوره و روان درمانی، 10 ( 38 ،) 20 - 11 . اعظمی، یوسف؛ سهرابی، فرامرز؛ برجعلی، احمود و چوپوان، احمود ) 1392 (. اثربخشوی آمووزش تنظویم هیجان مبتنی بر مدل گراس بر کاهش خشم در افراد وابسته به مواد مخدر. فرهنگ مشواوره و روان درمانی، 4 ( 16 ،) 68 - 53 . ابراهیم تبار گردرودباری، اسفندیار؛ عمادیان، سیده علیوا و میرزائیوان، بهورام ) 1400 (. اثربخشوی برناموه آموزش خانواده بر پیوند والدینی و رفتارهای پرخطر نوجوانان. ابن سینا، 23 ( 3 ،) 51 - 43 . الوندی، حمیرا و صدیق، هلن ) 1399 (. پیش بینی بهزیستی اجتماعی و اعتماد اجتماعی از طریو ق بواور به دنیای عادلانه در مراجعین به مراکز مشاوره. پژوهش های روانشناسی اجتماعی، 10 ( 37 ،) 12 - 1 . احمدی، غلامرضا؛ سهرابی، فرامرز و برجعلی، احمد ) 1397 (. اثربخشی آموزش تنظیم هیجان بر ارزیابی مجدد و فرونشانی هیجانی سربازان با اختلال مصرف مواد افیونی. فرهنوگ مشواوره و روان درموان ی، 9 ( 34 ،) 191 - 209 . بهشتی، مریم ) 1398 (. مقایسه سبک های دلبستگی و باور به دنیای عادلانوه بوین دختوران نوجووان بوا رفتارهای خودآسیب رسانی و عادی. پژوهش های کاربردی در مشاوره، 2 ( 4 ،) 41 - 19 . بهارلو، حوریه؛ صباحی، پرویز و رفیعی نیا، پروین ) 1396 (. مقایسوۀ سوبکهای اسوناد و بواور بوه دنیوای عادلانه بین افراد روانرنجورگرا، برونگرا و عادی. پژوهش های علووم شوناختی و رفتواری ، 7 ( 1 ،) 50 - 35 . بلندبالا، سمیه ) 1401 (. اثربخشی آموزش مهارتهوای تنظویم هیجوان بور آموادگی بورای بیحوصولگی و گرایش به رفتارهای پرخطر در نوجوانان، هشتمین همایش ملی مطالعات و تحقیقات نوین در حوزه علوم تربیتی، روانشناسی و مشاوره ایران، تهران. پرتوی، لطیف ) 1400 (. بروز رفتارهای پرخطر با تأکید بر کیفیت زندگی در میوان نوجوانوان و جوانوان . رفاه اجتماعی، 21 ( 81 ،) 240 - 195 . تیموری، سعید؛ رمضانی، فاطمه و یزدان پناه، فرشوته ) 1398 (. رابطوه سیسوتم هوای مغوزی رفتواری و تکانشگری با رفتارهای جنسی پرخطر . رویش روان شناسی، 8 ( 10 ،) 54 - 47 . تقوایی نیا، علی و زارعی، فاطمه ) 1401 (. اثربخشی آموزش تنظیم هیجوان بور ارتقواء سولامت روانوی و کاهش نشخوار فکری زنان مطلقه. مجله روانشناسی و روانپزشکی شناخت، 9 ( 3 ،) 56 - 44 . جوهری، محسن و علیجانی، فاطموه ) 1400 (. مقایسوه ویژگوی شخصویتی و سوبک دلبسوتگی و رفتوار پرخطردرنوجوانان عادی و دارای اختلال سولوک . فصولنامه روان شناسوی کواربردی ، 15 ( 4 ،) 178 - 157 . فصلنامه پژوهش های کاربردی در علوم رفتاری/ 45 دهقان پور، ویدا؛ رفیعوی پوور، اموین؛ ابوالمعوالی، خدیجوه؛ ثابوت، مهورداد و وحیددسوتجردی، مهودی ( 1400 (. الگوی ساختاری درد ادراک شده بر اساس سیستم های مغزی/رفتاری و حمایت اجتمواعی با میانجیگری تحمل پریشانی. فصلنامه روان شناسی کاربردی، 15 ( 4 ،) 31 - 11 . رزاق پور، مهدی و حسین زاده، علی اصغر ) 1398 (. نقش میانجیگر راهبردهای تنظیم شناختی هیجانی در رابطه بین ویژگی های شخصیتی با نشانه های جسمانی سازی دانشوجویان دختور . فصولنامه روان شناسی کاربردی، 13 ( 2 ،) 316 - 295 . رستمی، سمیرا و خرمایی، فرهاد ) 1399 (. اثربخشی آموزش همدلی بر بخشش: بررسوی نقوش بواور بوه دنیای عادلانه. دانش و پژوهش در روان شناسی کاربردی، 21 ( 4 ،) 80 - 72 . زارعی، سلمان ) 1399 (. نقش واسطه ای بی حوصلگی و ترس از در حاشیه ماندن در رابطه بین نشوانگان افسردگی و استفاده مشکل زا از تلفن همراه. مطالعات روانشناختی، 16 ( 2 ،) 124 - 109 . زاده محمودی، علوی؛ احمودآبادی، زهوره و حیودری، محموود ) 1390 (. تودوین و بررسوی ویژگوی هوای روان سنجی مقیاس خطرپذیری نوجوانوان ایرانوی . مجلوه روانپزشوکی و روانشناسوی بوالینی ایوران ، 17 ( 3 ،) 225 - 218 . زارعی، سلمان ) 1400 (. رابطه حالت بی حوصلگی با آمادگی اعتیاد در بین نوجوانان پسر: نقوش تعودیل کنندگی بهزیستی معنوی. فصلنامه علمی اعتیادپژوهی، 15 ( 59 ،) 84 - 65 . صفاریه، محدثه ) 1400 (. رابطه ی آمادگی بوی حوصولگی بوا میوزان عملکورد تحصویلی دانوش آمووزان متوسطه شهرستان سمنان: نقش واسطه ای درگیری تحصیلی. رویش روان شناسوی، 10 ( 10 ،) 40 - 27 . عباسی کردآبادی، زهرا ) 1395 (. بررسی اثر بخشی درمان مبتنی بر افق زمان بر اجتناب تجربه ای و بوی وصلگی مادران دارای دختر ناتوان هوشی در مقطع ابتدایی شوهر اصوفها . ن پایوان ناموه کارشناسوی ارشد اصفهان )خوراسگان(. علیووزاده، سووعیده؛ مهوودوی، حانیووه السووادات و پورشووهریاری، مووه سوویما ) 1400 (. اثربخشووی آموووزش خودشفقت ورزی شناختی بر ادراک اجتماعی تجورد و بواور بوه دنیوای عادلانوه در دختوران مجورد . مطالعات روان شناختی، 17 ( 4 ،) 140 - 121 . عینی پور، جواد؛ بیات، مریم و پاشنگ، سارا ) 1400 (. پیش بینی اعتیاد به اینترنت دانشجویان بر اسواس سیستم های مغزی رفتاری. مجله دانشکده بهداشت و انستیتو تحقیقات بهداشتی، - 19 ( 1 ،) 98 - 85 . قائدنیای جهرمی، علی؛ نوری، ربابه؛ حسنی، جعفر و فرمانی شهرضا، شویوا ) 1393 (. اثربخشوی آمووزش گروهی راهبردهای نظم جویی فرایندی هیجان در مقابله شناختی افراد مبتلا به سوء مصورف موواد . فصلنامه علمی اعتیادپژوهی، 8 ( 31 ،) 90 - 71 . قیصری، زهرا؛ صاحبدل، حسین و ابراهیم پور، مجید ) 1400 (. بررسی اثربخشی روان درموانی انگیزشوی بر رفتارهای پرخطر )رفتار جنسی، خشونت( دانش آموزان. مجله علمی پژوهان، 19 ( 3 ،) 33 - 27 . 46 / اثربخشی آموزش مهارت تنظیم هیجان بر آمادگی برای بی حوصلگی، باور به دنیای عادلانه و… کهنسال نالکیاشری، سعیده؛ اسدی مجره، سامره و اکبری، بهمن ) 1401 (. ارائه مودل سواختاری رابطوه سبک های فرزند پروری ادراک شده با رفتارهای پور خطور از راه میوانجی گوری تواب آوری و تنظویم هیجان در نوجوانان. فصلنامه علمی پژوهشوی روشوها و مودل هوای روانشوناختی ، - 13 ( 47 ،) 116 - 101 . گل پرور، محسن و عریضی، حمیدرضا ) 1386 (. اعتباریابی پرسشنامه های باورهای دنیای عادلانوه بورای خود و دیگران . مجله پژوهشی علوم انسانی دانشگاه اصفهان، 25 ( 4 ،) 212 - 193 . محمودی، هیوا و کربلایی باقری، زهرا ) 1399 (. اثربخشی درمان پذیرش و تعهد بر احساس امیودواری و باور به جهان عادل در بیماران مبتلا به سرطان سینه. فصلنامه علمی پژوهشی روانشناسی سلامت، - 9 ( 34 ،) 170 - 155 . محمدی حسینی اصل، فائزه؛ ساکن آذری، رعنا؛ عبدالتاجودینی، پرویوز و اقدسوی، علوی نقوی ) 1401 .) پیش بینی رفتارهای پرخطر براساس ارضای نیازهای بنیادی روانشناختی، تنظیم شناختی هیجوان و سبک های دلبستگی با میانجی گری نشاط ذهنی در نوجوانان دختر. مجله روانشناسی و روانپزشوکی شناخت، 9 ( 2 ،) 130 - 117 . مظفری، نظیر؛ باقریان، فاطموه؛ زاده محمودی، علوی و حیودری، محموود ) 1399 (. شناسوایی چیسوتی وچگونگی رفتارهای پرخطر در نوجوانان درگیر رفتارهوای پرخطور : یوک مطالعوه ی پدیدارشناسوانه . فصلنامه علمی اعتیادپژوهی، 14 ( 56 ،) 224 - 199 . مجدی، هادی؛ عطادخت، اکبر؛ حضرتی، شیوا و صبحی قراملکی، ناصور ) 1399 (. مقایسوه سیسوتم هوای مغزی/ رفتاری و دشواری در تنظویم هیجوان در دانشوجویان بوا و بودون نشوانگان بوالینی اخوتلال اضطراب اجتماعی. روانشناسی بالینی و شخصیت، 17 ( 1 ،) 174 - 165 . میکائیلی، نیلوفر؛ نریمانی، محمد و درودی، جواد ) 1399 (. نقش سیستم های مغزی رفتاری و سرشوت و منش در پیش بینی سایکوپاتی در دانوش آمووزان دارای نشوانه هوای اخوتلال سولوک . روان شناسوی مدرسه و آموزشگاه، 9 ( 2 ،) 168 - 149 . نظام زاده، بهنام؛ طیبی، صودراله؛ موالکی رسوتم آبوادی، مرجوان؛ اکبوری، حمیدرضوا و نوامجو، فرهواد ( 1400 (. پیش بینی گرایش به رفتارهای پرخطر براساس درماندگی روانشناختی و تحمل پریشوانی در نوجوانان بزهکار. دوفصلنامه مطالعات روانشناختی نوجوان و جوان، 2 ( 1 ،) 23 - 12 . نیازی، محسن و سلیمان نژاد، محمد ) 1397 (. زمینه های گرایش به رفتارهای پرخطر در بین نوجوانوان و جوانان شهر کاشان. پژوهشنامه مددکاری اجتماعی، 5 ( 16 ،) 201 - 169 . Ahlich, E., & Rancourt, D. (2022). Boredom proneness, interoception, and emotional eating. Appetite, 178(1), 16-27. Blackie, L. E., Roepke, A. M., Hitchcott, N., & Joseph, S. (2018). Can people experience posttraumatic growth after committing violent acts. Peace and Conflict: Journal of Peace Psychology, 22(4), 409-417. Benjamin, J. (2020). Just world beliefs mediate the well-being effects of spiritual/afterlife beliefs among older Australians. Journal of Religion, Spirituality & Aging, 22(2), 45-54. فصلنامه پژوهش های کاربردی در علوم رفتاری/ 47 Broerman, R. L., Ross, S. R., & Corr, P. J. (2021). Throwing more light on the dark side of psychopathy: An extension of previous findings for the revised reinforcement sensitivity theory. Personality and Individual Differences, 68(1), 165–169. Barbee, B., & Gourley, S. (2022). Brain systems in cocaine abstinence-induced anxiety-like behavior in rodents: A review. Addiction Neuroscience, 2(6), 100-112. Bouvette-Turcot, A., Fleming, A., Unternaehrer, E., Gonzalez, A., Atkinson, L., & Gaudreau, H. (2020). Maternal symptoms of depression and sensitivity mediate the relation between maternal history of early adversity and her child temperament: the inheritance of circumstance. Development and psychopathology, 32(2), 605- 613. Cheah, Y. K., Lim, H. K., & Kee, C. C. (2019). Personal and family factors associated with high-risk behaviours among adolescents in Malaysia. Journal of pediatric nursing, 48(1), 92-97 Carver, C.S. & White, T.L. (1994). Behavioral inhibition, behavioral activation and affective responses to impendingreward and punishment: The BIS/BAS scales. Journal of Personality and Social psychology, 67(2), 319-333. Chou, W. J., Chang, Y. P., & Yen, C. F. (2020). Boredom proneness and its correlation with internet addiction and internet activities in adolescents with attention- deficit/ hyperactivity disorder. Kaohsiung Journal of Medical Sciences, 34(8), 467-474. Coccaro, E., Drossos, T., Kline, D., & Lazarus, S. (2022). Diabetes distress, emotional regulation, HbA1c in people with diabetes and a controlled pilot study of an emotion-focused behavioral therapy intervention in adults with type 2 diabetes. Primary Care Diabetes, 11(3), 17-24. Dalbert, C., & Filke, E. (2007). Belief in a just world, justice judgments, and their functions for prisoners. Criminal Justice and Behavior, 34(3), 1516-1527. Defoe, I. N., Dubas, J.S., Edwin, S., Dalmaijer, A., & Marcel, A. (2020). Is the Peer Presence Effect on Heightened Adolescent Risky Decision-Making only Present in Males? Journal of Youth and Adolescence, 49(1), 693–705. Donahue, J., & Caraballo, I. (2019). Examining the triarchic model of psychopathy using revised Reinforcement Sensitivity Theory. Personality and Individual Differences, 80(1), 125–130. Daniel, SK., Abdel-Baki, R., & Hall, GB. (2020). The protective effect of emotion regulation on child and adolescent wellbeing. Journal of Child and Family Studies; 29(1), 2010-2027. Depue, RA., & Iacono, WG. (2018). Neurobehavioral aspects of affective disorders. Annual Review of Psychology, 40(1), 457–492. Fahlman, S. A., Mercer-Lynn, K. B., Flora, D. B., & Eastwood, J. D. (2013). Development and validation of the multidimensional state boredom scale. Assessment, 20(1), 68-85. Ferraro, I., & Taylor, A. (2021). Adult attachment styles and emotional regulation: The role of interoceptive awareness and alexithymia. Personality and Individual Differences, 173(4), 41-50. Gray, J. A. (1991). Neural systems, emotion and personality. In J. Madden, IV (Ed.), Neurobiology of learning, emotion, and affect. New York: Raven Press Golberstein, E., Wen, H., & Miller, B. F. (2020). Coronavirus disease 2019 (COVID-19) and mental health for children and adolescents. JAMA pediatrics, 174(9), 819-820. Gross, J. J. (2007). Handbook of emotion regulation. New York: Guilford press. Hongle, G., Yujie, L., & Yufang, C. (2020). Negative life events and nonsuicidal self injury in prisoners: The mediating role of hopelessness and moderating role of belief in a just world. Clinical Psychology, 43(4), 13-29. 48 / اثربخشی آموزش مهارت تنظیم هیجان بر آمادگی برای بی حوصلگی، باور به دنیای عادلانه و… Hazzard, V., Miller, A., Bauer, K., Mukherjee, B., & Sonneville, K. (2020). Mother-child and father-child connectedness in adolescence and disordered eating symptoms in young adulthood. The journal of adolescent health, 66(3), 366-371. Haynos, A., Hill, B., & Fruzzetti, AE. (2019). Emotion regulation training to reduce problematic dietary restriction: An experimental analysis. Appetite; 103(1), 265-274. Kwon, K., Kupzyk, K., & Benton, A. (2020). Negative emotionality, emotion regulation, and achievement: Cross-lagged relations and mediation of academic engagement. Learning and Individual Differences, 67(2), 33-40. Linhares, L., Torres, A., & Pereira, C. (2022). Live by the sword, die by the sword: Measuring belief in a just world with popular sayings, Personality and Individual Differences, 195(12), 67-79. Mu, G. M., Hu, Y., & Wang, Y. (2020). Building resilience of students with disabilities in China: The role of inclusive education teachers. Teaching and Teacher Education, 67(3), 125-134. Napora, P., Kobrzycka, A., Koziec, K., & Wieczorek, M. (2022). Effect of selective cyclooxygenase inhibitors on animal behaviour and monoaminergic systems of the rat brain. Behavioural Brain Research, 438(2), 114-123. Pawlak, M., Kruk, M., Zawodniak, J., & Pasikowski, S. (2022). Examining the underlying structure of after-class boredom experienced by English majors. System, 106(6), 27-39. Rahayu, A., Rahman, F., Yulidasari, F., Syahadatina, N., Rosadi, D., & Laily, N. (2019). Effectiveness of Eduche Method (Education Card Healthy) Reducing the Event of Osteopenia in Adolescent Private Vocational School, Martapura River Region. Indian Journal of Public Health Research & Development, 10(11), 223-234. Shults, R., Shaw, K., Yellman, M., & Jones, E. (2022). Does geographic location matter for transportation risk behaviors among U.S. public high school Students. Journal of Transport & Health, 22(11), 34-41. Sutton, R. M., & Douglas, K. M. (2005). Justice for all, or just for me? More evidence of the importance of the self-other distinction in just-world beliefs. Personality and Individual Differences, 39(1), 637-645. South, E., Rodgers, M., Wright, K., Whitehead, M., & Sowden, A. (2022). Reducing lifestyle risk behaviours in disadvantaged groups in high-income countries: A scoping review of systematic reviews. Preventive Medicine, 154(7), 69-76. Sadka, O., Antle, A. (2022). Interactive Technologies for Emotion Regulation Training: A Scoping Review. International Journal of Human-Computer Studies, 168(10), 290-299. Wegner, L., & Flisher, A. J. (2019). Leisure boredom and adolescent risk behavior: a systematic review. Journal of Child and Adolescent Mental Health, 2(1), 1-28. Westgate, E. C., & Wilson, T. D. (2018). Boring thoughts and bored minds: The MAC model of boredom and cognitive engagement. Psychological Review, 125(5), 689-713. Zhao, T., Ye, L., Hu, Z., & Fu, R. (2022). A serial mediation model of the relationship between suppression emotion-regulation tendency and outcomes of MOOC learning by Chinese university students: The role of cognitive appraisals, boredom, and behavioral avoidance. Computers & Education, 187(11), 454-463 | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 147 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 82 |