تعداد نشریات | 418 |
تعداد شمارهها | 9,997 |
تعداد مقالات | 83,560 |
تعداد مشاهده مقاله | 77,801,300 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 54,843,922 |
مروری بر آرای دکارت و دلالت های آن در حوزه آموزش و پرورش | ||
اندیشه های فلسفی و کلامی | ||
دوره 3، شماره 5، مرداد 1402، صفحه 197-211 اصل مقاله (807.54 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
لیلا برزمینی1؛ وحید فلاح* 2 | ||
1دانشجوی دکترای فلسفه تعلیم و تربیت واحد ساری | ||
2استادیار فلسفه تعلیم و تربیت واحد ساری | ||
چکیده | ||
این مقاله با هدف واکاوی آرای دکارت و دلالت های آن در حوزه آموزش و پرورش صورت گرفته است. در مجموع با بهره گیری از موتورهای جستجو و سایت های اینترنتی گوگل اسکولار، سیویلیکا، مگ ایران، نورمگز، پایگاه اطلاعات علمی جهاد دانشگاهی(SID)، ایرانداک با استفاده از کلید واژه های اصلی این تحقیق شامل؛ دکارت، آرای تربیتی، آموزش و پرورش و دلالت های تربیتی بررسی های لازم صورت گرفت. جامعه مورد مطالعه این پژوهش تعداد ۳۶ مقاله، کتاب و گزارش پژوهشی وارد مطالعه مروری شدند که با روش نمونه گیری هدفمند تعداد ۱۳ مورد، گزینش نهایی شده و مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. از مجموع اطلاعات بدست آمده بعد از حذف موارد تکراری و ادغام برخی موارد، یافته های ارائه شده در بخش نتایج حاصل گردید. مطالعه این منابع نشان داد که آرای تربیتی این فیلسوف و اندیشمند برجسته، تاثیر بنیادین بر تفکر و نگرش مردم جهان و داشته است و قابلیت تطبیق با اهداف و اصول تربیتی کنونی را دارند. با توجه به ضرورت استفاده از اندیشه ها و مسائل تربیتی معاصر و کهن و استفاده از آن در برنامه های عملیاتی و اجرایی مدارس، باید از تجارب ارزنده تعلیم و تربیت در سطح جهان بهره گرفت و در جهت بومی سازی اهداف و برنامه ها با توجه به اسناد بالادستی اقدامات لازم صورت گیرد. | ||
کلیدواژهها | ||
دکارت؛ آرای تربیتی؛ آموزش و پرورش؛ شک | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 57 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 68 |