تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 10,005 |
تعداد مقالات | 83,629 |
تعداد مشاهده مقاله | 78,552,189 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 55,724,965 |
ارائه الگوی مفهومی توسعه فرهنگ عمومی در نظام آموزشی دوره ابتدایی( مبتنی بر نظریه برخاسته از داده ها) | ||
فصلنامه مطالعات مدیریت و رهبری در سازمان های آموزشی | ||
مقاله 2، دوره 3، شماره 2 - شماره پیاپی 10، مرداد 1402، صفحه 13-37 اصل مقاله (626.94 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30495/mlseo.2023.705405 | ||
نویسندگان | ||
سمیرا مستعلی1؛ علی اکبر خسروی بابادی* 2؛ کامبیز پوشنه* 3 | ||
1دانشجوی دکتری علوم تربیتی واحد تهران مرکزی ،دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران | ||
2دانشیار گروه برنامهریزیدرسی واحد تهران مرکزی- دانشگاه آزاد اسلامی، تهران ایران | ||
3استادیار گروه تربیت و مشاوره، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
هدف اصلی این پژوهش ارائه الگوی مفهومی توسعه فرهنگ عمومی در نظام آموزشی دورهابتدایی با رویکرد کیفی و مبتنی بر نظریه برخاسته از دادههای پارادایمی بود. شرکتکنندگان پژوهش را خبرگانحوزه برنامهدرسی و علوماجتماعی (3نفر در زمینه علوماجتماعی و 9نفر در برنامهدرسی) و دارایرتبه علمی در دانشگاههای کشور تشکیل دادند که با روش نمونهگیری-نظری و هدفمند از نوع گلولهبرفی انتخاب شدند. نمونهگیری از صاحبنظران در این پژوهش تا زمانی ادامه پیدا کرد که فرایند اکتشاف، تجزیه و تحلیل به نقطه اشباع نظری رسید. دادههای پژوهش از طریق مطالعه گستره نظریپژوهش، پیشینههای مطالعاتی و مصاحبه با خبرگان جمعآوری و طی سه مرحله کدگذاریباز، محوری و انتخابی تحلیل و در قالب الگویپارادایمی و مفهومی شکل و پس از مرحلهکدگذاری با استفاده از فندلفی و بارشمغزی توسط خبرگان و صاحبنظرانحوزه برنامهدرسی مورد اعتبارسنجی نظری قرار گرفت. طبق یافتههایپژوهش الگویمذکور در 5بعد و مشتمل بر 17مؤلفه و 347شاخص حول مقولهمحوری الگو یعنی توسعهفرهنگعمومی شکل گرفت. | ||
کلیدواژهها | ||
فرهنگعمومی؛ توسعه فرهنگعمومی؛ الگوی مفهومی؛ نظام آموزشی؛ دورهابتدایی | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 275 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 84 |