تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 9,997 |
تعداد مقالات | 83,560 |
تعداد مشاهده مقاله | 77,801,195 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 54,843,851 |
هنجاریابی مقیاس مهارت یادگیری خودرهیابی دانشجویان پزشکی در برنامه های درسی الکترونیکی | ||
نشریه علمی آموزش و ارزشیابی (فصلنامه) | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 11 شهریور 1402 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30495/jinev.2023.1991030.2904 | ||
نویسندگان | ||
سعید شریفی رهنمو1؛ فرهاد سراجی* 2؛ عظیمه السادات خاکباز3 | ||
1دانشجوی دکتری مطالعات برنامه درسی، دانشگاه بوعلیسینا، همدان، ایران | ||
2استاد مطالعات برنامه درسی، دانشگاه بوعلیسینا، همدان، ایران | ||
3استادیار مطالعات برنامه درسی، دانشگاه بوعلیسینا، همدان، ایران | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر با هدف هنجاریابی مقیاس مهارت یادگیری خودرهیابی دانشجویان پزشکی در برنامههای درسی الکترونیکی انجام شد. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر ماهیت و روش، توصیفی از نوع همبستگی میباشد. جامعه آماری این پژوهش کلیه دانشجویان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی همدان بودند که با تعریف ابزار موردنظر در سایت پرس لاین به صورت اینترنتی در پژوهش حاضر شرکت کردند. با توجه به استفاده از تحلیل عاملی تأییدی در این پژوهش، نمونهای به حجم550 نفر به روش نمونهگیری داوطلبانه و آنلاین پرسشنامه موردنظر را تکمیل نمودند. جهت جمعآوری دادههای موردنظر نیز از پرسشنامه هشت مولفهای«خودرهیابی دانشجویان پزشکی در برنامههای درسی الکترونیکی» استفاده شد. به منظور تحلیل دادهها نیز ابتدا جهت بررسی عاملهای مقیاس و توزیع گویهها از تحلیل عاملی اکتشافی با استفاده از نرمافزار SPSS-28 و سپس جهت اعتباریابی گویهها و عاملها از تحلیل عاملی تاییدی با نرمافزار Smart-PLS-3 استفاده شده است. نتایج نشان داد بارهای عاملی هر یک از گویهها در 8 عامل پس از چرخش با واریانس مطلوب مورد تایید قرار گرفته زیرا مقدار قدرمطلق این ضرایب بیشتر است و عامل مربوطه نقش بیشتری در کل تغییرات (واریانس) متغیر مورد نظر دارد. بنابراین با توجه به نتایج تحلیل عاملی اکتشافی مولفههای پژوهش در هشت عامل خودکارآمدی، خودمدیریتی، کمکخواهی تحصیلی، انگیزش برای یادگیری، مسئولیتپذیری، خودسازماندهی، خودکنترلی و خودارزیابی با 73 گویه مورد تایید قرار گرفته و از بارهای عاملی مطلوبی برخوردارند. تحلیل عامل تاییدی نیز نشان داد گویههای هر هشت مولفه پژوهش به جز گویه پنج کفایت لازم را برای ماندن در پژوهش دارند و مقادیر بارهای عاملی آنها مناسب بود و از برازش مطلوب برخوردار است. همچنین آلفای کرونباخ برای هر هشت مولفه بیشتر از 7/0 به دست آمده که نشان دهنده پایایی مطلوب است. | ||
کلیدواژهها | ||
برنامه درسی الکترونیکی؛ دانشجویان پزشکی؛ مقیاس خودرهیابی؛ هنجاریابی | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 102 |