تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 10,004 |
تعداد مقالات | 83,629 |
تعداد مشاهده مقاله | 78,548,083 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 55,629,714 |
بررسی تطبیقی اندیشههای تربیتی و اخلاقی ژان ژاک روسو و یوهان فردریک هربارت | ||
اندیشه های فلسفی و کلامی | ||
دوره 3، شماره 5، مرداد 1402، صفحه 111-134 اصل مقاله (844.34 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسنده | ||
فهیمه نصیری* | ||
استادیار گروه علوم تربیتی دانشگاه پیام نور | ||
چکیده | ||
مقاله حاضر با روش توصیفی درصدد مقایسه دیدگاههای تربیتی و اخلاقی دو متفکر بزرگ قرن ۱۸ و ۱۹ میلادی یعنی روسو و هربارت میباشد و قصد دارد وجوه افتراق و اشتراک دیدگاههای آنها درباره تربیت و اخلاق را بررسی نماید. یکی از دلایل مقایسه این دو دیدگاه این است که آرای تربیتی روسو بر نظریه تربیتی هربارت تأثیر گذاشته است. نتیجه این بررسی نشان میدهد روسو هدف غایی و نهایی تربیت را "انطباق و هماهنگی کامل با طبیعت" میداند ولی هربارت هدف نهایی تعلیم و تربیت را "تشکیل شخصیت یا منش" تصور میکند. اصول تربیت از دیدگاه روسو عبارتند از: اصلاح اجتماع بدون اصلاح روش تربیتی میسر نیست. آموزش و پرورش صحیح باید بر روانشناسی تجربی و شناخت خصوصیات روانی دوران کودکی مبتنی باشد. باید از تحمیل سلیقه مربی به عنوان بزرگسال به کودک خودداری شود. به جای روش لفظی و کتابی، روشهای شهودی و عملی را به کار برد. مربی باید نیازهای حقیقی طبیعت را پرورش دهد و تلون کودک را به صورت نگرش خلاق درآورد. به نظر هربارت نیز تعلیم باید محسوس، مداوم، ترقیدهنده و مربوط به زندگی، و متناسب با مرحله رشد کودک و سابقه ذهنی و علاقه او باشد. روسو معتقد است اخلاق برترین جنبه انسان است و انسان کامل را کسی میداند که دارای فضائل اخلاقی باشد. برای هربارت نیز هدف آموزش، اخلاق است و نظام تربیتی هربارت در اخلاق پایان میپذیرد. | ||
کلیدواژهها | ||
روسو؛ هربارت؛ تربیت؛ اخلاق؛ بررسی تطبیق | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 89 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 230 |