تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 9,997 |
تعداد مقالات | 83,560 |
تعداد مشاهده مقاله | 77,801,151 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 54,843,815 |
چالش های مشارکت ایران در ابر پروژه جدید جاده راه ابریشم | ||
فصلنامه مطالعات سیاسی | ||
دوره 15، شماره 1 - شماره پیاپی 57، آذر 1401، صفحه 161-184 اصل مقاله (343.32 K) | ||
نوع مقاله: پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
فاطمه خواجوی1؛ حسین ابوالفضلی* 2؛ فاطمه سلیمانی پورلک3؛ علی صالحی فارسانی4 | ||
1دانشجوی دکتری | ||
2عضوهیات علمی | ||
3علوم انسانی، دانشکده علوم سیاسی، دانشگاه آزاد، چالوس، ایران | ||
4استادیار علوم سیاسی، واحد سمنان، دانشگاه آزاد اسلامی، سمنان، ایران. | ||
چکیده | ||
ابرپروژه جدید راه ابریشم یا طرح کمربند و راه جدید ابزاری در طرح ایجاد همکاری منطقه ای، ایجاد انعطاف سیاسی؛ بهبود رشد اقتصادی، پیشنهاد تنوع سازی تجارت و سرمایه گذاری در حمل ونقل، بخشهای معدن و انرژی هستند. کمربند و راه جدید، شرایطی مطلوب برای ایران است که در این میان کریدور شرق - غرب اهمیت ویژه ای دارد. ایران در راستای تکمیل و گسترش راه های ارتباطی خود با کشورهای منطقه، طرح هایی را در دست اجرا دارد. ایران می تواند به دلایل مختلف از جمله موقعیت ممتاز جغرافیایی جایگاه خاصی در این طرح داشته باشد. اما این ظرفیت خود به شدت تحت تأثیر محدودیت ها و موانعی قرار دارد که سیاست خارجی ایران را دچار چالش می کند و حتی آثار مثبت ناشی از وابستگی متقابل را به مقوله ای پیچیده تبدیل می سازد. در این راستا پرسش اصلی مقاله این است که چه چالش هایی ورود ایران به طرح کمربند و راه را با مانع مواجه می سازد چه چالشی بر سر تحقق کمربند و راه جدید وجود دارد؟ در پاسخ به سوال فوق فرضیه این گونه مطرح میشود که مطابق نظریه چالش و موانع مشارکت، عدم وجود اقتصادهای مکمل، عدم وجود ارزشهای فرهنگی، قومی و سیاسی متضاد، شکافهای مذهبی و رقابت و اختلافات در میان کشورهای عضو، تسلط گفتمان امنیتی و رقابتهای قدرتهای فرامنطقهای، مهمترین چالش تحقق این پروژه اقتصادی میباشند. روش پژوهش حاضر نظری و تحلیلمحور است. | ||
کلیدواژهها | ||
ایران؛ چین؛ کمربنده و راه؛ جاده ابریشم جدید؛ آمریکا | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 66 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 85 |