تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 9,997 |
تعداد مقالات | 83,560 |
تعداد مشاهده مقاله | 77,801,265 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 54,843,899 |
تأثیر رهبری در مدرسه با خوش بینی تحصیلی بر اهمالکاری تحصیلی با نقش میانجی احساس تعلق به مدرسه | ||
فصلنامه مهارت های روانشناسی تربیتی | ||
مقاله 4، دوره 14، شماره 2 - شماره پیاپی 54، شهریور 1402، صفحه 48-68 اصل مقاله (363.78 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
فرشته محمدی1؛ زهرا تنها* 2؛ راضیه جلیلی3 | ||
1دانشجوی کارشناسی ارشد، گروه روانشناسی، واحد خرم آباد، دانشگاه آزاد اسلامی، خرم آباد، ایران | ||
2استادیار گروه روانشناسی، واحد خرم آباد، دانشگاه آزاد اسلامی، خرم آباد، ایران | ||
3استادیار گروه علوم تربیتی، واحد خرم آباد، دانشگاه آزاد اسلامی، خرم آباد، ایران | ||
چکیده | ||
پژوهش با هدف بررسی تأثیر رهبری تأملی با خوش بینی تحصیلی بر اهمالکاری با نقش میانجی احساس تعلق به مدرسه در بین دانش آموزان متوسطه دوم شهر خرم آباد انجام شد. روش پژوهش توصیفی همبستگی بود. نمونه گیری با حضور 384 نفر (235 دختر و 105 پسر) به روش نمونهگیری در دسترس از بین دانش آموزان دوره متوسطه شهر خرمآباد در سال تحصیلی 1401-1400 انجام شد. برای اندازهگیری متغیرهای پژوهش از مقیاس رهبری تأملی در مدرسه (SRLS) طاهری و طاهری (1396)، مقیاس خوشبینی تحصیلی (AOS) تشانن-موران و همکاران (2013)، پرسشنامه اهمالکاری تحصیلی (APQ) سواری (1390) و پرسشنامه احساس تعلق به مدرسه (SBSQ) بری و همکاران (2004) استفاده شد. داده ها با ضریب همبستگی پیرسون و معادلات ساختاری و با استفاده از نرم افزار SPSS و AMOS نسخه 24 تحلیل شدند. نتایج نشان داد که بین رهبری تأملی، خوشبینی تحصیلی و احساس تعلق به مدرسه با اهمالکاری رابطه معنی دار وجود دارد (01/0>P). همچنین نتایج نشان داد که مسیرهای مستقیم این پژوهش معنی دار شدند و مسیرهای غیرمستقیم رهبری در مدرسه و خوشبینی تحصیلی از طریق نقش میانجی احساس تعلق به مدرسه بر اهمالکاری تحصیلی دانش-آموزان معنی دار بود. بر اساس یافتههای این پژوهش، مدل نهایی پژوهش از برازش مطلوبی برخوردار بود (056/0=RMSEA و 05/0>P-value). | ||
کلیدواژهها | ||
رهبری تأملی؛ خوشبینی تحصیلی؛ اهمالکاری؛ احساس تعلق به مدرسه | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 198 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 125 |