تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 10,005 |
تعداد مقالات | 83,625 |
تعداد مشاهده مقاله | 78,456,226 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 55,471,035 |
ارائه الگوی سیاستی نظام مدیریت استعدادها در شبکه بانکی کشور | |||||||||||||||||||||||||||
اقتصاد مالی | |||||||||||||||||||||||||||
دوره 17، شماره 64، مهر 1402، صفحه 101-112 اصل مقاله (468.32 K) | |||||||||||||||||||||||||||
نوع مقاله: علمی پژوهشی | |||||||||||||||||||||||||||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30495/fed.2023.705593 | |||||||||||||||||||||||||||
نویسندگان | |||||||||||||||||||||||||||
فاطمه معماری1؛ وحید آرایی* 2 | |||||||||||||||||||||||||||
1گروه مدیریت دولتی و خط مشی گذاری عمومی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران ، ایران. | |||||||||||||||||||||||||||
2گروه مدیریت دولتی و خط مشی گذاری عمومی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی ، تهران، ایران | |||||||||||||||||||||||||||
چکیده | |||||||||||||||||||||||||||
چکیده هدف پژوهش حاضر شناسایی نیازها، استعدادیابی، جذب و نگهداشت استعدادهای منابع انسانی در شبکه بانکی کشور به منظور ارائه الگوی سیاستی نظام مدیریت استعدادها میباشد. روش پژوهش، کیفی و برای تجزیه و تحلیل مـتن مصـاحبههـا و شناسایی معیارها و شاخصها، از تکنیک تجزیـه و تحلیـل تـم استفاده شده که دادهها طی سه مرحله کدگذاری اولیه، ثانویه و انتخابی تحلیل شدهاند. جامعه آماری شامل تعداد 15 نفر از خبرگان دانشگاهی مرتبط با مدیریت استعداد و مدیران منابع انسانی بانکها بوده و برای انتخاب نمونه، از ترکیب روشهای هدفمند قضاوتی و روش گلوله برفی استفاده شده است. بر طبق نتایج، الگوی نظام مدیریت استعدادها در شبکه بانکی کشور مبتنی بر سه مؤلفه اصلی ورودی، فرایند مدیریت استعداد و خروجی میباشد که بانکها باید مبتنی بر ابعاد این مؤلفهها به سمت مدیریت استعداد حرکت نمایند و در این زمینه دچار شتابزدگی نشوند | |||||||||||||||||||||||||||
کلیدواژهها | |||||||||||||||||||||||||||
واژههای کلیدی: مدیریت استعداد؛ منابع انسانی؛ شبکه بانکی؛ تحلیل تم. طبقه بندی JEL : G24؛ 54 C؛ 12 H | |||||||||||||||||||||||||||
اصل مقاله | |||||||||||||||||||||||||||
https://doi.org/10.30495/fed.2023.1985083.2962
ارائه الگوی سیاستی نظام مدیریت استعدادها در شبکه بانکی کشور
چکیده هدف پژوهش حاضر شناسایی نیازها، استعدادیابی، جذب و نگهداشت استعدادهای منابع انسانی در شبکه بانکی کشور به منظور ارائه الگوی سیاستی نظام مدیریت استعدادها میباشد. روش پژوهش، کیفی و برای تجزیه و تحلیل مـتن مصـاحبههـا و شناسایی معیارها و شاخصها، از تکنیک تجزیـه و تحلیـل تـم استفاده شده که دادهها طی سه مرحله کدگذاری اولیه، ثانویه و انتخابی تحلیل شدهاند. جامعه آماری شامل تعداد 15 نفر از خبرگان دانشگاهی مرتبط با مدیریت استعداد و مدیران منابع انسانی بانکها بوده و برای انتخاب نمونه، از ترکیب روشهای هدفمند قضاوتی و روش گلوله برفی استفاده شده است. بر طبق نتایج، الگوی نظام مدیریت استعدادها در شبکه بانکی کشور مبتنی بر سه مؤلفه اصلی ورودی، فرایند مدیریت استعداد و خروجی میباشد که بانکها باید مبتنی بر ابعاد این مؤلفهها به سمت مدیریت استعداد حرکت نمایند و در این زمینه دچار شتابزدگی نشوند. واژههای کلیدی: مدیریت استعداد، منابع انسانی، شبکه بانکی، تحلیل تم. طبقه بندی JEL : G24 ، 54 C، 12 H
1- مقدمه طرح «جنگ بر سر استعدادها» از سوی گروه مشاوران مکنزی در سال 1997 میلادی، موضوع مدیریت استعداد را بر سر زبانها انداخت و در خصوص ارائه استعدادهای اجرایی با توجه به مسائل مطرح شده توسط سازمانها، جذب و حفظ کارکنان کلیدی مورد توجه جدی قرار گرفت. مشاوران مکنزی در سال 2001 نیز نسخه پیشرفته و توسعه داده شده را در کتابی با عنوان «جنگ برای استعداد» منتشر و توزیع نمودن. مفروض اصلی تحقیق آنها مبتنی بر انجام تعداد 13 هزار مصاحبه با مدیران شرکتهای بزرگ و متوسط بوده است که تأیید شد حداقل سازمانهای آمریکایی برای نیل به استعداد مدیریتی مبارزه و تلاش میکردند و اهمیت استعداد برای کسب تعالی سازمانی را باور و ضروری میدانستند. بر این اساس، شرکتهایی که ذهنیت استعداد را توسعه و گسترش داده بودند، دارای بهترین و ارزشمندترین استعدادها میباشند و از کارکنان ناکارآمد و ضعیف خلاص میشوند، و این تأثیر مثبت نظام مدیریت استعدادها را بر عملکرد و اثربخشی کسب و کار نشان میدهد. از آن پس بود که گزارشهای مختلفی تدوین و بر نقش مهم مدیریت استعداد در موفقیت کسب و کار تأکید شد (گالاردو[3] و همکاران، 2017). به این ترتیب، این مسأله نگاه شرکتها به افراد مستعد را دگرگون و آنان را متقاعد نمود که افراد مستعد، مزایای رقابتی سازمان میباشند. در فضای رقابتی کسب و کار، سازمانها عملکرد بالاتر از سطح انتظار کارکنان را محاسبه و اهمیت مدیریت استعداد رقابتی به کرات تأکید میشود به طوری که ناتوانی برای جذب و حفظ بهترین استعدادها یکی از تهدیدات بزرگ برای دستیابی به موفقیت محسوب میشد Karla, 2018:1)). از اینرو، یکی از دلایل عمده برای جنگ بر سر استعدادها این است که منابع سنتی مزیت رقابتی، کم کم تأثیر خود را از دست میدهند. در صورتی که استعداد آدمی منبع تجدیدناپذیر است که رقبا نه به راحتی می توانند از آن کپی برداری کنند و نه آن را مورد سرقت قرار دهند (قلیپور و افتخار، 1396: 17). امروزه با توجه به تشدید روزافزون رقابت و نیز افزایش تعداد بانکها به ویژه در بخش خصوصی، همواره این دغدغه و نگرانی در مورد چگونگی حفظ مشتریان موجود و جذب مشتریان جدید وجود دارد. از سوی دیگر، بسیاری از راهکارهای مورد استفاده توسط اعضای این شبکه بانکی به راحتی قابل کپیبرداری از سوی سایر رقبا است. همچنین به دلیل افزایش سطح آگاهی و فرهنگ جامعه، جذب و نگهداری مشتریان یکی از چالشهای مهم پیش روی این صنعت است (ناصری و آرایی، 1401). بانکهای کشور اعم از دولتی و خصوصی، از مشاغل مدیریتی متنوع و البته تخصصی حساس برخوردارند که به منظور تصمیمسازی و تصمیمگیری و پیشبرد اهداف خود نیاز به منابع انسانی توانمند، متخصص و با استعدادی دارند تا بتوانند در فضای پیچیده و رقابتی موجود اهداف خود را محقق نمایند (داوری، 1395). شبکه بانکی یکی از حوزههایی است که سهم و نقش مهم و عظیمی در اقتصاد کشور بازی میکند و به دلیل گسترش آن در سالهای اخیر و فضای رقابتی که بین بانکهای دولتی و خصوصی و مؤسسات مالی و اعتباری ایجاد شد، آنها را به سوی جذب، حفظ و نگهداشت افرادی با تواناییها، قابلیتها و عملکرد بالا هدایت نموده است. از طرف دیگر، ساختار سلسله مراتبی عمودی اکثر بانکها و عدم انعطاف سیستم منابع انسانی در جذب و حفظ استعدادها موجب بروز مشکلاتی شده است که ارائه الگوی سیاستی نظام مدیریت استعدادها در شبکه بانکی کشور را ضروری میسازد.
2.1. مدیریت استعداد استعداد[4] شامل شایستگی، تعهد و مشارکت میشود (الریچ[5]، 2011). استعداد کلیه فعالیتها و فرایندهای مربوط به مدیریت جریان ورود و حضور و خروج استعدادها در سازمان است و فرایندهایی که در قالب استعدادیابی و استعداد پروری رخ میدهند. افراد با استعداد کارکنانی هستند که از طریق داشتن استعدادی برتر پتانسیل انجام کارها را بالاتر از میانگین دارند و افراد بسیار مسئولیتپذیر و تمایل به توسعه دادن هر چه بیشتر دارند (Ewerlin, D & Sub, S, 2016:141-160) و مدیریت استعداد[6] عملی منحصر به فرد میباشد که کلیه فعالیتها و مسئولیتهای مربوط به چرخه استعداد شامل؛ کشف، جذب، انتخاب، آموزش، توسعه، جانشین پروری و نگهداشت استعداد را اداره میکند (شاینمن، 2013). در کنار تعاریف مذکور، رویکردهای شی انگارانه متفاوتی پیرامون تلقی از استعداد مطرح شدهاند که میتوان به چهار دسته کلی تقسیم نمود: (Gallardo,2013:332-358). استعداد به عنوان توانایی ذاتی و طبیعی: اغلب اندیشمندان و فعالان حوزه منابع انسانی از طرفداران این رویکرد میباشند و معتقدند که حداقل بخشی از استعدادها و توانمندیهای افراد ذاتی است که در صورت قائل بودن به این رویکرد، این چالش نیز مطرح میشود که چگونه می توان یک توانایی ذاتی را مدیریت کرد. دیویس و دیویس[7] باور دارند که آنچه سازمانها باید بر آن تمرکز نمایند این است که استعدادها را بالفعل و توانمندسازی نمایند. استعداد به عنوان ارشدیت: این رویکرد مبتنی بر اکتسابی بودن استعداد و نتیجه تجربه و تلاش است. بر این اساس، فعالیت و آموزش جایگاه مهمی دارند و باور رایج آن است که هر کس حداقل 10 هزار ساعت به انجام عملی خاص بپردازد، از نظر عملکرد تبدیل به فردی با استعداد و مهارت میشود. در این رویکرد، استعداد معیارهای خاصی از جمله عملکرد برتر مستمر و قابل اندازه گیری نیز دارد. همچنین استعداد هم پوشانی در خور توجهی با مفهوم شایستگی دارد که به معنای خوب انجام دادن کارهاست. استعداد به عنوان تعهد: در این رویکرد، تعهد در دو بعد تعهد به کار (به معنای تمایل، مقاومت، پشتکار، انگیزه و عشق به کار و تعهد به سازمان) و تعهد سازمانی (ترکیب اهداف شخصی با اهداف سازمانی) معنا مییابد. استعداد به عنوان تناسب: این رویکرد به تناسب میان مهارتها و استعدادهای افراد با شرایط محیطی از جمله مکان مناسب، پست مناسب و زمان مناسب می پردازد. به عبارت دیگر، در این رویکرد، استعداد صرفاً به معنای کیفیت مهارت های افراد نمیباشد، بلکه کیفیت ارائه کار و کیفیت شغلی حائز اهمیت است. نظام مدیریت استعدادها دارای مدلها و ابعاد مختلفی میباشد که در قالب جدول شماره 1 نمایش داده شده است (فیلیپس و راپر 2009، شاینمن 2013، قلی پور و افتخار 1396).
جدول 1 : ابعاد مدل مدیریت استعداد از نگاه نظریه پردازان
منبع: یافتههای پژوهشگر
2.2. پیشینه تحقیق شفائی یامچلو، حسن پور و رنجبر، (1402)، در یک مطالعه با عنوان شناسایی آسیب ها و استراتژی های مورد نیاز الگوی مدیریت چرخه عمر برای توسعه خدمات بانکی (مطالعه موردی: بانک پارسیان) با ارائه الگوی مدیریت چرخه عمر محصولات ،به شناسایی آسیب ها واستراتژی های مورد نیاز جهت توسعه خدمات بانکی در بانک پارسیان پرداخته شد.در این پژوهش جهت شناسایی تم های اصلی و فرعی مرتبط با آسیب ها و استراتژی ها در الگوی چرخه عمر محصولات بانکی، از روش تحلیل تم استفاده گردید، سپس نتایج در چهار مرحله معرفی ،رشد ،بلوغ و افول محصولات دسته بندی شد و یافته های پژوهش منجر به شناسایی آسیب ها در چهار مرحله معرفی(2مضمون)، رشد(3 مضمون)، بلوغ(3 مضمون) و افول(4مضمون) و استراتژی های مورد نیاز چرخه عمر در چهار مرحله معرفی (2 مضمون)، رشد (2 مضمون)، بلوغ (2 مضمون) و معرفی محصولات بانکی(2 مضمون) گردید. طالبی گلین قشلاقی، حسن زاده، زرکلام، مالکی، (1401)، در مطالعه ای با عنوان ایرادات در ضمانتنامههای عندالمطالبه بانکی با تاکید بر مقررات متحدالشکل اتاق بازرگانی بین المللی، اصل استقلال با مزیت خاصی که به اسناد تجاری به ویژه ضمانتنامه عندالمطالبه اعطا کرده است؛ موجبات پرداخت فوری آن را علیالاصول بدون توجه به ایرادات قرارداد پایه فراهم کرده تا بدین ترتیب نوعی اطمینان را در معاملات تجاری حاصل کند. استثنائات اصل استقلال به نحوی مربوط به عدم استحقاق ذی نفع با توجه به قراردادپایه و در پی آن حکم قانون است که مثال مشهور آن مطالبه متقلبانه می باشد. برخی از قوانین بانکی کشور و به ویژه لایحه جدید قانون تجارت استفاده از ضمانتنامه را به رسمیت شناخته اند اما رویه قضائی در روشن شدن ابعاد بیشتر ایرادات قابل استناد در این باره نیاز به تکامل بیشتری دارد. ایرادات قابل استناد در مقررات متحدالشکل ضمانتنامههای عندالمطالبه 758 مسأله اصلی است که به نظر می رسد با توجه به سایر قوانین موجود در این حوزه یعنی همان سوء استفاده آشکار یا تقلب، قابلیت استناد در عدم پرداخت ضمانت نامه را داشته باشد و ماده 19 آن به نحو ضمنی ایرادات شکلی و ماهوی را بیان می کند که بعضاً با تحلیل برخی از مواد میتوان حتی به این نتیجه رسید که در مواردی این ایرادات به نحوی رفع شده اند و البته این امر باعث شده تا کارکرد اصل استقلال در صحنه بین المللی با اختلالاتی مواجه گردد که درنتیجه آن مقررات مزبور در تجارت بین الملل با اقبال چندانی مواجه نگردند. علی ایحال با تحلیل مواد مزبور و مطابقت دادن آن با حقوق داخلی کشور میتوان نقایص مربوط به اصل استقلال و استثنائات آن را با حفظ منافع طرفین ضمانت نامه عندالمطالبه مرتفع نمود. ذوالفقاری، واعظ، خدامرادی،(1400)، در تحقیق با عنوان ارائه الگوی تأثیر ارتباطات سیاسی و حاکمیت شرکتی بر عملکرد بانکها در شرایط بروز بحرانهای مالی، بررسی و ارائه الگوی تأثیر ارتباطات سیاسی و حاکمیت شرکتی بر عملکرد بانکها در شرایط بروز بحرانهای مالی میباشد. به منظور حصول اهداف پژوهش؛ اطلاعات 10 بانک پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران که برای یک قلمروی ده ساله (از ابتدای سال 1389 تا پایان سال 1398) انتخاب شده بودند، استخراج و آزمونهای آماری لازم بر روی آنان صورت گرفت.روش پژوهش حاضر از نوع توصیفی- علّیبوده و طرح آن از نوع تجربی و با استفاده از رویکرد پسرویدادی است. به منظور آزمون فرضیههای پژوهش، از رگرسیون خطی چندمتغیره که مبتنی بر دادههای پانل و ترکیبی از سریهای مقطعی و زمانی بوده، استفاده شده و در گام بعد، با استفاده از روشهای آماری و اقتصادسنجی به بررسی تأثیر متغیر مستقل بر متغیر وابسته پرداخته است. در نهایت، یافتههای پژوهش بیان داشت که در شرایط بحرانهای مالی؛ ارتباطات سیاسی بر نرخ بازده داراییها و نسبت کیوتوبین بانکهای نمونه؛ تأثیر منفی و معنادار و در شرایط بحرانهای مالی؛حاکمیت شرکتی بر نرخ بازده داراییها و نسبت کیوتوبین بانکهای نمونه؛ تأثیر مثبت و معناداری دارد. شارما و باتناگار[13] (2009) در یک مطالعه تجربی در شرکت داروسازی در هند با هدف تدوین استراتژی مدیریت استعداد با روش رویکرد کیفی و ابزار مصاحبه، جذب، نگهداشت و بهسازی استعدادها مراحل تهیه شرح وظایف دقیق، تهیه ابزارهای مناسب سنجش هوش و ثبت اطلاعات مربوط به هر فرد را مطرح نمودند. ریچیو[14] (2010) در پژوهش «مدیریت استعداد در دانشگاهها» با هدف شناسایی اقدامات موفقیتآمیز در مدیریت استعداد درون دانشگاهها، این پرسش اصلی را ارائه نمودند که آیا اجرا و بکارگیری استراتژیهای مدیریت استعداد، موجب نتایج مطلوب برای دانشگاهها همچون سازمانهای تجاری و بازرگانی میشود؟ و به این یافته رسیدند که نظام مدیریت استعدادها سبب ارتقای سطح کیفی خدمات در دانشگاهها و نتایج مطلوبی برای موفقیت برنامههای استراتژیک دارد. وسلاند[15] (2007) در پژوهش «حفظ و نگهداشت استعدادها: سنجش روابط میان سبکهای رهبری، رضایت شغلی و قصد خروجخدمت طراحان نرمافزار» به این یافته میرسد که ارتباط معنادار منفی بین رضایت از سرپرست و قصد خروجخدمت و نیز بین رضایت از شغل و قصد خروجخدمت وجود دارد. همچنین رضایت از خود شغل نسبت به رضایت از سرپرست بر قصد ترکخدمت تأثیرگذاری بیشتری دارد. رهبری فوق فعال باعث رضایتمندی بیشتری در کارکنان نسبت به رهبری انفعالی میشود و کارکنانی که قصد خروجخدمت کمتری دارند، رضایت بیشتری از سرپرست و شغل خود خواهند داشت. سویم[16] (2009) در پژوهش «تسهیل مشارکت کارکنان از طریق استراتژی مدیریت استعداد» نشان میدهد که استراتژی مدیریت استعداد رابطه معناداری با مشارکت کارکنان داشته و بهبود مستمر محیط کار، فضای باز جریان اطلاعات و ارتباطات، اعتماد، کار معنادار و چالشبرانگیز از عوامل تأثیرگذار بر نظام مدیریت استعداد و مشارکت کارکنان میباشد. موسی سلامه اللوزی[17] و همکاران (2018) در تحقیقی با عنوان تأثیر استراتژی های مدیریت استعداد بر اثربخشی سیستم های اطلاعات منابع انسانی در بانک های تجاری در اردن» با روش پیمایش، استفاده از ابزار پرسشنامه، تحلیل میانگین، انحراف معیار، یک نمونه t-test، رگرسیون چندگانه و تحلیل مسیر، به این نتیجه رسیدند که استراتژیهای مدیریت استعداد تأثیر قابل توجهی در اثربخشی سیستمهای اطلاعات منابع انسانی بانکهای اردن داشته است.
روش پژوهش، کیفی و برای تجزیه و تحلیل مـتن مصـاحبههـا و شناسایی معیارها و شاخصها، ازتکنیک تجزیـه و تحلیـل تـم استفاده شده است. جامعه آماری شامل تعداد 15 نفر از خبرگان دانشگاهی مرتبط با مدیریت استعداد و مدیران منابع انسانی بانکها میباشد. برای انتخاب نمونه، از ترکیب روشهای هدفمند قضاوتی و روش گلوله برفی استفاده شده است. در این پژوهش برای جمعآوری اطلاعات از هر دو روش میدانی (مصاحبه عمیق) و کتابخانهای استفاده میشود.
در این پژوهش برای طراحی مدل نظام مدیریت استعدادها از تحلیل تم استفاده شده است که دادهها طی سه مرحله کدگذاری اولیه، ثانویه و انتخابی تحلیل شدهاند. برای انجام این کار، در هر یک از مصاحبهها، نکات مهم و خلاصه مصاحبه با فرد تبدیل به متن و سپس کدگذاری شده است. در مرحله کد گذاری اولیه، ابتدا متن هر مصاحبه کدگذاری و فهرست نکات کلیدی و کدهای اولیه استخراج شده است و سپس در مرحله کدگذاری ثانویه، بر اساس کدهای اولیه استخراج شده تلاش گردید تا کدهای مشابه در کدهای ثانویه دسته بندی شوند و کدهای ثانویه خلق گردند. هدف از کدگذاری ثانویه تلفیق دادههایی است که در مرحلهی کدگذاری اولیه خرد شدهاند. نتایج کدگذاریهای ثانویه شامل استعدادیابی، شناخت نیازهای استعدادی، اخذ بازخورد، انتصاب، جذب نیرو، پرورش و توسعه نیروی مستعد، حفظ و نگهداشت نیروی مستعد، حمایت مدیریت ارشد، مدیریت نگرش نیروهای مستعد، استراتژی کلان، ورودی و نتایج نمایش داده شده است. پس از استخراج کدهای اولیه و ثانویه با مرور کلیه مستندات و جمع بندی کلیه اطلاعات گردآوری شده کدگذاری انتخابی انجام و الگوی نظام مدیریت استعدادها در بانکهای کشور شرح شکل 1 طراحی شده است.
شکل 1- الگوی نظام مدیریت استعدادها در شبکه بانکی منبع : یافته های پژوهشگر در ادامه به توضیح هر یک از ابعاد مدل طراحی شده در پژوهش پرداخته میشود: * ورودیهای فرایند: استراتژیهای کلان بانک: اهداف کلان بانک و شیوه رسیدن به آن که در قالب استراتژیهای بانک تدوین و توسط مرجع ذیربط با هدف آگاهی از روندها، تغییرات و نوآوریهای پیش رو و متعاقباً تامین استعدادهای موردنیاز جهت همسویی با تغییرات مذکور ابلاغ میشود. استراتژیهای منابع انسانی: در زیرسیستمهای مختلف آن از استراتژیهای کلان بانک نشأت میگیرد. سیستم جامع اطلاعات منابع انسانی: با توجه به رویکرد یکپارچه در ثبت، نگهداری و گزارشدهی اطلاعات حوزه منابع انسانی، اطلاعات سامانه جامع منابع انسانی همچون مشخصات پرسنلی، سوابق احکام و ... حائز اهمیت است. مدل شایستگی: مدل شایستگی کارکنان بانک شامل ابعادی نظیر دانش، نگرش، ارزشها و مهارتهای موردنیاز گروههای شغلی میباشد. منشور اخلاقی و آیین نامه رفتاری کارکنان: کارکنانی که به عنوان نیروی مستعد شناسایی میگردند میبایست نسبت به منشور اخلاقی و آیین نامه رفتاری بانک پذیرش داشته و در چارچوب آن رفتار نمایند. * فرایند مدیریت استعداد: شناخت نیازهای استعدادی: که بر اساس اهداف، استراتژی و الزامات بانک میباشد. استعدادیابی: که شامل شناسایی، ارزیابی و انتخاب کارکنان مستعد از بین نیروهای داخلی و یا جذب، ارزیابی و انتخاب از بین نیروهای خارج از بانک است. جذب/پرورش نیروهای مستعد: جذب نیروهای بیرونی برای مشاغل کلیدی و یا توسعه نیروهای مستعد داخلی از طریق ابزارهایی نظیر مدیریت عملکرد، گردش شغلی و آموزش. نگهداشت استعداد: از طریق شرایط محیط کاری مناسب و جبران خدمات متناسب. خزانه استعداد: بانک اطلاعاتی از پروفایل استعدادی افراد مستعد است که مشخصات، قابلیتها، نتایج ارزیابی و کلیه اقدامات انجام شده در مراحل استعدادیابی، جذب یا توسعه در مورد فرد مستعد، در آن ثبت و به روز رسانی میگردد. کنترل و بازخورد: پالایش سیستم مدیریت استعداد و اخذ بازخور جهت بهبود فرایندها. * خروجیهای فرایند: پیادهسازی نظام مدیریت استعدادها نتایج متعددی از جمله؛ افزایش انگیزه نیروهای مستعد، افزایش حس عدالت سازمانی در بین کارکنان، افزایش بهرهوری نیروی انسانی و سازمانی، کسب مزیت رقابتی و نیز تقویت برند کارفرمایی بانکها بهمراه دارد.
اگرچه ضرورت، اهمیت و مفید بودن نظام مدیریت استعدادها بر متخصصین منابع انسانی پوشیده نیست و به نوعی اکثریت خبرگان بر این موضوع اذعان دارند، یافته اصلی پژوهش حاضر این است که بانکها و یا سایر سازمانهای مشابه به سمت مدیریت استعداد حرکت نمایند و در این زمینه دچار شتابزدگی نشوند. با سنجش سطح بلوغ سازمان خود زمان مناسب برای پرداختن به موضوع مدیریت استعداد را تخمین زده و اقدامات موردنیاز در جهت آمادگی برای پیاده سازی آن را در دستورکار قرار دهند. یکی از مراحل با اهمیت مدیریت استعداد مرحله شناخت نیازها است که معمولاً به آن کمتر توجه میشود. پیش از شروع هرگونه اقدامی در این حوزه می بایست بر اساس اطلاعات مربوطه مشخص گردد که سازمان به نیروی مستعد برای چه مشاغل و حوزههای کاری نیاز دارد و کیفیت این نیروها چگونه باید باشد. سپس برنامه عملیاتی اقدام در این خصوص تدوین گردد. با توجه به قابلیت یادگیری بالای نیروی مستعد پیشنهاد میگردد:
[1]- گروه مدیریت دولتی و خط مشی گذاری عمومی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران ، ایران. Memari.mona1399@gmail.com [2]- گروه مدیریت دولتی و خط مشی گذاری عمومی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی ، تهران، ایران (نویسنده مسئول). vah.araei@iauctb.ac.ir [3]- Gallardo-Gallardo [4]- Talent [5] -Ulrich [6]- Talent managemant [7]- Davies & Davies [8]- Phillips & Roper [9] -Collings &Mellahi [10]- Silzer& Dowell [11]- Schieman [12]- Ernest&Yang [13]- Sharma and Bhatnagar [14]-Steven J. Riccio [15]-Steven G. Westlund [16]-Susan L. Sweem [17]- Musa Salameh Al-Lozi | |||||||||||||||||||||||||||
مراجع | |||||||||||||||||||||||||||
فهرست منابع
ناصری، سیامک، آرایی، وحید و مینا جمشیدی اوانکی (1401). شناسایی الگوی بازاریابی حسی با رویکرد هوش هیجانی به منظور تحقق حکمرانی خوب: مورد مطالعه مشتریان بانک سپه شعب شمال تهران، دوره 16، شماره | |||||||||||||||||||||||||||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 359 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 180 |