| تعداد نشریات | 418 |
| تعداد شمارهها | 10,013 |
| تعداد مقالات | 83,708 |
| تعداد مشاهده مقاله | 79,652,248 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 56,312,025 |
ارائه الگوی مفهومی توسعه فرهنگ عمومی در نظام آموزشی دوره ابتدایی( مبتنی بر نظریه برخاسته از داده ها) | ||
| فصلنامه مطالعات مدیریت و رهبری در سازمان های آموزشی | ||
| مقاله 2، دوره 3، شماره 2 - شماره پیاپی 10، مرداد 1402، صفحه 13-37 اصل مقاله (626.94 K) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 10.30495/mlseo.2023.705405 | ||
| نویسندگان | ||
| سمیرا مستعلی1؛ علی اکبر خسروی بابادی* 2؛ کامبیز پوشنه* 3 | ||
| 1دانشجوی دکتری علوم تربیتی واحد تهران مرکزی ،دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران | ||
| 2دانشیار گروه برنامهریزیدرسی واحد تهران مرکزی- دانشگاه آزاد اسلامی، تهران ایران | ||
| 3استادیار گروه تربیت و مشاوره، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران | ||
| چکیده | ||
| هدف اصلی این پژوهش ارائه الگوی مفهومی توسعه فرهنگ عمومی در نظام آموزشی دورهابتدایی با رویکرد کیفی و مبتنی بر نظریه برخاسته از دادههای پارادایمی بود. شرکتکنندگان پژوهش را خبرگانحوزه برنامهدرسی و علوماجتماعی (3نفر در زمینه علوماجتماعی و 9نفر در برنامهدرسی) و دارایرتبه علمی در دانشگاههای کشور تشکیل دادند که با روش نمونهگیری-نظری و هدفمند از نوع گلولهبرفی انتخاب شدند. نمونهگیری از صاحبنظران در این پژوهش تا زمانی ادامه پیدا کرد که فرایند اکتشاف، تجزیه و تحلیل به نقطه اشباع نظری رسید. دادههای پژوهش از طریق مطالعه گستره نظریپژوهش، پیشینههای مطالعاتی و مصاحبه با خبرگان جمعآوری و طی سه مرحله کدگذاریباز، محوری و انتخابی تحلیل و در قالب الگویپارادایمی و مفهومی شکل و پس از مرحلهکدگذاری با استفاده از فندلفی و بارشمغزی توسط خبرگان و صاحبنظرانحوزه برنامهدرسی مورد اعتبارسنجی نظری قرار گرفت. طبق یافتههایپژوهش الگویمذکور در 5بعد و مشتمل بر 17مؤلفه و 347شاخص حول مقولهمحوری الگو یعنی توسعهفرهنگعمومی شکل گرفت. | ||
| کلیدواژهها | ||
| فرهنگعمومی؛ توسعه فرهنگعمومی؛ الگوی مفهومی؛ نظام آموزشی؛ دورهابتدایی | ||
| مراجع | ||
|
| ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 289 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 90 |
||