تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 9,997 |
تعداد مقالات | 83,560 |
تعداد مشاهده مقاله | 77,801,197 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 54,843,853 |
مقایسه اثربخشی مدل 5E و مدل گانیه بر انگیزش تحصیلی دانشآموزان دختر دوره دوم متوسطه در سال 1398 | ||
فصلنامه علمی پژوهش های یاددهی و یادگیری دانشگاه آزاد واحد بجنورد | ||
دوره 18، شماره 76، آذر 1402 | ||
نوع مقاله: پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30495/educ.2023.1973254.2933 | ||
نویسندگان | ||
فائزه میرصمدی1؛ علی نقی اقدسی* 2؛ تورج هاشمی3؛ شهرام واحدی4 | ||
1دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران | ||
2استادیار، گروه روانشناسی، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران(نویسنده مسئول)alinaghi.aghdasi@yahoo.com | ||
3استاد، گروه علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران | ||
4استاد، گروه علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران.. | ||
چکیده | ||
ارتقای انگیزش تحصیلی ﯾﮑﯽ از اساسیﺗﺮﯾﻦ اﻫﺪاف ﺗﻌﻠﯿﻢ و ﺗﺮﺑﯿﺖ به شمار میرود. الگوی آموزشی 5E و الگوی آموزشی گانیه از جمله الگوهای موثر تدریسی میباشند که ممکن است در افزایش انگیزه تحصیلی دانشآموزان تاثیر داشته باشند؛ لذا این پژوهش با هدف مقایسه اثربخشی آموزش مدل 5E با مدل گانیه بر انگیزش تحصیلی دانشآموزان دختر دوره دوم در سال 1398 انجام شد. جامعه آماری این پژوهش نیمهآزمایشی دربرگیرنده کلیه دانشآموزان دختر دوره دوم متوسطه شهر تبریز در سال تحصیلی 1400-99 بود که تعداد 60 دانشآموز با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای انتخاب و به طور تصادفی در سه گروه (20 نفر برای هر گروه) جایگزین شدند. هر سه گروه پرسشنامه انگیزه یادگیری علم تونا و همکاران (2005) را به عنوان پیشآزمون تکمیل کردند و پس از اتمام هشت جلسه 60 الی 90 دقیقهای مدل آموزشی 5E (هفتهای دو جلسه به مدت 4 هفته) و هشت جلسه 60 الی 90 دقیقهای مدل آموزشی گانیه (هفتهای دو جلسه به مدت 4 هفته) پرسشنامه مذکور توسط گروهها تکمیل شد. دادهها با استفاده از تحلیل کواریانس تک متغیره تحلیل شدند. هر دو مدل آموزشی 5E و گانیه بر انگیزه تحصیلی دانشآموزان دختر دوره دوم تاثیر معناداری دارند (001/0p<)؛ با این حال، مدل آموزشی 5E نسبت به مدل آموزشی گانیه بر افزایش انگیزه تحصیلی تاثیر بیشتری دارد (001/0p<). با توجه به برتری تاثیر مدل آموزشی 5E بر ارتقای انگیزه تحصیلی دانشآموزان به کارگیری این روش تدریس توصیه میشود؛ لذا، بایستی اهمیت برگزاری دورههای آموزش این روش تدریس به معلمان توضیح داده شود. | ||
کلیدواژهها | ||
آموزش؛ مدل 5E؛ مدل گانیه؛ انگیزه تحصیلی | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 85 |