تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 9,997 |
تعداد مقالات | 83,560 |
تعداد مشاهده مقاله | 77,801,329 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 54,843,942 |
رابطه هنر موسیقی و اراده از نظر شوپنهاور | ||
اندیشه های فلسفی و کلامی | ||
مقاله 3، دوره 3، شماره 5، مرداد 1402، صفحه 69-90 اصل مقاله (1.1 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
علی حاجی موسائی1؛ مریم بختیاریان* 2؛ شهلا اسلامی3 | ||
1دانشجوی کارشناسی ارشد فلسفه غرب دانشکده حقوق ، الهیات و علوم سیاسی واحد علوم و تحقیقات تهران | ||
2استادیار گروه فلسفه غرب دانشکده حقوق ، الهیات و علوم سیاسی واحد علوم و تحقیقات تهران | ||
3استادیار گروه فلسفه غرب دانشکده حقوق، الهیات و علوم سیاسی واحد علوم و تحقیقات تهران | ||
چکیده | ||
هنر، یکی از بارزترین جلوههای اسرارآمیز فرهنگ و تمدّن انسانی است که همواره بر حیات انسانی سایه افکنده است. در فلسفۀ شوپنهاور نیز هنر بسان جزئی از اجزاء این نظام، در بطن آن مطرح شده و جزء لاینفک نظام فلسفی اوست. پژوهش حاضر به روش کتابخانهای و تحلیل محتوایی در صدد بررسی جایگاه هنر موسیقی در نظام فلسفی شوپنهاور میباشد. جهت رسیدن به این مطلوب، کلّ مقولۀ هنر از دیدگاه این فیلسوف، بررسی شده است. نتیجۀ مطالعات نشانداد که در فلسفۀ شوپنهاور دیگر «هنر برای هنر» مطرح نیست، بلکه وظیفهاش، حل مسألۀ وجود است و بهعنوان دستاویز و مفرّی است برای نجات انسان از سلطۀ اراده به زندگی. شوپنهاور، معتقد است موسیقی جایگاهی مکانی و توهّمی ندارد. از اینرو، ما را با نوعی واقعیّتِ عمیقِ خارج از مکان آشنا میسازد و نسبت به سایر هنرها، قدرت بیشتری در بالا بردن ما از این عالم نفسانی دارد. او موسیقی را برترین هنرها و معماری را پستترین آنها لحاظمیکند. زیرا، موسیقی نه تنها به ایدهها نزدیک است، بلکه خودِ اراده است و معماری چون دورترین جایگاه را به ایدهها دارد، پستترین هنرهاست. | ||
کلیدواژهها | ||
فلسفه؛ شوپنهاور؛ اراده؛ هنر؛ موسیقی | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 172 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 179 |