تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 9,997 |
تعداد مقالات | 83,560 |
تعداد مشاهده مقاله | 77,801,368 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 54,843,980 |
بررسی تحلیل عرفان و کلام در پاسخ به شبهه عدم عصمت پیامبر اکرم (با محوریت تفسیر آیات ابتدایی سوره فتح) | ||
اندیشه های فلسفی و کلامی | ||
مقاله 2، دوره 2، شماره 4، بهمن 1401، صفحه 29-48 اصل مقاله (1006.52 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
شهلا رحمانی1؛ سوسن آل رسول* 2؛ مهرداد عباسی3 | ||
1دانشجوی دکترای علوم قران و حدیث دانشکده حقوق، الهیات و علوم سیاسی واحد علوم و تحقیقات تهران | ||
2استاد تمام گروه علوم قران و حدیث دانشکده الهیات واحد کرج | ||
3استادیار گروه علوم قران و حدیث دانشکده حقوق ، الهیات و علوم سیاسی واحد علوم و تحقیقات تهران | ||
چکیده | ||
کلام و عرفان در متون عرفانی تعامل و ارتباط جدایی ناپذیری دارند. علم کلام به بررسی اصول اعتقادی میپردازد و عرفان اسلامی نیز مبتنی بر شریعت و اصول آن است. با این وجود ابزار، زبان و روش دستیابی به حقیقت عرفا و متکلمان در هنگام طرح مباحث عرفانی و کلامی متفاوت و متمایز از یکدیگر است. در کلام اسلامی، ضرورت نبوت با اتکا به دلایلی از جمله قاعده لطف تبیین شده است اما عرفان اسلامی نبی را مظهری تام برای اسم اعظم الهی دانسته و از همین رو حضور او در میان مردم را ضروری میداند. مقاله حاضر با محور قرار دادن تفاسیرعرفانی و مقایسه آن با رویکرد متکلمین به تحلیل شیوه مشکلگشایی کلام و عرفان در شبهه عصمت «ذنب ما تقدم و ما تأخر» میپردازد. از آنجایی که جایگاه نبوت و ولایت و ضرورت عصمت در اندیشه این دوگروه، تعریف و محدوده عصمت را متفاوت میسازد، نوع نگاه عارف و متکلم به شبهه موجود در آیه مذکور متفاوت است. متکلمان ابهام موجود در این آیات را ناظر به عصمت انبیاء میدانند و با رویکردهای کلامی در پی پاسخگویی به آن هستند. اما عرفا با اعتقاد به بطون متعدد آیات و استفاده از ابزار کشف و شهود، غفران را تجلی انوار الهی بر پیامبر میدانند و ارتباط «ذنب ما تقدم و ما تأخر» به پیامبر را با اصل خاتمیت پیامبر تفسیرنموده و از شبهه گذر کرده و رفعت مقام پیامبر را نظاره گر هستند. | ||
کلیدواژهها | ||
تفاسیر عرفانی؛ شبهه کلامی؛ عصمت؛ نبوت؛ ذنب ما تقدم و ما تأخر | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 30 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 27 |